مصلحت نیست اقتصاد کشور را متصل به دلار کنیم/ لزوم تشکیل پیمان‌های پولی دوجانبه

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به ضرورت تشکیل پیمان های پولی دوجانبه و حذف دلار از مبادلات تجاری گفت: ممکن است صندوق بین‌المللی پول در جاهایی ما را عقاب کند که اهمیت ندارد؛ چراکه مصلحت ما نیست که خود را متصل به دلار کنیم.

به گزارش ریسک نیوز،نهادهای بین المللی  همانند بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی همواره به فواید جهانی شدن اشاره می کنند و آمارهای خیره کننده ای از کاهش فقر و بهبود شرایط زندگی در کشورهای فقیر ارائه می دهند. این در شرایطی است که شواهد چیزی دیگری را  نشان می دهد.

ورود بی محابا به بازارِ جهانی شدن و از میان برداشتن مرزها و موانع ملی در حوزه بازارهای مالی و پولی یا کاهش موانع تعرفه ای در کشورهای در حال توسعه عمدتا به افزایش وابستگی، فقر و بدهکاری به نهادهای مالی بین المللی انجامیده است. این امر در کشورهای آفریقایی بسیار مشهود است و بدهی بین المللی آنها به فلج اقتصادی انجامیده است.
برخی کارشناسان علت این موضوع که نهادهای بین المللی از جمله بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، نمی‌توانند به وظیفه ذاتی خود- یعنی؛ جلوگیری از شکل گیری بحران از طریق تشویق کشورها جهت استفاده از سیاستها و تصمیمهای درست، نظارت مستمر اقتصادی و توصیه‌های سیاستی به جهت توسعه اقتصاد ملی کشورها-  عمل کنند؛ آن است که این سازمانها به شدت تحت تأثیر قدرتهای بزرگ مالی هستند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  +  1  =