مشتریان از عملکرد موسسات بیمه در مرحله پرداخت خسارت رضایت کافی ندارند/ رضایت‌مندی از بیمه شخص ثالث جایگاه هشتم را کسب کرد

بررسی و سنجش رضایت مندی مشتریان نشان داد:

این نتایج حاکی از آن است که سطح رضایت مشتریان از شرکت‌های بیمه در مرحله پرداخت خسارت کمتر از سطح رضایت در مرحله صدور است و مشتریان از عملکرد موسسات بیمه در مرحله پرداخت خسارت به نسبت رضایت کافی ندارند./میزان رضایت‌مندی از بیمه شخص ثالث در سطح 3.88 است که بسیار نزدیک به میانگین رضایتمندی از صنعت بیمه بوده و از بین رشته های بیمه، جایگاه هشتم تامین رضایت مشتریان را کسب کرده است.

به گزارش ریسک نیوز،در راستای اجرای برنامه‌های راهبردی بیمه مرکزی ج.ا.ا برای دستیابی به دو هدف عمده «تهیه و تدوین سند توسعه فرهنگ بیمه در جهت افزایش فروش بیمه نامه‌های اختیاری» و هم‌چنین «تعیین سنجش سطح رضایت مشتریان از شرکت‌های بیمه و استفاده از نتایج آن در راستای سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آتی بیمه مرکزی»، این پژوهش در دستور کار مطالعاتی پژوهشکده بیمه قرار گرفت.

با توجه به انجام مطالعات مشابه در سال 1391 و به منظور حفظ قابلیت مقایسه نتایج طرح با مطالعه قبلی، در این تحقیق از مدل محقق ساخته که بر مبنای آمیخته بازاریابی خدمات طراحی شده بود مبنا قرار گرفته و با کسب نظر خبرگان این حوزه و برخی مطالعات جدیدتر روزآمد شده و مورد استفاده قرار گرفته است. این مدل مشتمل بر سیزده زیرشاخص به شرح زیر می باشد:

طبق جدول، مقایسه‌ وضعیت رتبه بندی شرکت‌های بیمه در سال 1393 در مقایسه با سال 1391 بر اساس رضایت بیمه‌گذاران از خدمات ارایه شده‌ آن‌ها، نشانگر آن است که:

  • به طور کلی رضایت از شرکت‌های بیمه در سال 1393 نسبت به سال 1391 افزایش یافته است و میانگین آن از 3.61 به 3.86 رسیده است که می‌تواند ناشی از اهمیت دادن بیشتر شرکت‌های بیمه به نیاز بیمه‌گذاران و تلاش در جلب رضایت آن‌ها و همچنین تکمیل اطلاعات و تعدیل انتظارات بیمه‌گذاران از شرکت‌های بیمه باشد.
  • در سال 1393، بیمه A رتبه اول و بیمه S رتبه آخر در تامین رضایت مشتریان را دارند.
  • از میان شرکت های بیمه ای که در هر دو سال 1391 و 1393 در جامعه آماری مورد بررسی بوده اند،  سطح رضایت 5 شرکت شامل شرکت‌های بیمه‌ D، A، C، F و K ارتقاء یافته است. در مقابل، سطح رضایت از بیمه E تغییر نکرده و سطح رضایت از 5 شرکت شامل شرکت های بیمه H، L، O، I و M در سال 1393 در مقایسه با سال 1391 کاهش یافته است. در مورد تغییر میزان رضایت از سایر شرکت های بیمه نمی‌توان اظهارنظر کرد؛ چرا که در یکی از جامعه های آماری مورد بررسی در سال 1391 یا 1393 نبوده اند.
  • شرکت بیمه A در کسب رضایت مشتریان از رتبه پنجم در سال 1391 به رتبه اول رضایت‌مندی در سال 1393صعود کرده است که بیشترین ارتقا در این زمینه محسوب می شود.
  • بیمه D هم از رتبه دهم در سال 1391 به جایگاه رتبه چهارم در کسب رضایت‌مندی مشتریان صعود کرده است.
  •  طبق بررسی انجام شده برای سال 1393، سطح رضایتمندی از دو شرکت برتر و دو شرکت بدتر، به میزان محسوسی از بقیه متفاوت است؛ پس از آن، سایر شرکت های بیمه در کل دارای تفاوت بسیار اندکی در میزان تامین رضایتمندی مشتریان بوده اند.

این طرح در مورخه 19؍12؍1394 در نشست پژوهشی در پژوهشکده بیمه با حضور نمایندگان شرکت های بیمه و سایر فعالان بیمه ای ارایه شده و نظرات و انتقادات حاضرین اخذ و حتی المقدور در طرح اعمال شد. متعاقب آن، روز چهارشنبه مورخ 8؍2؍1395 در جلسه شورای مدیران بیمه مرکزی و با حضور مدیران کل، مشاوران و معاونان محترم بیمه مرکزی، توسط مدیران مربوطه از پژوهشکده بیمه ارائه شد. در این نشست، پس از  بیان شرح فرآیند و نتایج طرح توسط مجریان طرح، حضار محترم دیدگاه‌ها، نقطه نظرات، اصلاحات و پیشنهادات کاربردی خود را در جهت ارتقاء طرح‌های آتی را ارائه نمودند و مقرر گردید نتایج اين طرح، پس از انجام اصلاحات و تایید نهایی بیمه مرکزی ج.ا.ا، در اختیار بازیگران صنعت بیمه و وزارت اقتصاد و دارایی قرار گیرد تا در بازنگری سیاست‌های طراحی محصول، بازاریابی، ارزش‌آفرینی و تامین رضایت مشتریان در شرکت های بیمه، مورد استفاده قرار گیرد.

 

 


[1]  شایان ذکر است که جهت امانت‌داری و حفظ اصول محرمانگی، از آوردن نام شرکت‌ها در این طرح خودداری و به جای آن از حروف الفبای انگلیسی استفاده شده است. این حروف هیچ گونه ارتباطی به حرف اول نام شرکت‌ها نداشته و هر گونه تشابهی اتفاقی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

58  +    =  67