تردید در شفافیت یک شرکت بیمه ی بیست ساله / شفافیت ، تنها انتظار سهامداران و بیمه گزاران از بیمه معلم

حضور در فرابورس برای سهامداران شرکت می تواند خبر خوبی باشد چرا که با پذیرش شرکت بیمه معلم در فرابورس و نیز درج نماد شرکت در تابلوی فرابورس سهامداران خواهند توانست از مزیت گزارش گیری و نیز شفافیت اطلاعاتی استفاده نمایند ،موضوعی که همواره مدیران شرکت بیمه معلم به کم کاری در آن متهم شده اند./حال باید دید شرکت بیمه معلم این کم کاری خود را جبران خواهد کرد و در نهایت در سال 96 میهمان بازار سرمایه خواهد شد؟

به گزارش ریسک نیوز،نگاهی به شرکت های گروه بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار تهران ،فرابورس ایران ، حاکی از آن است که از حضور بیمه معلم هیچ نشانی نیست، بدین معنی که حتی نماد معاملاتی آن نیز درج نشده است اگر چه در این میان صحبت هایی از درج و عرضه اولیه شرکت بیمه معلم در ماه های  آینده در بازار فرابورس به گوش می رسد.

اما سوال اساسی اینجاست که چگونه شرکتی که بیش از بیست سال از فعالیت آن در بازار بیمه کشور می گذرد و پس از  انجام خصوصی سازی در صنعت بیمه ، نام شرکت خصوصی را به یدک می کشد طی این سالها اهتمامی برای این کار نداشته است؟

قدیمی ترین شرکت بیمه خصوصی با عنوان اولیه "شرکت بیمه صادرات و سرمایه گذاری" در سال ٧٣ با مشارکت نظام بانکی و به منظور توسعه فعالیت های صادراتی و ارائه پوششهای بیمه های اعتباری در مقابل ریسکهای موجود، تاسیس گردید. در تیرماه سال ٨٦، پس از واگذاری بخش عمده سهام شرکت و براساس تصمیم سهامداران جدید، نام شرکت به "بیمه معلم" تغییر یافت. این شرکت توانست به تدریج دامنه فعالیت های خود را توسعه داده و موفق به اخذ مجوز فعالیت از بیمه مرکزی در کلیه رشته های بیمه زندگی و غیر زندگی و اتکائی گردد. هم اکنون شرکت بیمه معلم در بازار بیمه کشور، در عرضه کلیه خدمات بیمه ای فعال بوده و حدود 3 درصد از بازار صنعت بیمه را در اختیار دارد.

به دلیل عدم حضور شرکت در بورس یا فرابورس ، الزامی به انتشار عملکرد ماهانه و صورت های مالی میاندوره ای خود ندارد. لذا معمولا اطلاعات به موقعی از عملکرد شرکت  در دوره های مالی مشخص منتشر نمی شود اما آمار های اولیه منتشر شده توسط بیمه مرکزی حکایت از9,362,516  میلیون ریال حق بیمه تولید برای این شرکت در سال 95 دارد، همچنین در این مدت بیمه معلم مبلغ6,019,116  میلیون ریال خسارت پرداخت کرده است. با توجه به ارقام اشاره شده، نسبت خسارت شرکت در سال 95 عددی معادل 64.3 درصد می باشد. نکته حائز اهمیت در این خصوص، بالاتر بودن نسبت خسارت شرکت در 6 ماهه دوم نسبت به کل صنعت است. این موضوع در 3 ماهه چهارم بسیار پر رنگ تر بوده به گونه ای که نسبت خسارت شرکت معادل 105.2 بود این در حالی است که نسبت خسارت صنعت در دوره یاد شده عدد 83 را نشان می دهد.

توانگری شرکت نیز در سال های گذشته همواره یک روند نزولی را طی کرده است. در سال 93 بیمه معلم با نسبت توانگری 101 در سطح 1 قرار داشت. اما در سال های 94 و 95 این نسبت کاهش پیدا کرده و به ترتیب با اختصاص اعداد 78 و76 به خود سطح 2 توانگری را در میان شرکت های بیمه ای به دست آورد. این افت بر کاهش قدرت شرکت برای عمل به تعهدات بیمه ای دلالت دارد.

بررسی نسبت های شرکت در مقایسه با سایر شرکت ها در سال 94 نیز اطلاعات درخور توجهی در اختیار می گذارد. نرخ بازده دارایی ها و نرخ بازده حقوق صاحبان شرکت نسبت به صنعت بسیار پایین تر است. این بدان معناست که استفاده مدیریت شرکت از منابع و دارایی های شرکت با سطح بهینه آن فاصله بسیار دارد. نکته ی دیگری که در عملکرد سال 94 شرکت می تواند مورد توجه قرار گیرد، ترکیب رشته های بیمه ای است که شرکت در آن اقدام به فروش حق بیمه کرده است.

در ترکیب سهامداری بیمه معلم، سه گروه فرهنگیان، بانک سرمایه و شرکت کشتیرانی، سهامداران حقوقی اصلی بشمار می روند. اجرای طرح های آرامش ماندگار برای فرهنگیان و اعضای خانواده، طرح بیمه زندگی و سرمایه گذاری لبخند زندگی برای پرسنل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و اجرای طرح بیمه زندگی و سرمایه گذاری ۲۰ ویژه دانش آموزان از ارتباط نسبتا مناسب این شرکت با سهامدارن حکایت دارد. اما آنچه مسلم است با استفاده حدکثری فاصله بسیار داشته است. امری که در صورت تحقق می تواند سودآوری شرکت را با جهش قابل توجهی همراه سازد.

این گزارش حاکی است ، بیمه معلم در حال انجام فرآیند ثبت افزایش سرمایه از 100 به 1۵۰ میلیارد تومان می باشد. پیش بینی شده است به دنبال افزایش سرمایه فعلی، در سال های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب میزان سرمایه را از ۱۵۰ به ۲۰۰ و سپس به ۲۵۰ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده سهامداران افزایش  دهد.

اما در حالی موضوع حضور بیمه معلم در بازار سهام از مدت ها پیش مطرح بوده که اما و اگر های بسیاری در خصوص این وقفه چندین ساله مطرح است.

انچنان که مرور تاریخی فعالیت این موسسه خصوصی حکایت می کند، شرکت مزبور سالها گرفتار زیان انباشته بوده ، در این رابطه خبرگزاری ایسنا در هفتم مرداد سال 94 گزارشی منتشر کرد که رئیس وقت صندوق ذخیره فرهنگیان از زیان انباشته 48 میلیارد تومانی بیمه معلم پرده برداشت.

به گفته ی  شهاب‌الدین غندالی که در نشست  مشورتی معلمان، نمایندگان، مدیران و بازنشستگان مناطق آموزش و پرورش استان همدان در سال 94، سخن می گفت ، بیمه معلم در گذشته طبق قرارداد به جامعه فرهنگیان خدمات ارائه می‌داد و قرارداد با این بیمه از نیمه سال، لغو و به این ترتیب بیمه معلم با 48 میلیارد تومان زیان انباشته مواجه شد.  

البته آنگونه که از شواهد بر می آید شرکت بیمه معلم توانسته طی سال گذشته این زیان انباشته را صفر و میزان اندکی سودشناسایی کند.

داجمر ، رئیس هیات مدیره بیمه معلم به خبرنگار ریسک نیوز در این خصوص اذعان می دارد که ما توانسته ایم این زیان انباشته را پاس کنیم و شرکت طی سالهای اخیر سود قابل قبولی نیز  شناسایی کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز نام بیمه خصوصی معلم در فرابورس درج نشده در حالیکه یکی از مولفه های شفافیت موسسات مالی خصوصی حضور در بازار سرمایه است اینگونه پاسخ داد که قرار بود سال گذشته وارد فرابورس شویم اما جهت افزایش سرمایه از 100 به 150 میلیارد تومان  درگیر عبور از پروسه مقررات پولشویی شدیم بدین جهت این پروسه طولانی شد .

داجمر در پاسخ به این سوال که علی رغم حضور بیمه معلم در بورس اما این شرکت جهت تنویر افکار سهامداران و بیمه گزاران می توانست صورتهای مالی خود را منتشر کند ، گفت: از انجا که شرکت بیمه معلم در حال گذراندن پروسه درج در فرابورس است ، در مجامع دو سال اخیر نماینده بورس شرکت می کند و گزارش ها ارایه شده است.

به گفته وی سال 96 به طور حتم سال ورود بیمه معلم به بازار سرمایه خواهد بود.

این گزارش می افزاید ، مقامات شرکت ابراز امیدواری کرده اند تا شهریور ماه فرایند پذیرش و درج نماد معاملاتی شرکت در فرابورس انجام شده و 10 درصد از سهام شرکت عرضه اولیه شود.

 حضور در فرابورس برای سهامداران شرکت می تواند خبر خوبی باشد چرا که با پذیرش شرکت بیمه معلم در فرابورس و نیز درج نماد شرکت در تابلوی فرابورس سهامداران خواهند توانست از مزیت گزارش گیری و نیز شفافیت اطلاعاتی استفاده نمایند ، موضوعی که همواره مدیران شرکت بیمه معلم به کم کاری در آن متهم شده اند.

 از سوی دیگر فرایند عرضه و تقاضا، شناسایی قیمت سهام و ارزش گذاری دارایی به قیمت روز را برای سهامداران میسر خواهد کرد.

سهامداران در حال حاضر از ارزش روز سهام خود در بیمه معلم اطلاع دقیقی ندارند، لذا هیچگونه مزیتی مانند امکان وثیقه قراردادن سهام برای دریافت تسهیلات برای آنها وجود ندارد. همچنین با ورود به فرابورس و درج قیمت بر روی تابلوی این بازار، سهامداران حقوقی در دفاتر حسابداری خود ارزش روز سهام و دارایی خود را گزارش نمایند. لازم به ذکر است فرایند نقل و انتقال سهام (خرید و فروش سهام) نیز که تا قبل از ورود به فرابورس بسیار سخت و در طولانی مدت صورت می گرفت بسیار سهل و آسان خواهد شد.

حال باید دید شرکت بیمه معلم ، این کم کاری خود را جبران خواهد کرد  و در نهایت در سال 96 میهمان بازار سرمایه خواهد شد؟

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

43  +    =  44