نه ماه تاخیر پرداختی سازمان های بیمه گر به بیمارستان های دولتی

سازمان های بیمه گر پایه معمولا ۹ ماه تاخیر پرداختی به بیمارستان های دولتی دارند.

به گزارش ریسک نیوز،گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما به بحث « افزایش ۵ درصدی خدمات پزشکی در سال ۹۶ » اختصاص داشت که دکتر امیر قادی پاشا رئیس بیمارستان دولتی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در رباط کریم ، محمد حاجی آقا جانی معاون درمانی وزارت بهداشت و سجاد درزی رامندی کارشناس پژوهشی در حوزه بیمه به تبیین آن پرداختند.

در ابتدای این بحث قادی پاشا رئیس بیمارستان دولتی حضرت فاطمه زهرا (س) در رباط کریم با بیان اینکه هزینه های بیمارستانی دو بخش دارد گفت: بخش اول مربوط هزینه های درمانی ( تامین دارو و تجهیزات) و بخش دوم مربوط به هزینه های هتلینگ است.

وی افزود: هتلینگ شامل تمام خدمات می شود که که باعث ایجاد یک فضای مناسب برای بستری شدن و گرفتن خدمات پزشکی و ارایه خدمات از طرف بیمارستان به بیمار می شود که به طور کلی در این زمینه عقب هستیم.

قادی پاشا ادامه داد: با همان افزایش تعرفه قبلی برای تامین هزینه ها مشکل داشتیم و از استانداردی که باید درآمد ایجاد می شد عقب بودیم که بر این مبنا دستورالعملی از طرف وزارت بهداشت به بیمارستان ها ابلاغ شده که بتوانیم هزینه هایمان را به گونه ای مدیریت کنیم تا بیمارستان ها خودکفا شوند.

رئیس بیمارستان دولتی حضرت فاطمه زهرا (س) در رباط کریم بیان داشت: وقتی طرح تحول سلامت شروع شد، حمایت ویژه ای صورت گرفت اما می بایست این حمایت ها به نقطه ای برسد که خودمان همه هزینه هایمان را تامین کنیم.

وی افزود: در کنار این مشکل مشکل دیگری در بحث تعویق پرداخت سازمان های بیمه گر به بیمارستان ها داریم که به طور عرف سازمان های بیمه گر در پرداختی خود به بیمارستان های دولتی نه ماه تعویق دارند.

سجاد درزی رامندی کارشناس پژوهشی در حوزه بیمه نیز درباره اینکه این افزایش ۵ درصدی را به چه میزان منطقی می دانید گفت: موضوعی که در بحث تعرفه ها و سلامت مهم است این است که بخش سلامت پیچیدگی های مختلفی دارد، مخصوصا بحث تعرفه که عوامل زیادی بر آن موثر است و باید توجه داشت افزایش و یا کاهش آن تا چه اندازه می تواند بر جامعه پزشکی و اقشار مختلف جامعه تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: به طور کلی باتوجه به تورمی که در سال های اخیر کاهش داشته و سال گذشته تک رقمی اعلام شد به نظر می رسد، عدد، عددی است که می توان به آن اتکا کرد ولی باید توجه داشت اتفاقاتی که در طرح تحول سلامت افتاد و مسائل دیگر بسیار موثر است در اینکه بخواهیم این موضوع را منطقی و غیر منطقی بدانیم.

 

این کارشناس پژوهشی در حوزه بیمه با بیان اینکه در همه کشورها تورم بخش سلامت معمولا عددی بالاتر از تورم عمومی جامعه است ، گفت: باتوجه به تغییراتی که در طرح تحول سلامت اتفاق افتاد با یک افزایش تعرفه نسبتا زیادی در بخش سلامت مواجه بودیم که این موضوع فشاری هم روی بیمارستان ها وارد آورد لذا به نظر می رسید که در سال جاری این عدد هرچه پایین تر باشد باتوجه به مشکلات و فشارهایی که نظام بیمه ای ما دارند هرچه پایین تر باشد مطلوب تر است.

رامندی اظهار داشت: باید قبول کنیم افزایش تعرفه ها به این صورت و منوال که به صورت جلسه ای و مذاکره ای تعیین می شود صحیح نیست ، امسال نیز عدد پائینی در نظر گرفته شده و این در حالی است که در کشورهای مختلف دنیا تعرفه ها مبتنی بر روش های پرداخت صورت می گیرد اما روش های پرداخت در کشور ما بسیار منفعلانه است.

محمدحاجی آقاجانی معاون درمانی وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه مراکز درمانی ما از لحاظ اقتصادی با دو مشکل مواجه هستند گفت: مراکز درمانی ما علاوه بر اینکه قیمت واقعی خدمات را دریافت نمی کنند پرداختی صورت حساب هایشان از سوی سازمان های بیمه گر نیز با تاخیر مواجه است.

سازمان های بیمه گر ۹ ماه تاخیر در پرداخت صورت حساب بیمارستان های دولتی دارند

وی افزود: در پرداختی سازمان های بیمه گر پایه به بیمارستان های دولتی حدود ۹ ماه تاخیر داریم که این موضوع نظارت بسیار جدی در نظام ارایه خدمات ایجاد کرده است.

احمد حمزه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید به سمت تعرفه حقیقی پیش رفت تا ساختار بیمه حقیقی داشته باشیم اظهار داشت: گروه پزشکی سالیان سال است که از جیب خود سوبسید پرداخت می کنند لذا سازمان نظام پزشکی ، وزارت بهداشت و همه مسوولین کشور معتقدند که باید تعرفه حقیقی شود.

باید با تخصیص یارانه و آزاد کردن آن به طرح تحول سلامت کمک کرد

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه باید کاستی ها را از طریق بیمه برطرف کرد خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی گروه های پزشکی اعم از دولتی و خصوصی باید با تامل بیشتر کار کنند، باید با تخصیص یارانه و آزاد کردن آن به طرح تحول سلامت کمک کرد و از سوی دیگر از مواد زیان آور مالیات اخذ خواهد شد تا به طرح تحول سلامت ، ورزش و آموزش اختصاص پیدا کند، لیست مواد زیان آور را سازمان غذا و دارو در اختیار دارد و طبق آن لیست اقدام خواهد شد.

باید کسری ها را از طریق منابع عمومی جبران کرد

محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بیمارستان های وزارت بهداشت با کسری هزار و ۳۰۰۰ تومان روبرو است افزود: به لحاظ قانونی نمی توان از مردم ریالی اضافه دریافت کرد لذا راهی نداریم جزء اینکه سازمان برنامه و بودجه در قالب بودجه به ما کمک کند، کسری را از طریق منابع عمومی باید جبران کرد.

وی با بیان اینکه ۹ هزار میلیارد تومان برای ۹ ماه فروش خدمات داشتیم که از بیمه دریافت نکردیم اظهار داشت: تعرفه رشد زیر تورم دارد، سرمایه گذاری در حوزه سلامت نیازمند تعرفه واقعی است ، اگر قیمت واقعی خدمات احصا شود بخش خصوصی برای توسعه خدمات اقبال می کند این در حالی است که وضعیت تعرفه ها و پرداخت سازمان بیمه به گونه ای است که اقبال کمی برای سرمایه گذاری وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت  ۱۵ درصد افزایش تعرفه ها را پیشنهاد داده بود اما در نهایت تعرفه ۵ درصد اعلام شد خاطرنشان کرد: سازمان های بیمه گر پیشنهاد کاهش تعرفه را دادند که البته با رشد قیمت ها امکان پذیر نیست به طوری که وزارت بهداشت نهایتا تعرفه را برابر نرخ تورم هر سال مدنظر قرار گرفت.

منابع طرح تحول سلامت به موقع به بیمارستان ها تزریق نشده است

حاجی آقاجانی با بیان اینکه سازمان های بیمه گر باید پرداخت خود را به بیمارستان ها اصلاح و تامین کنند افزود: منابع طرح تحول سلامت به موقع به بیمارستان ها تزریق نشده است تخصیص منابع طرح تحول سلامت به بیمارستان ها با ۶۶ ماه تاخیر روبرو است ، قبل از طرح تحول سلامت سازمان های بیمه گر بخش زیادی از هزینه ها را پرداخت نمی کردند و مردم متحمل هزینه های زیادی می شودند این در حالی است که براساس طرح تحول سلامت بیمارستان ها موظف هستند همه نوع خدمات را در بیمارستان ها انجام دهند و همه هزینه ها در بیمارستان ها ثبت شود و بیمار فقط فرانشیز پرداخت می کند.

قادی پاشا با بیان اینکه پزشکان را باید به سمت بخش دولتی هدایت کرد افزود: حل مشکلات نیازمند فرایند پویا است قبل از طرح تحول، بیمارستان ها به وزارت بهداشت وابستگی زیادی داشتند اما با اجرای طرح تحول این وابستگی کمتر شد به طور مثال قبل از طرح تحول سلامت تعداد زیادی از بیمارستان ها بیمار دیالیز داشتند به گونه ای که شرایط ارائه خدمات را نداشتند/ باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

45  −    =  39