پاسخ به ۷ سوال در مورد موسسه اعتباری کاسپین / تکلیف سود سپرده‏ گذاران

حواشی موسسه اعتباری کاسپین در روزهای اخیر، سر و صدای زیادی به پا کرده است. از یک طرف بانک مرکزی با دادن دو اطلاعیه در هفته‏های گذشته، از پرداخت مرحله‌ای سپرده اشخاص خبر داد و امید به حل معضل تعاونی‌های هشت‏گانه زیرمجموعه کاسپین قوت گرفت. از طرف دیگر سپرده‏ گذارانی که متحمل خسران و فشار زیادی در این مدت شده‌اند، همچنان با برپایی تجمع و اعلام اعتراض خود به روند جدید در پیش گرفته نیز واکنش چندان مثبتی نشان ندادند.

به گزارش ریسک نیوز،در ادامه این گزارش سعی دارد با بررسی شواهد و استدلال‌ها، محتمل‌ترین پاسخ‏ ها را به 7 سوال کلیدی پیرامون موسسه اعتباری کاسپین، بیابد.

اساس کاسپین

شاید اولین سوالی که به ذهن‌آید این است که در حال حاضر موسسه اعتباری کاسپین چه نقشی دارد و آیا باید تمامی تعهدات موسسات قبلی را انجام دهد؟

هما‏ن‏طور که بارها از سوی مسوولان بانک مرکزی اعلام شده، موسسه اعتباری کاسپین در اسفند 94 از بانک مرکزی مجوز فعالیت می‌گیرد، اما این مجوز یک شرط دارد. شرط این است که اولین ماموریت این موسسه پیش از انجام هر فعالیتی، ساماندهی هشت تعاونی اعتبار غیر‏مجاز است. این هشت تعاونی عبارتند از: فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین. این هشت تعاونی پیش از سال 94 در کشور فعالیت داشتند و هر کدام از آنها قصد داشتند که به‏طور جداگانه از بانک مرکزی مجوز بگیرند، اما شرایط بانک مرکزی را نتوانستند برآورده کنند. سپس قرار شد که این موسسات پس از انحلال، توسط موسسه اعتباری جدیدالتاسیس کاسپین ساماندهی شوند. سرمایه اولیه این موسسه 300 میلیارد تومان بود، موسسه با این هدف تشکیل شده که بتواند طی یک فرآیند اقتصادی، تعهدات موسسات منحله را انجام دهد.

تکلیف اصل و سود سپرده‏ گذاران

سوالی که پس از آخرین اطلاعیه بانک مرکزی ایجاد می‌شود این است که تکلیف سودهای سپرده کاسپین چه خواهد شد؟

در آخرین اطلاعیه بانک مرکزی در مورد پرداخت اصل و سود سپرده‏گذاران آمده است: «بدون شک حسب تصمیمات متخذه مرجع قضایی و بانک مرکزی، اصل سپرده سپرده‏گذاران بدون هیچ‏گونه کسری، محاسبه و در تعیین تکلیف ملاک عمل قرار می‌گیرد. همچنین حسب نظر مرجع قضایی با توجه به انحلال و توقف فعالیت تعاونی اعتبار غیرمجاز منحله فرشتگان در اول شهریور ۱۳۹۴، فعالیتی از سوی تعاونی منحله متصور نبوده تا متعاقب آن شناسایی و محاسبه سود صورت پذیرد؛ بنابراین از این تاریخ به بعد، سودی قابل‏شناسایی محاسبه و قابل‌پرداخت به سپرده‏گذاران نخواهد بود.»اطلاعیه بانک مرکزی نشان می‌دهد که کل سودهایی که از شهریور 94 به اصل سپرده‌ها تعلق گرفته، حذف خواهد شد. فرضا اگر آخرین مانده حساب شخصی در موسسه فرشتگان، 130 میلیون تومان بوده که 30 میلیون تومان آن، سودهای پرداختی از شهریور 94 بوده، به این شخص 100 میلیون تومان تعلق می‌گیرد. برخی این پیشنهاد را می‌دهند که این مکانیزم در قبال اشخاصی که سود خود را خرج کرده‌اند نیز اعمال شود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  ×    =  14