صدور بیمه نامه ثالث در قالب کارت هوشمند الکترونیکی به زودی پیاده سازی می شود / پیاده سازی بیمه الکترونیک ،ضرورت دولت الکترونیک

مدیرکل فاوای بیمه مرکزی در گفتگو با ریسک نیوز :

بیمه مرکزی به طور جدی صدور بیمه نامه ثالث در قالب کارت هوشمند الکترونیکی را در دستور کار دارد ./با اجرای بیمه الکترونیک ، بیمه گزاران می توانند مستقیما بیمه نامه را از داخل سایت خریداری کنند که در این صورت دیگر ضرورتی به مراجعه به نمایندگی های بیمه و کارگزاریها نخواهد بود.

به گزارش ریسک نیوز،روز گذشته در فضای مجازی نامه ای از سوی  میر اقایی ، عضو کارگروه شبکه فروش سندیکای بیمه گران و مدیرکل امور نمایندگی های بیمه ایران خطاب به علیپور ، دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران در خصوص جایگزینی اوراق بیمه نامه شخص ثالث با کارت هوشمند الکترونیکی منتشر شد.

میر آقایی طی این نامه تاکید کرده ، اگر چه حذف فیزیکی بیمه نامه ثالث و صدور کارت هوشمند الکترونیک نقطه ی عطفی در حوزه بیمه شخص ثالث محسوب می شود که آغاز گر تحولات بی شماری چون کاهش و مدیریت ریسک و کاهش قیمت تمام شده خواهد بود اما بدون شک این امر حذف تدریجی دخالت شبکه نمایندگی در ابتیاع این بیمه نامه ظرف یکسال پس از شروع کار را به دنبال خواهد داشت و این بدان معنی است که این امر کاهش درآمد این قشر به طور متوسط بالغ بر 50 درصد را به دنبال دارد و در این راستا تعداد زیادی از فعالان این عرصه از ادامه فعالیت باز می مانند.

وی در این نامه تاکید کرده پیش از اجرای این طرح لازم برخی اقدامات پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد از جمله ایجاد توانمند سازی شبکه نمایندگی برای فعالیت در سایر رشته های بیمه ای ، فعالیت مستمر بیمه مرکزی در افزایش ضریب نفوذ بیمه و افزایش نرخ کارمزد در رشته های سودآور به منظور ترغیب نمایندگان و طراحی محصولات جدید بیمه ای .

ارسال این نامه در حالی است که چندی پیش آیین نامه بازار یابی دیجیتال محصولات بیمه ای نیز تدوین شد و به نظر می رسد صدور کارت هوشمند بیمه ثالث در راستای حرکت صنعت بیمه  سوی مکانیزه شدن باشد اگر چه این امر نگرانی هایی را در میان نمایندگان شرکتهای بیمه در خصوص تداوم امنیت شغلی انها ایجاد کرده است.

در این راستا ریسک نیوز طی تماسی با نعمتی ، مدیر کل فاوای بیمه مرکزی جزئیات این طرح را مورد بررسی قرار داد.

مدیر کل فاوای بیمه مرکزی در این خصوص اذعان داشت: بیمه مرکزی به طور جدی صدور بیمه نامه ثالث در قالب کارت هوشمند الکترونیکی را در دستور کار دارد .

به گفته ی وی جلوگیری از جعل بیمه نامه و تخلفات موجود از مزایای این فرایند خواهد بود.

نعمتی با بیان اینکه بیمه مرکزی به جد به دنبال صدور کارت هوشمند بیمه ای است ، گفت : پیش بینی می شود به زودی این طرح پیاده سازی شود البته انجام اینکار نیازمند تجهیز شرکتهای بیمه است به طوریکه زیر ساختهای آی تی شرکتهای بیمه باید تقویت شود.

مدیر کل فاوای بیمه مرکزی در ادامه با بیان اینکه صنعت بیمه باید پیاده سازی بیمه الکترونیک را در دستور کار قرار  دهد، عنوان داشت:در حال حاضر پیاده سازی  بیمه الکترونیک دیر یا زود باید در دستور کار صنعت بیمه قرار گیرد چرا که این امر نیاز بازارهای مالی نوین است و با اجرای بیمه الکترونیک ، بیمه گزاران می توانند مستقیما بیمه نامه را از داخل سایت خریداری کنند که در این صورت دیگر ضرورتی به مراجعه به نمایندگی های بیمه و کارگزاریها نخواهد بود.

وی البته تاکید کرد : اگر چه که پیاده سازی بیمه الکترونیک فعلا در دستور کار قرار ندارد  اما قطعا فرایند مکانیزاسیون در راستای تحقق دولت الکترونیک اجرایی خواهد شد.

نعمتی در خصوص نگرانی نمایندگان بیمه به دلیل الکترونیک شدن بازاریابی و صدور گفت : به دلیل راهبردهای دولت الکترونیک در راستای مکانیزاسیون فرایندها ، این امر دیر یا زود محقق خواهد شد در این راستا بهتر است نمایندگان شرکتهای بیمه به جای نگرانی  نقش جدید را برای خود تعریف کنند و در راستای توانمند سازی خود گام بردارند.

البته وی بر این نکته تاکید کرد که هیچگاه و به هیچ وجه شغل نمایندگی حذف نخواهد شد بلکه همچنان مشاوره ی محصولات بیمه تداوم خواهد داشت و حتی بیمه گزارانی خواهند بود که همچنان تمایل به خرید فیزیکی بیمه نامه دارند.

نعمتی ادامه داد: آیا پرداختهای الکترونیکی در فضای بانکی سبب حذف شعب شده است؟این در حالی است که توسعه بانکدار ی الکترونیک به معنای حذف شعب بانکی نخواهد بود.

این مقام مسوول اذعان داشت: صنعت بیمه چاره ای ندارد که به سمت فرایندهای الکترونیک رفته و تفکرات سنتی را کنار گذارد.

به گفته وی در هر صورت روش های سنتی خواه ناخواه از رده خارج می شود و نمی توان مقابل نفوذ تکنولوژی را گرفت.

 

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  19  =  26