از انتقادات رئیس کل به مدیران بیمه ای تا هشدار به بیمه تعاون / این نرخ های غیر فنی را چه کسی می دهد؟!

در جمع حرفه ای های صنعت بیمه چه گذشت؟

همتی تصریح کرد: نمی دانم چرا شرکتهای بیمه اصرار دارند منابع خود را دود کنند؟/نکته قابل توجه این است که چگونه می شود که همه مدیران از وضع موجود اعلام نارضایتی و انتقاد کنند اما همچنان در بازار شاهد نرخ شکنی باشیم سوال اینجاست که اگر همه این عمل را نکوهش می کنند پس این نرخ ها را چی کسی در بازار بیمه اعمال می کند.

به گزارش ریسک نیوز،گردهمایی سالانه انجمن حرفه ای صنعت بیمه در حالی روز گذشته برگزار شد که همچنان حضور قدمای صنعت بر حرفه ای های جوان پیشتاز بود.

در این گردهمایی مسعود حجاریان ، مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه ضمن ارایه گزارشی از عملکرد این واحد صنفی به تشریح برنامه های انجمن در سال 96 پرداخت.

وی در میان گفته هایش بر این امر صحه گذاشت که متاسفانه انجمن در سال 95 در زمینه  توسعه توان حرفه ای صنعت بیمه در حوزه کسب و کار فعالیت قابل توجهی نداشته است.

البته این گفته های حجاریان با نگاهی به فعالیتهای انجمن طی سال گذشته کاملا مشهود است چرا که توجه این واحد صنفی به مسایل روز کسب و کار بیمه ای در سالی که گذشت و ارایه پیشنهادات و تحقیق و واکاوی این مسایل از جمله انتظاراتی است که از انجمن حرفه ای صنعت بیمه می رود.

در سال 96  مسایل زیر بنایی چون اجرای فرایند حاکمیت شرکتی و تغییر در صورتهای مالی بیمه گران بر مبنای استاندارد IFRS مطرح گردید .

اهمیت این موارد تا جایی بود که رئیس کل بیمه مرکزی بارها بر اهمیت نهاد ناظر بر تدوین و اجرای حاکمیت شرکتی تاکید ورزید و از سوی دیگر سازمان بورس نیز شرکتهای بیمه و بانک ها را ملزم به اجرای استاندارد IFRS کرد .

به نظر می رسد در این زمینه توسعه توان حرفه ای بیمه گران و ارایه مدلهای پیشنهادی مطلوب در همراهی نهاد ناظر و سندیکای بیمه گران ضروری به نظر می رسد.

از سوی دیگر نهاد نظارت بیمه ای بارها بر لزوم توسعه زیر ساختهای آی تی جهت گذار از نظارت سنتی به مکانیزه تاکید کرده و اینجاست که توجه انجمنهای صنفی در ارایه راهکارهای بهینه و توسعه توان حرفه ای صنعت بیمه برای نیل به اسلوب کارا اهمیت می یابد در این راستا لزوم توجه انجمن حرفه ای به فرایندهای روز صنعت بیمه که تا حدودی از ان غافل بوده ، ضروری به نظر می رسد .

البته حجاریان در ادامه سخنانش بر برخی فعالیت های انجمن اشاره کرد از جمله ارایه طرح جامع بیمه ساختمان های بلند مرتبه ، توسعه کانالهای ارتباطی از طریق شبکه های مجازی ، جابجایی دفتر انجمن ، تداوم فعالیتهای انتشاراتی ، اجرای سمینارهای تخصصی منطقه ای در تبریز و مشهد ، تداوم فعالیت جهت ارایه گواهی صلاحیت حرفه ای ، مشارکت در دو کنفرانس بین المللی  و تداوم رتبه بندی ریسک شرکتهای بیمه

گفتنی است ، مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه از رئیس کل بیمه مرکزی در خواست کرد ، گواهي صلاحيت حرفه اي انجمن حرفه اي را در آبين نامه ٩٠ اعمال  شود.

از اسلوب هیاتی خارج شویم

در ادامه این گردهمایی عبدالناصر همتی ، رئیس کل بیمه مرکزی ، با تاکید بر اینکه زمان ان فرا رسیده که برای اداره صنعت بیمه از روش های هیاتی خارج شویم ، اذعان داشت: دیگر روش های پیشین  جوابگو نیست.

از انجمن حرفه ای انتظار بیشتری دارم

رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه انتظار دارم در زمینه هایی که بیمه مرکزی احساس نیاز می کند  انجمن حرفه ای به نهاد ناظر کمک کند ، اذعان داشت:چالش ها و فرصتهای صنعت بیمه به گونه ای است که فقط با تصمیمات بیمه مرکزی و پشت درهای بسته نمی توان به نتیجه رسید.

به گفته وی دیروز در شورای عالی بیمه بحث حاکمیت شرکتی مطرح شد اما من هیچگاه احساس نکردم که انجمن در خصوص این امر مهم وارد عمل شده باشد و فعالیتی ندیدم.

همتی تصریح کرد: اتفاقا تحقیق و بررسی فرایندهای جدید نظارتی جایش دقیقا در جایی مثل انجمن حرفه ای است تا قبل از بیمه مرکزی نیازهای صنعت را پیگیری و به نهاد نظارتی اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه از انجمن حرفه ای انتظارات بیشتری دارم  ، متذکر شد : انجمن حرفه ای می تواند محلی برای توسعه صلاحیت عملکردی کارشناسان و مدیران صنعت بیمه باشد ، البته این وظیفه سندیکاست و من نمی خواهم کار حرفه ای و اجرایی را مخلوط کنم اما همه با هم می توانیم در پیشبرد اهداف سهیم باشیم.

نمی دانم چرا شرکتهای بیمه اصرار دارند منابع خود را دود کنند

رئیس کل در حالیکه به انتقاد از عملکرد غیر حرفه ای مدیران بیمه ای در خصوص نرخ دهی غیر فنی پرداخت ، متذکر شد: خیلی بد است که هر روز تذکر داده شود که  نرخ فنی را رعایت کنید ، مگر می شود که شرکت بیمه ای که وظیفه اش مدیریت ریسک است خود را در معرض بدترین ریسک ها قرار دهد؟

همتی تصریح کرد: نمی دانم چرا شرکتهای بیمه اصرار دارند منابع خود را دود کنند؟

به گفته وی نتیجه این نحوه عملکرد این خواهد بود شرکتهای بیمه روز بروز به دلیل هدر دهی منابع کوچکتر می شوند اما مساله اینجاست که اقتصاد کلان و بازار مالی منتظر بیمه ها نمی ماند و روزبروز بزرگتر می شود تا جایی که سهم بازار بیمه کوچک می ماند.

به گفته وی حجم سرمايه گذاري شركتهاي بيمه ١٨هزار ميليارد تومان است كه نصف حق بيمه يكسال هم نيست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال 73 حق بیمه ما 37 میلیارد تومان بود و الان به 28 هزار میلیارد تومان رسیده اما همه دود می‌شود و به هوا می‌رود.

همتی در ادامه تصریح کرد : اگر سندیکا در خصوص تعادل در نرخ دهی بیمه نامه درمان به توافق نرسد نهاد ناظر وارد عمل می شود.

وی همچنین در خصوص افزایش سرمایه شرکتهای بیمه هشدار داد: در این خصوص با هیچ شرکت بیمه مماشات نخواهیم کرد .

همتی  در پاسخ به خبرنگاران در خصوص وضعیت سرمایه دو شرکت بیمه میهن و تعاون اذعان داشت: در صورتیکه اقدامات لازم از سوی این شرکتهای برای پوشش سرمایه مصوب صورت نگیرد اقدام اساسی خواهیم کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص مدیریت شرکت بیمه تعاون اظهار داشت: در صورتیکه تاپایان اردیبهشت ماه مدیر عامل پیشنهادی جهت احراز صلاحیت به بیمه مرکزی معرفی نشود ، فعالیت های این شرکت محدود خواهد شد..

وی همچنین در خصوص تنظیم صورتهای مالی جدید از سوی شرکتهای بیمه تصریح کرد: شرکتهای بیمه موظفند علاوه بر ارایه صورتهای مالی معمول ، تا پایان شهریور صورتهای مالی خود را بر مبنای استاندارد مالی  ارایه دهند.

تمکین مدیران بیمه ای به سهامداران غیر حرفه ای

در ادامه این گرد همایی سالانه علوی ، رئیس هیات مدیره انجمن حرفه ای صنعت بیمه در پاسخ به سخنان رئیس کل مبنی بر رفتار غیر حرفه ای مدیران بیمه ای در نرخ دهی غیر فنی اذعان داشت: مشکل نرخ دهی غیر فنی بیش از اینکه به مدیران بر گردد به سهامداران غیر حرفه ای بر می گردد که با در خواستهای غیر حرفه ای از مدیران در انتظار سودهای کلان هستند.

وی تاکید کرد: فشار سهامداران غیر حرفه ای به مدیران برای عطش تولید و جمع کردن حق بیمه و انتقال به بازار سرمایه مدیران را به ارایه نرخ های غیر فنی سوق می دهد.

علوی در عین حال از مدیران بیمه ای به دلیل تمکین به سهامداران غیر حرفه ای انتقاد کرد.

این فعال بیمه ای در ادامه توجه به ماده 6 وظایف شورای عالی بیمه را خواستار شد و عنوان کرد: طبق این ماده شرکتهای بیمه باید هر شش ماه گزارش ارایه دهند و شورای عالی بیمه هم باید این گزارشات را بررسی کنند.

بر اساس این گزارش در پایان این مراسم برخی مدیران بیمه ای به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و مساله قابل تامل این بود که اغلب مدیرانی که در مراسم حضور داشتند از ارایه نرخ های غیر فنی انتقاد کردند تا جایی که یکی از این مدیران تنظیم نرخ های غیر فنی را معادل حملات انتحاری داعش خواند.

اما نکته قابل توجه این است که چگونه می شود که همه مدیران از وضع موجود اعلام نارضایتی و انتقاد کنند اما همچنان در بازار شاهد نرخ شکنی باشیم سوال اینجاست که  اگر همه این عمل را نکوهش می کنند پس این نرخ ها را چی کسی در بازار بیمه اعمال می کند.

به نظر می رسد برای حل این معضل بیشتر از انتقاد صرف ، توافق جمعی  بر مبنای راهکارهای عملی راهگشا باشد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

59  −    =  50