صرف منابع صندوق در اموري غير از تکاليف قانوني غیر ممکن است/ صندوق مجاز به سپرده گذاری د ربانک خصوصی نیست

عکس العمل ها به اظهارات غیر کارشناسی یک نماینده مجلس در خصوص صندوق خسارات بدنی

حاضر هستیم افرادی که براساس اطلاعات نادرست اظهار نظر کرده اند به صندوق بیایند تا صورت های مالی و فرایندهای صندوق را در اختیارشان قرار دهیم تا از نحوه کار ما باخبر شوند. اما من گلایه ای دارم؛ صندوق یک نهاد حمایتی است که در کشور نظیر ندارد و از اقشار و گروه های مختلف مردم که عمدتا درمانده و گرفتار هستند حمایت می کند و اینگونه اظهار نظرها درست نیست.

در پی اظهار نظر غیر کارشناسی یک نماینده مجلس در خصوص صندوق خسارات بدنی نمایندگان مجلس و رسانه ها عکس العمل نشان دادند.

محمد حسینی ، نماینده فراهان ، طی  اظهار نظری از بلوکه شدن منابع صندوق خسارات بدنی در یک بانک خصوصی خبر داد این در حالی است که بر طبق قوانین و اساسنامه موجود ، صندوق جایز به سپرده گذاری در بانک های خصوصی نیست ضمن اینکه سارمان حسابرسی و نهاد نظارتی متشکل از چهار  وزیر صورتهای مالی و وجوه صندوق را رصد می کنند در این راستا می توان صحه گذاشت که صندوق از ارکانی است که یه سبب ساختار قانونی اش امکان دخل و تصرف و شائبه فساد در آن نمی رود.

در پی این اظهار نظر غیر کارشناسی سایر نمایندگان مچلس عکس العمل نشان دادند به طوریکه معصومه آقاپور علیشاهی*نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  ضمن تاکید بر اینکه با بازی های سیاسی؛ مديريت سازي را به مديريت سوزي بدل نكنيم ، اذعان داشته است ،  هدف از راه اندازی این صندوق حمایت از زیان دیدگان حوادث رانندگی است، که به دلایلی همچون فقدان یا انقضاء بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه و یا ناشناخته بودن مسئول حادثه مورد توجه هستند در این راستا مدیریت شایسته منابع صندوق در سه سال و نیم اخیر باعث شده تا ارزش افزوده منابع آن حدود سه برابر مانده این منابع طی ۵۰ سال گذشته شود.

به گفته وی کلیه فعالیت های صورت گرفته که در این مقال به بخشی از آن اشاره شد، مجموعه اقداماتی است که بدون هیاهوی رسانه ای صورت گرفته و مهمترین هدف از این سیاست حفظ شأن و منزلت قربانیان حوادث رانندگی می باشد ینابراین اتخاذ چنین رویکردی در ارائه خدمات بدون هرگونه منت و سر و صدا، تدبیری هوشمندانه از سوی مدیریت کلان این سازمان است، که نباید ملعبه بازی های سیاسی شده و خدمات ارزنده آنان تباه و مديريت سازي به مديريت سوزي بدل شود.

در عین حال که صنعت بیمه از جمله صنایعی محسوب می شود که به سبب ماهیت درونی آن که ایجاد آرامش و اطمینان خاطر است نباید برخی اظهار نظر ها سبب سلب اعتماد از آن شود.

در این راستا جباری ،مدیر عامل صندوق خسارات بدنی به ریسک نیوز  اذعان داشت : متاسفانه افرادی براساس اخبار گسسته، ناگسسته و پراکنده ای که وجود دارد در این باره اظهارنظر می کنند؛ در حالی که صندوق به لحاظ انضباط مالی و شفافیت مالی جز 10 سازمان اول کشور است و در 3 سال پیاپی صورت های مالی ما توسط سازمان بازرسی حسابرسی می شود بدون هیچ بند حسابرسی.
وی با بیان اینکه 3 نهاد ناظر که در کشور وجود دارد اعم از سازمان حسابرسی، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور حضور مستمر و مداوم در صندوق تامین خسارت های بدنی دارند؛ اظهار داشت: در کنار این سازمان ها، یک سیستم نرم افزار یکپارچه ای برای منابع و مصارف صندوق طراحی و پیاده سازی شده است در این اتاق شیشه ای تمام فرایندهای صندوق مانیتور و پایش می شود.
جباری با تاکید بر اینکه صندوق تامین خسارت های بدنی یکی از 10 سازمان برتر کشور به لحاظ انضباط مالی و شفافیت است؛ گفت: برخی از اظهارنظرها از بی اطلاعی ناشی می شود و امیدوارم براساس غرض نباشد.
وی گفت: حاضر هستیم افرادی که براساس اطلاعات نادرست اظهار نظر کرده اند به صندوق بیایند تا صورت های مالی و فرایندهای صندوق را در اختیارشان قرار دهیم تا از نحوه کار ما باخبر شوند. اما من گلایه ای دارم؛ صندوق یک نهاد حمایتی است که در کشور نظیر ندارد و از اقشار و گروه های مختلف مردم که عمدتا درمانده و گرفتار هستند حمایت می کند و اینگونه اظهار نظرها درست نیست.
جباری ادامه داد: یک طرفه حمله کردن به صندوق و اظهار نظر از سوی شخصی که چندان اطلاعی از ماهیت، اساسنامه، قانون و وظایف صندوق ندارد، به نوعی غیر قابل فهم است و سوال اینجاست که چرا باید این گونه اظهار نظرها بیان شود. ایکاش افرادی که صاحب نظر هستند این موارد را بررسی کنند و بعد اظهار نظر کنند.

وی در عین حال اظهار نظر نماینده مجلس در خصوص بلوکه شدن وجوه صندوق در یک بانک خصوصی را رد کرد چرا که به لحاظ قوانین موجود مجاز به این کار نیست.

جباری البته بر این نکته تاکید کرد و گفت:تا قبل از 29/ 3 /95 و تصویب قانون جدید ثالث صندوق مجاز به سرمایه گذاری در بانک های خصوصی بود و به دلیل همکاری بانک ها درایفای مسوولیت های اجتماعی خود بیشترین کمک  به صندوق از سوی بانک ها صورت گرفت و طی این مدت صندوق بیشترین سود را نیز دریافت کرد ؛ اما پس از این تاریخ صندوق صرفا مجاز به سرمایه گذاری در بانک های دولتی می باشد.

جباری عنوان کرد: بازده منابع صندوق در طی 3 سال اخیر علی رغم رکودی که در بخش سودآوری منابع وجود داشت بهترین و بیشترین بازده بوده است و علی رغم اینکه صندوق ما اقتصادی نیست اما در بین بنگاه های اقتصادی بهترین بازدهی را داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در 3 سال اخیر افزوده منابع صندوق علی رغم اینکه ما بیش از 1700 میلیارد تومان دراین 3 سال خسارت پرداخت کرده ایم 3 برابر 48 سال گذشته صندوق بوده است.

جباری از دلایل این افزایش افزوده منابع صندوق را کمک بانک ها دانسته و گفت: این ارزش افزوده یک رکورد برای صندوق محسوب می شود.

علي جباري با اشاره به ارکان نظارتي اين نهاد عمومي اظهار داشت: منابع مالي صندوق امانت مردم و نظام مقدس اسلامي هستند ، قانونگذار علاوه بر سازمان حسابرسي کشور  که بعنوان بازرس قانوني بر عملکرد و صورت هاي مالي اين نهاد نظارت دارد ، نهاد هيئت نظارت بر صندوق را نيز پيش بيني نموده است.

مديرعامل صندوق تامين خسارت بدني کشور افزود: علاوه بر ارکان نظارتي ، ديوان محاسبات کشور و  سازمان بازرسي کل کشور نيز بر عملکرد صندوق به عنوان يک نهاد عمومي نظارت دقيق دارند و هرگونه تخلف يا فسادي از نگاه تيزبين آنها دور نمي ماند.

دکتر علي جباري  در خصوص برداشت غير قانوني يا صرف منابع صندوق در اموري غير از تکاليف قانوني گفت: قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در خصوص صندوق کاملا شفاف است ، قانون اجازه نمي دهد کسي بخواهد يا بتواند از منابع صندوق به نفع خود يا گروهي  استفاده نمايد.

 علي جباري راه اندازي دفاتر استاني صندوق براي سهولت دسترسي مردم به خدمات ، ايجاد اداره تحقيق در راستاي صيانت از منابع صندوق ، بهره برداري از سامانه يکپارچه هوشمند را از دستاوردهاي سه ساله اخير صندوق برشمرده و اظهار داشت: عملکرد مالي صندوق در اتاق شيشه اي است و اصل شفافيت مالي مهمترين برنامه صندوق است و بر همين اصل ما معتقديم بايد مردم از کليه فعاليت هاي صندوق بصورت شفاف مطلع باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  +  7  =