اخطار بیمه مرکزی به شرکت بیمه البرز در خصوص لغو کد کارگزاری / ضعف نرخ دهی و ساختار آی تی شرکتهای بیمه بلای جان کارگزاران

از انجا که کارگزاران مشاور و واسطه انجام معاملات بیمه ای بین بیمه گزار و شرکت بیمه هستند و با مد نظر قرار دادن این نکته که لغو پروانه فعالیت این گروه از شبکه فروش توسط بیمه مرکزی انجام می شود اقدام این شرکت مطابق با موازین عملیاتی و قانونی نیست./ ماده 32 آیین نامه 92 اذعان می دارد ، اگر براي بيمه‌اي چند كارگزار بيمه نرخ و شرايط خواسته باشند مؤسسه بيمه بايد در كمال بي‌طرفي عمل نمايد ، این ماده قانونی در حالی است که شرکتهای بیمه اغلب به دلیل ضعف حوزه کارشناسی در زمینه نرخ دهی ، با کارگزاران دچار

به گزارش ریسک نیوز،روز گذشته نامه یکی از کارگزاران رسمی بیمه مرکزی در خصوص لغو کد از سوی شرکت بیمه البرز  در فضای مجازی منتشر شد.
 در این نامه انتقادی امده است ، بیمه البرز اعلام کرده  با توجه به بررسی صورت پذیرفته از عملکرد آن کارگزاری و عدم کارکرد مناسب برای ادامه همکاری، کد کارگزاری شما نزد این شرکت از تاریخ … لغو می گردد.

شواهد میدانی نشان می دهد ، این عملکرد در شرکت بیمه البرز و البته برخی شرکتهای بیمه دیگر مسبوق به سابقه بوده تا جایی که گفته می شود انجمن رسمی کارگزاران بیمه در نشستی  با معاونت نظارت بیمه مرکزی  این نحوه عملکرد را گزارش داده به طوریکه معاونت نظارت بیمه مرکزی لغو کد کارگزاری را از سوی شرکت بیمه خلاف دانسته است .

انچه که مشخص است کارگزار طبق قانون مجاز است با کلیه شرکت های بیمه همکاری داشته باشد و این همکاری برای شرکت های بیمه مانند نمایندگان هزینه ای ندارد ؛ بنابراین لغو کد همکاری از سوی شرکت، نقض آئین نامه 92 می باشد .

همچنین در ماده 38  این آیین نامه تصریح شده است بيمهنامهبیمه نامه هايي كه به پيشنهاد كارگزار بيمه و با كد اختصاصي وي صادر شده و معتبر مي‌باشد، پرتفوي كارگزار بيمه محسوب مي­شود. كارگزار بيمه مي‌تواند پرتفوي خود را با موافقت بيمه مركزي و با اطلاع مؤسسه بيمه مربوط به كارگزار بيمه ديگري انتقال دهد

برخی شواهد حاکی از آن است که موسسات بیمه ای با بهانه اینکه پرتفوی کارگزار دارای ضریب خسارت بالا بوده اقدام به لغو  کد کارگزار کرده اند و البته در توجیه این عمل اذعان می دارند ، لغو کد کارگزاری تنها از سوی بیمه مرکزی انجام می شود ولی اینکه شرکت بخواهد در سیستم خودش کد کارگزار مورد نظر را لغو کند خلاف قانون نیست .

این توجیه شرکتهای بیمه در حالی است که بیمه مرکزی امروز طی ابلاغی به شرکت بیمه البرز رسما اذعان داشت : حسب بررسی های بعمل امده مشخص گردید که این شرکت اخیرا به لغو کد همکاری برخی کارگزاران اقدام می کند  بررسی بیشتر این موضوع بیانگر ان است که کارگزاران مورد اشاره پیشنهادات مشاوره ای خود را به این شرکت بیمه اعلام می کنند این د رحال است که طی فرایند ارزیابی ریسک و نرخ اعلامی منجر به صدور بیمه نامه نمی گردد.

در این نامه تصریح شده ، از انجا که کارگزاران مشاور و واسطه انجام معاملات بیمه ای بین بیمه گزار و شرکت بیمه هستند و با مد نظر قرار دادن این نکته که لغو پروانه فعالیت این گروه از شبکه فروش توسط بیمه مرکزی انجام می شود اقدام این شرکت مطابق با موازین عملیاتی و قانونی نیست.

ضمن اینکه حبیب میرزائی ، معاونت نظارت بیمه مرکزی نیز در گفتگو با ریسک نیوز این اقدام شرکتهای بیمه را خلاف موازین آیین نامه ای دانست.

 این گزارش می افزاید ، فارغ از قانونی بودن یا نبودن این عمل انطور که به نظر می رسد دلایل گوناگونی  وجود دارد که برخی شرکتهای بیمه را به این سمت سوق می دهد .

اولا ضعف  نرخ دهی متناسب با اصول ارزیابی ریسک و قواعد اکچوئری در شرکتهای بیمه از عواملی است که در ایجاد نارضایتی کارگزاران و شرکتهای بیمه موثر است.

   در این راستا ماده 32 آیین نامه  92 اذعان می دارد ، اگر براي بيمه‌اي چند كارگزار بيمه نرخ و شرايط خواسته باشند مؤسسه بيمه بايد در كمال بي‌طرفي عمل نمايد ، این ماده قانونی در حالی است که شرکتهای بیمه اغلب به دلیل ضعف حوزه کارشناسی در زمینه نرخ دهی ، با کارگزاران دچار چالش می شوند.

در برخی موارد مشاهده می شود که ضعف نیروی انسانی در شرکتهای بیمه  جهت ارزیابی ریسک و محاسبه قواعد اکچوئری از یک سو و فراهم نبودن زیر ساختهای مناسب  آی تی  جهت انتقال پرتفوی کارگزاران به سنهاب کارگزاران را با چالش های متعددی روبرو کرده است.

از طرف دیگر یکی دیگر از مشکلات کارگزاران این است که پرتفوی کارگزاران در سنهاب نمی نشیند این د رحالی است که ماده ۳۱- آیین نامه 92 تصریح کرده ،  مؤسسه بيمه و يا نماينده آن موظفند نام و كد تخصيص يافته بيمه مركزي به كارگزار بيمه را در بيمه‌نامه‌‌اي كه به پيشنهاد او صادر مي‌شود درج نمايند.

چندی پیش مهرداد رضایی مدیر کل نظارت بر صلاحیتهای حرفه ای بیمه مرکزی طی ابلاغ بخشنامه ای به شرکتهای بیمه تاکید کرد شرکتهای بیمه ترتیبی اتخاذ کنند تا زیر ساختهای الکترونیکی و نرم افزارهای لازم در سیستم صدور و بیمه گری شرکت جهت رعایت ماده 31 آیین نامه کارگزاری رسمی بیمه مستقیم فراهم شود.

در همین راستا از سوی مدیر کل نظارت بر صلاحیتهای حرفه ای بخشنامه ای به شرکت سهامی بیمه ایران ابلاغ شد که بر اساس آن شرکت دولتی بیمه ایران را ملزم به ایجاد زیر ساختهای آی تی جهت همکاری با کارگزاران می کند.

گفتنی است ، در حال حاضر کارگزاری هایی چون شرکتهای کارگزاری خودروسازان مانند سایپا و ایران خودرو  سالانه پرتفوی قابل ملاحظه ای را ایجاد می کنند که در صورتیکه در سنهاب وارد شود تغییر قابل توجهی در امار ایجاد خواهد شد.

گفته می شود در پی نامه بیمه مرکزی به بیمه ایران ، این شرکت دولتی در حال بهبود زیر ساختهای آی تی خود جهت تعامل با کارگزاران است.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  ×  1  =