یک تصویر از عملکرد بیمه گران در سال95/ عملکرد واگذار شده ها و خصوصی ها در قالب نمودار

ریسک نیوز آمار 12 ماهه 95 را استخراج کرد؛

سهم شرکت­های خصوصی(21 شرکت) از حق بیمه تولیدی معادل 38.36 درصد، از خسارت پرداختی 31.2 درصد، از تعداد بیمه نامه­ های صادره 36.08 درصد و از تعداد موارد خسارت 14.32 درصد است. نسبت خسارت آنها کمترین مقدار و معادل با 54.61 درصد است./نزدیک به سه چهارم (72.09 درصد) حق بیمه تولیدی بازار به 6 شرکت بیمه (ایران، آسیا، دانا، البرز، پارسیان، پاسارگاد) تعلق گرفته است.

به گزارش ریسک نیوز، این رسانه پیش ازین آمار عملکرد سه ماهه چهارم شرکتهای بیمه ای را مورد بررسی قرار داد ؛ اما از آنجا که بازه زمانی فوق نمی تواند تصویر واقعی فعالیتهای بیمه گران را انعکاس دهد ، آمار عملکرد 12 ماهه 95 استخراج گردید.

این گزارش نشان می دهد که پس از بیمه ایران که همچنان بالاترین حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده بیمه آسیا و پس از آن بیمه دانا با فاصله کمتری بیشترین حق بیمه تولیدی را از ان خود کرده اند.

عملکرد 12 ماهه 95 حاکی از آن است که بیمه پارسیان نیز در میان شرکتهای خصوصی توانسته بالاترین میزان حق بیمه تولیدی را در کارنامه یکساله اش ثبت کند.

بر اساس این گزارش ، بالاترین نسبت خسارت نیز همچنان برای بیمه میهن ثبت شده است اما نمودار نشان می دهد برخی شرکتهای بیمه توانسته اند این نسبت را کنترل کنند.

لازم بذکر است ، از آنجا که نسبت خسارت که حاصل تقسيم خسارت پرداختي به حق‌بيمه توليدي برحسب درصد می باشد، در این راستا مقایسه کلی شرکتهای بیمه با توجه به اینکه ترکیب پرتفوی متفاوتی دارند شاید چندان واقعی نباشد چرا که نمودارهای استخراجی بیانگر ان است که  شرکتهایی مانند پاسارگاد ، کارافرین و سامان که پرتفوی عمر و سرمایه گذاری قابل توجهی دارند نسبت خسارت پایین تر از میزان بازار را دارند این د رحالی است که به دلیل ماهیت رشته بیمه ای عمر و سر رسید تعهدات در سالهای آینده ، بدون شک در بررسی نسبت خسارت  بی تاثیر نخواهد بود.

بررسی عملکرد یکساله نشان می دهد ، بیمه سرمد در میان شرکتهای چابک تر همچنان روند متعادلی را طی می کند و با توجه به اینکه در 12 ماهه 95 افزایش پرتفوی را در کارنامه کاری خود ثبت کرده ؛ در عین حال آمار از افزایش نرخ رشد خسارت پرداختی این شرکت حکایت می کند و توانسته در این زمینه متعادل عمل کند.

 بیمه نوین نیز که در سال 94 نسبت خسارت بالایی را تجربه کرده توانسته در 12 ماهه 95 نسبت خسارت خود را کنترل کند.

مشروح گزارش را از پی می آید:

گزارش حاضر عملکرد شرکت­های بیمه در سال 95 را مورد بررسی قرار می­ دهد. از تعداد 32 شرکت سال 95، عملکرد 25 شرکت(شرکت­هایی که داده­ آنها برای سال 95 در پایگاه آماری بیمه مرکزی موجود بوده است) بررسی می­شود. ابتدا میزان حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی شرکت­ها و نیز سهم آنها ارائه می­شود، سپس تعداد بیمه­ نامه صادره و تعداد موارد خسارت و سهم آنها نشان داده شده و در ادامه نسبت خسارت شرکت­ها آمده است. در پایان خلاصه عملکرد شرکت­ها نیز در قالب سه گروه (دولتی یعنی بیمه ایران، دولتی واگذار شده یعنی بیمه آسیا، البرز و دانا، و شرکت­های خصوصی) جهت مقایسه بهتر گزارش شده است. لازم به ذکر است که حجم حق بيمه‌هاي توليدي بازار بيمه با 22.5 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به حدود 277.2 هزار میلیارد ريال رسيده است، خسارت پرداختی شرکت­های بیمه نیز با رشد 24.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 180.2 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

شکل­های 1 و 2 حق بیمه تولیدی، خسارت پرداختی و نرخ رشد مرتبط شرکت­ها و شکل­های 3 و 4 سهم شرکت­ها از کل بازار حق بیمه و خسارت پرداختی را نشان می­دهد. حق بیمه تولیدی بیمه ایران به عنوان تنها شرکت دولتی در سال 95 معادل با 103.8 هزار میلیارد ریال و خسارت پرداختی آن 76.9 هزار میلیارد ریال گزارش شده است که به ترتیب سهم 36.61 و 43.06 درصدی از بازار را داشته است. نرخ رشد حق بیمه تولیدی بیمه ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل 21.04 درصد و نرخ رشد خسارت پرداختی 16.84 درصد است. بعد از بیمه ایران بیشترین حق بیمه تولیدی به بیمه آسیا با 28 هزار میلیارد ریال تعلق گرفته که حاکی از رشد 22.59 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. خسارت پرداختی بیمه آسیا نیز 18.8 هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه 21.63 درصد افزایش نشان می­دهد. سهم بیمه آسیا از کل حق بیمه تولیدی بازار 10.26 درصد، و سهم آن از کل خسارت پرداختی 10.22 درصد است.

  در بین شرکت­های خصوصی که آمار آن در شکل 2 نشان داده شده است بیشترین حق بیمه تولیدی به بیمه پارسیان تعلق گرفته که 17.5 هزار میلیارد ریال گزارش شده و نشان دهنده رشد 23.82 درصدی است. خسارت پرداختی آن نیز 9.17 هزار میلیارد ریال بوده که رشدی 23 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. سهم بیمه پارسیان از حق بیمه تولیدی کل بازار 6.4 درصد و سهم آن از خسارت پرداختی کل بازار نیز 5.3 درصد است.

 آمار سایر شرکت­ها در نمودارهای مربوطه نشان داده شده است. نزدیک به سه چهارم (72.09 درصد) حق بیمه تولیدی بازار به 6 شرکت بیمه (ایران، آسیا، دانا، البرز، پارسیان، پاسارگاد) تعلق گرفته است. 77.81 درصد خسارت پرداختی کل بازار نیز توسط 6 شرکت (ایران، آسیا، دانا، البرز، پارسیان، کوثر) صورت گرفته است. لازم به ذکر است که 39.5  درصد حق‌بيمه‌هاي توليدي سال 95 به رشته بيمه شخص‌ثالث و مازاد اختصاص دارد. 23.5 درصد از حق بيمه­ هاي توليدي مرتبط با بيمه درمان است. سهم بيمه زندگي به میزان 13.4 درصد از پورتفوي حق بيمه توليدي بازار رسيد. سهم بیمه­های غیراجباری (کل رشته­های بیمه به جز شخص ثالث و حوادث راننده) از حق بیمه تولیدی بازار بیمه به 56.8 درصد رسید. مجموع حق بیمه تولیدی پوششهای مرتبط با رانندگی و وسایل نقلیه (شخص ثالث، حوادث راننده و بدنه اتومبیل) به 48.5 درصد از کل رسیده است. این در حالی است که سه رشته اخیر 52.6 درصد از خسارت پرداختی بازار بیمه را به خود اختصاص داده­ اند.

همچنین 43.4 درصد از خسارتهاي پرداختي به بيمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت. حدود 30.7 درصد از خسارت‌هاي بازار بيمه در رشته بيمه درمان پرداخت شده است. سهم بیمه زندگی نیز به حدود 6.6 درصد از خسارتهای پرداختي بازار بيمه رسید. رشته بیمه درمان به تنهایی 93 درصد از کل تعداد خسارت­های پرداختی را به خود اختصاص داده است و پس از آن بیمه شخص ثالث و مازاد با 3.2 درصد سهم قرار دارد. ( لازم به ذکر است در رشته بیمه درمان، بیمه نامه­ های صادر شده از طرف شرکتهای بیمه معمولاً به صورت گروهی است که افراد متفاوتی را هم تحت پوشش قرار می دهد، در مقابل یک نفر در طول سال چندبار می تواند خسارت دریافت نماید. لذا آمار "تعداد موارد خسارت" در این رشته به مراتب بزرگتر از آمار "تعداد بیمه نامه صادره" آن است. بر این اساس، با وجودی که بیمه درمان فقط 5.3 درصد از تعداد بیمه نامه‌های صادره صنعت بیمه سهم دارد، 93 درصد از تعداد موارد خسارت پرداختی را به خود اختصاص داده است)

 

 

تعداد کل بیمه­ نامه­ های صادره 58.6 میلیون فقره بوده که نسبت به سال قبل حدود 15.4 درصد رشد داشته است. از کل تعداد بیمه نامه­های صادره، 4 رشته شخص ثالث- مازاد، حوادث راننده، حوادث و بدنه اتومبیل به ترتیب 34.6، 32.4، 7.8و 7.1 درصد از کل بیمه نامه­ های صادره سهم دارند (در مجموع 81.9 درصد). سهم رشته­ های بیمه درمان، عمر و آتش سوزی نیز به ترتیب 5.3، 5.1 و 4.7 درصد از کل تعداد بیمه نامه­ های صادره بوده و بیشتر از سایر رشته­ هاست. همچنین تعداد موارد خسارت پرداختی به بیمه گذاران 32.5 میلیون مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30.8 درصد رشد داشته است.

تعداد موارد بیمه نامه و خسارت در شکل­های 5 تا 8 نشان داده شده است. بیشترین تعداد بیمه نامه صادره متعلق به بیمه ایران با 22.7 میلیون فقره بوده که حاکی از رشد 17.03 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. تعداد موارد خسارت پرداختی 25.7 میلیون بوده که نشان دهنده رشد 33.08 درصدی است. سهم بیمه ایران از تعداد موارد بیمه نامه صادره 38.85 درصد و سهم آن از تعداد موارد خسارت پرداختی نیز 79.12درصد است. می­توان گفت که در شرکت بیمه ایران بیشترین آمار تعداد موارد خسارت مرتبط با رشته بیمه درمان است لذا با توجه به ماهیت رشته درمان (که در مطالب قبلی ذکر شد) این مسئله باعث می­شود آمار تعداد موارد خسارت در این رشته به مراتب بزرگتر از آمار تعداد بیمه نامه صادره باشد که این وضعیت به آمار کل تعداد بیمه نامه­ های صادره و تعداد موارد خسارت این شرکت سرایت کرده است. تعداد و سهم سایر شرکت­ها از بیمه ­نامه صادره و موارد خسارت پرداختی در شکل­های مربوطه نشان داده شده است.

 

 

 

 

 

 

در محاسبه نسبت خسارت (حاصل تقسيم خسارت پرداختي به حق‌بيمه توليدي برحسب درصد) مبالغ خسارت‌هاي معوق، ذخاير حق‌بيمه، كارمزد شبكه فروش و هزينه‌هاي اداري- عمومی در نظر گرفته نمي‌شود لذا بررسی آمار عملکرد شرکتهای بیمه از حیث "نسبت خسارت" نمی تواند ارزیابی درستی از عملکرد آنها در دسترس قرار دهد و لذا در دوره های سالانه از "ضریب خسارت" استفاده می شود که در محاسبه آن ذخایر حق بیمه و خسارتهای معوقه دخالت دارند. در حال حاضر براساس آمار اولیه سال 1395، به دلیل عدم دسترسی به ارقام دقیق ذخایر حق بیمه و خسارات معوقه، ضریب خسارت قابل محاسبه نیست، بدین ترتیب آمار نسبت خسارت در شرکتها در شکل 9 نشان داده شده است.

نسبت خسارت کل صنعت 65 درصد بوده که با خط افقی سبز رنگ در شکل 9 نشان داده شده است. تنها شرکتی که نسبت خسارت آن بالای 100 درصد قرار گرفته، بیمه میهن است با نسبت خسارت 173.92 درصد که با رنگ قرمز در نمودار مشخص است. نسبت خسارت شرکت­های ملت، ایران، البرز، کوثر، سینا، آرمان و آسیا بالاتر از نسبت خسارت کل صنعت و زیر 100 درصد قرار گرفته­ است.

 

 

شکل10 سهم گیری شرکت­ها بر اساس سه گروه مختلف از کل بازار بیمه را نشان می­دهد. بیمه ایران به عنوان تنها شرکت دولتی 36.61 درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده است، 43.06 درصد از خسارتهای بازار بیمه را پرداخت کرده، 38.85 درصد از بیمه­ نامه ها را صادر کرده و نیز 79.12 درصد از تعداد موارد خسارت کل بازار در بیمه ایران صورت گرفته است. همچنین بین گروه­های طبقه­ بندی شده بیشترین نسبت خسارت (74.16) به بخش دولتی تعلق گرفته است.

شرکت­های دولتی واگذار شده (آسیا، البرز، دانا) معادل 24.98 درصد حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده، 25.75 درصد از خسارت کل بازار را پرداخت کرده، 25.07 درصد از تعداد بیمه­ نامه ­های بازار را صادر کرده و نیز 6.56 درصد از تعداد موارد خسارت در این شرکت­ها صورت گرفته است. همچنین نسبت خسارت آنها معادل 67.08 درصد گزارش شده است.

سهم شرکت­های خصوصی(21 شرکت) از حق بیمه تولیدی معادل 38.36 درصد، از خسارت پرداختی 31.2 درصد، از تعداد بیمه نامه­ه ای صادره 36.08 درصد و از تعداد موارد خسارت 14.32 درصد است. نسبت خسارت آنها کمترین مقدار و  معادل با 54.61 درصد است.

 

 

تهیه و تنظیم و استخراج نمودار : حسین ارغند

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  5