بعد از بوی رجایی در این انتخابات قرار است بوی بهشتی بیاید!

می‌گویند مردان سیاست هنوز هم از شهدا نان می‌خورند؛ هنوز هم از نام آنها اشتباهات‌شان را توجیه می‌کنند و هنوز هم از نام آنها رای جمع می‌کنند!

به گزارش ریسک نیوز،می‌گویند مردان سیاست هنوز هم از شهدا نان می‌خورند؛ هنوز هم از نام آنها اشتباهات‌شان را توجیه می‌کنند و هنوز هم از نام آنها رای جمع می‌کنند!

**

شعار آشنا

 "صلی علی محمد بوی رجایی آمد!!" شعار آشنایی برای همه ماست؛ شعاری که خاطرات خوشی از آنها نداریم… شعاری که به ظاهر از شبیه سازی مردی می‌گفت که مانند رجایی است، مانند او مردمدار است، مانند او حرف می‌زند، مانند او لباس می‌پوشد و مانند او رفتار می‌کند ولی از دل آن شعار فردی بیرون آمد که نحوه مدیریتش کشور را با مشکلاتی روبه‌رو کرد.

 

و حالا 12 سال بعدتر! این بار یک شعار از همان رنگ و شکل… این بار می‌گویند قرار است بوی بهشتی بیاید!!

 

**

استراتژی قدیمی

 تولیت آستان قدس رضوی وقتی در وزارت کشور اعلام کاندیداتوری کرد چند نفری که دورش حلقه زده بودند همین شعار را برایش خواندند:" صلی علی محمد، بوی بهشتی آمد" از همانجا معلوم بود که استراتژی حجت الاسلام رئیسی همان استراتژی قدیمی است!!

بخصوص وقتی سید مهدی‌ها‌شمی رئیس ستاد انتخاباتی اش در تهران هم در اینباره گفت که "حجت‌الاسلام رئیسی همانند شهید بهشتی و سمبلی از آن شهید مظلوم است."

ساخت افسانه‌های بهشتی‌گونه از حجت‌الاسلام رئیسی تا جایی پیش رفت که گویا امر به خودش نیز مشتبه شد و بهشتی بودنش را باورکرد!

 و به خاطر همین باور بود که فعالیت انتخاباتی رئیسی در محل شهادت شهید بهشتی آغاز شد! حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با حضور در محل شهادت شهدای هفتم تیر (مجموعه فرهنگی سرچشمه) فعالیت انتخاباتی خود را کلید زد. تا بار دیگر از این طریق شهید بهشتی و شباهت خود را به او، گوشزد کند.

 

هدف ما از این نوشتار آن نیست که شخصیت افراد را با یکدیگر بسنجیم، بلکه هدف این است که استفاده تبلیغاتی و ابزاری از برخی ارزش‌ها صورت نگیرد.

**

روحانی دنبال چیست؟

 اما در آن سو نیز ؛ رقیب او حسن روحانی روز گذشته در اینستاگرامش، عکسی از جوانی خود در کنار بهشتی را به نمایش گذاشته است. عکسی که در توضیحات آن اینگونه آمده است:" برای نخستین بار با شهید بهشتی در سال ١٣۴٠ آشنا شدم؛ ۱۴ سال سن داشتم که عازم قم شدم و از خوش‌اقبالی وارد مدرسه علوی، (معروف به مدرسه آیت‌الله گلپایگانی( شدم که از همان سال با مدیریت دکتر بهشتی، برنامه‏ درسی نوینی در آن به اجرا درآمده بود و طلاب علاوه بر دروس حوزوی، می‌بایست ادبیات زبان فارسی و انگلیسی، ریاضیات، تاریخ اسلام و… را نیز می‏‌گذراندند.

 رفتار و سبک برخورد دکتر بهشتی برای من خیلی جذاب بود. ایشان بسیار منظم، با ابهت و شیک‏‌پوش بود. لباس وی بسیار تمیز و اتو شده بود، آستین قبا و حتی عبای وی نیز اتو داشت و به‌جای نعلین، کفش می‏پوشید. من برای اولین‌بار یک شخص روحانی را به این صورت می‌دیدم.

 شهید بهشتی با ویژگی‏‌هایی چون تُن صدای تاثیرگذار، بیان سنجیده و آرام، مدیریت قوی و آشنایی با علوم روز و زبان انگلیسی، خود را از دیگر فضلا و مدرسین متمایز کرده بود.

ایشان که برای تربیت طلبه‌های این مدرسه خیلی تلاش می‌کرد، وقتی پس از امتحانات ثلث اول دید نمره‌هایم از سایرین بهتر است، لطف ویژه‌ای نسبت به من ابراز می‌کرد. در واقع رابطه‌اش با من از همان زمان دوستانه و صمیمی شد و هرازگاهی با من در مورد درس و آینده‌ام، خصوصی صحبت می‌کرد.

 او چه پیش و چه پس از انقلاب، یکی از مسئولیت‌های مهم خود را شناسایی و کشف نیروهای با استعداد و تربیت و اعتلای آنها می‌دانست. در واقع، یکی از رسالت‌ها‌ی خود را کادرسازی برای آینده انقلاب و نظام می‌دانست.

 در سال ۱۳۵۶ پس از سخنرانی در مسجد ارک در مجلس یادبود آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره)، به طور جدی‌تری تحت تعقیب ساواک قرار گرفتم و منزلم بطور دائم تحت نظر بود لذا ادامه برنامه‌ها و سخنرانی‌هایم غیرممکن شده بود. با مشورت شهیدمطهری و شهیدبهشتی و توصیه هردو آنها قرار شد مدتی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروم. کشور انگلستان را هم به پیشنهاد ایشان انتخاب کردم.

 در مدتی که خارج از کشور بودم مرتب با دکتر بهشتی بصورت تلفنی در ارتباط بودم و رابطه و دوستی ما پس از پیروزی انقلاب نیز ادامه پیدا کرد و ایشان را در جلسات حزب جمهوری اسلامی، جامعه روحانیت مبارز و جلسات مختلفی که در منزل ایشان با حضور افرادی چون شهیدمطهری، آیت‌الله‌ها‌شمی و آیت الله موسوی اردبیلی برگزار می‌شد، می‌دیدم."

به نظر می‌آید روحانی هم در این متن و عکس معنادار؛ می‌خواهد از رابطه‌اش با شهید بهشتی و اینکه از کودکی او را می‌شناخته است بگوید! اینکه اگر رئیسی «بوی» بهشتی است! لابد روحانی هم «همزاد» اوست.

 اما از چه روی، رئیسی و روحانی، امروز در اینکه شباهت یا رفاقت‌شان به شهید بهشتی را به رخ یکدیگر بکشانند، اینگونه به رقابت می‌پردازند… به راستی سوابق کدام یک از این دو بیشتر به بهشتی شبیه می‌ماند! و چرا تا این حد «بهشتی بودن» مهم است!

**

او را می‌شناسم شبیه بهشتی نیست

 حجت‌الاسلام ناصر قوامی استاد حوزه در اینباره به آفتاب یزد گفت: "از لحاظ اخلاقی، روشی که این کاندیداها در پیش گرفته‌اند اصلاً روش درستی نیست، مقایسه شدن و یا رفاقت با چنین شهیدی به چه منظوری صورت می‌گیرد. من و آقای رئیسی به مدت 12 سال در دستگاه قضا در کنار هم کار می‌کردیم، او را خیلی خوب می‌شناسم. "

 وی اضافه کرد: "طبیعی است که بین افراد حاضر و مدنظر و شهید بهشتی از نظر علم، دانش، سعه صدر، رعایت اخلاق و ادب شباهتی وجود ندارد و تاکید می‌کنم این که از شخصی که شهید شده و یا فوت کرده این گونه شبیه سازی‌هایی صورت بگیرد کار درستی نیست."

 این روحانی افزود:" البته هر کسی آزاد است تا هر شعاری که می‌خواهد بدهد. باید دید که مردم تا چه اندازه این شعارها را باور می‌کنند."

 قوامی درباره اینکه بهشتی را باید به روحانی شبیه دانست گفت: "اگر قرار به این شبیه سازی باشد، باید گفت تحصیلات، نوع برخورد، سوابق، سن و سال و تا حدی شباهت‌هایی به بهشتی را برای او در نظر گرفت.

 این استاد حوزه درباره اینکه بهشتی نماد چیست که اینگونه هر یک از کاندیداها خود را به او نزدیک می‌کنند، تا رای جمع کنند؟ پاسخ داد: بهشتی از شاگردان ممتاز حضرت امام (ره) بوده است و در خبرگان برای تشکیل قانون اساسی نقش بسیار مهمی داشت. به طوریکه ریاست دیوان عالی کشور به ایشان محول شد. او یک آدم برنامه‌ریز، منضبط و باسواد بود. "

قوامی ادامه داد: تنها نگاهی به سوابق حسن روحانی و حجت الاسلام رئیسی نشان می‌دهد که کدامیک به شهید بهشتی نزدیک‌ترند و کدامیک بوی بیشتری از آن شهید می‌دهند!

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  ×  1  =