خسارت پتروشیمی بوعلی سود بیمه ای ها را پایین کشید / تاثیر احتساب ذخایر مکفی در رشته ثالث برکاهش سودها

ریسک نیوز کاهش محسوس سود بیمه گران در مجامع امسال را بررسی کرد؛

بررسی سود تقسیمی بیمه گران در مجامع نشان می دهد ، تاکید بیمه مرکزی مبنی بر لزوم کفایت ذخایر کاملا در تغییرات سودی که مجامع شرکتهای بیمه در سال جاری نسبت به سال قبل اعلام کردند ، مشهود است که بدون شک بخش عمده ای ازین کاهش سودها به احتساب ذخایر مکفی در رشته ثالث از سوی شرکتهای بیمه بر می گردد. / حادثه پتروشیمی بوعلی در حدود 400 میلیارد تومان خسارت بر شرکتهای بیمه ی عضو کنسرسیوم تحمیل کرد و به همین میزان نیز سود شرکتها را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش ریسک نیوز،مجامع شرکتهای بیمه سرانجام برگزار شد و رئیس کل بیمه مرکزی نیز در توئیتی از برگزاری مجامع ۲۶ شرکت بیمه غیر دولتی در مهلت قانوني خبر داد' اين گفته همتي در حالي است كه مجامع بسیاری از بانكها با چالش روبرو شده و گاها به تنفس خورده است اگر چه که بسیاری از مدیران بیمه ای بر این باورند که وضعیت شرکتهای بیمه به مراتب مناسب از بانکهاست.

با ابلاغ بخشنامه ای که بر اعمال ماده۵۸ قانون بیمه شخص ثالث تاکید داشت ، شركتهاي بيمه مكلف شدند  ذخايرتأييدشده از سوي بيمه مركزي را در دفاتر و صورتهاي مالي خود، مطابق دستورالعمل بيمه مركزي ثبت كنند.

همانطور که صورتهای مالی شرکتهای بیمه نشان می دهد برخي از شركتها بشدت كسر ذخاير دارند كه حاصل چند سال فعاليت بي برنامه آنها  بوده و اتفاق بدتر اين است كه  در سنواتي كه اين كسري ذخاير وجود دارد ، سود موهوم  هم شناسايي شده است و مديران تازه نفس كه بايد اهتمام خود را صرف توسعه امور نمايند ، درگير رفع و رجوع اقدامات دورهاي قبل شده اند، بدين ترتيب  اصلاح و ترميم ذخاير سالهاي گذشته آنهم در يكسال مالي  به طور برجسته اي هم روي سود دهي و هم روي توانگري اثر خواهد گذاشت.

اما به هر روی شواهد حاکی از ان است که بیمه مرکزی ترجیح می دهد بر خلاف فضای بانکی که مجامع پرتنشی را این روزها برگزار می کنند، در قالب انچه که مصلحت اندیشی برای صنعت بیمه خوانده می شود، شرایط را آهسته و پیوسته پیش برد.

یک مقام مسئول در بیمه مرکزی در خصوص نحوه برگزاری مجامع شرکتهای بیمه به ریسک نیوز گفت : با توجه به تاکید قانون جدید ثالث مبنی بر کفایت ذخایر این رشته ی بیمه ای و ابلاغیه ی بیمه مرکزی به شرکتهای بیمه مبنی بر لزوم تایید کفایت ذخایر شرکتهای بیمه قبل از برگزاری مجامع تلاش شد تا ذخیره گیری شرکتهای بیمه با دقت بیشتری از سوی نهاد نظارتی مورد راستی آزمایی قرار گیرد البته کفایت ذخایر فقط در رشته ثالث نیست و شرکتهای بیمه باید بابت هر رشته بیمه ای که از بیمه گزار حق بیمه دریافت می کننددر چارچوب مقررات ذخیره بگیرند در خصوص ریسک های منقضی نشده و کلیه تعهدات اتی در زمان خسارت.

وی در خصوص روش بیمه مرکزی در زمینه راستی آزمایی کفایت ذخایر شرکتهای بیمه اظهار کرد:بیمه مرکزی جمیع ذخایری که برای رشته ثالث گرفته شده را در نظر می گیرد و سپس بررسی می کند که آیا ذخایر اتخاذ شده برای این رشته که در دفاتر شرکتهای بیمه درج شده ، کافی بوده یا خیر که در صورتیکه ذخیره کافی نبوده میزان کسری ذخیره را به شرکت بیمه اعلام کرده و تاکید داشته که به علت کافی نبودن باید سودی که هیات مدیره اعلام کرده ، کاهش یابد.

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به این سوال که با وجود کسری ذخایر شرکتهای بیمه بخصوص بیمه گران بزرگ آیا روش های اتخاذی توانسته حرکت در مسیر کفایت ذخایر را تحقق بخشد، تصریح کرد: اگر میزان کسری ذخایر شرکتهای بیمه را به صورت نسبتی در نظر بگیریم و به عبارتی به جای تمرکز روی مبلغ ، به صورتی نسبت طی سالهای اخیر بررسی کنیم ،کاملا مشخص  است که تغییرات محسوسی حاصل شده است.

به گفته وی اگر طی یک گزارش مثلا هفت ساله ، نسبت کفایت ذخایر شرکتهای بیمه را واکاوی کنیم ، مبرهن است که در این نسبت بهبود حاصل شده است.

وی معتقد است ، بررسی نسبتها نشان می دهد شرکتهای بیمه متناسب با پرتفویی که حاصل کرده اند توانسته اند کسری ذخایر خود را تعدیل بخشند اگر چه که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم اما بررسی نسبتها نشان از بهبود اوضاع می دهد.

این گزارش می افزاید ، بررسی سود تقسیمی بیمه گران در مجامع نشان می دهد ، تاکید بیمه مرکزی مبنی بر لزوم کفایت ذخایر کاملا در تغییرات سودی که مجامع شرکتهای بیمه در سال جاری نسبت به سال قبل اعلام کردند ، مشهود است که بدون شک بخش عمده ای ازین کاهش سودها به احتساب ذخایر مکفی در رشته ثالث از سوی شرکتهای بیمه بر می گردد.

از سوی دیگر به نظر می رسد،  محدودیت در فروش که طبق قانون جدید ثالث تخفیف بیش از دو و نیم درصد مجاز نمی باشد نیز در تعدیل صورتهای مالی شرکتهای بیمه بسیار موثر بوده است.

البته نکته قابل تامل دیگری که تاثیر آن در صورتهای مالی شرکتهای بیمه کاملا مشهود است خسارت پرداختی پتروشیمی بوعلی است که مشخصا بر سود تقسیمی شرکتهای بیمه اثر گذار بوده ، چرا که این حادثه  در حدود 400 میلیارد تومان خسارت بر شرکتهای بیمه تحمیل کرد و به همین میزان نیز سود شرکتها را تحت تاثیر قرار داد.

این گزارش می افزاید ، اما نکته ای که در اینجا باید بدان توجه شود این است که این کسری ذخایر که استخراج شده و قرار است که برطرف شود مربوط به سالهای قبل است و اگر قرار باشد بدون توجه به زمان حال و سال های پیش رو جبران شود تاثیری نخواهد داشت چرا که کسری پی در پی سال های بعد بدان اضافه می شود در این راستا علاوه بر اینکه کسری ذخیره سالهای قبل باید جبران شود روش فعلی نیز باید تغییر کند تا دوباره کسری ذخایر جدیدی بروز نکند.

نهاد نظارتی اگر کسری ذخایر را بررسی می کند به قبل از سال 94   نباید بسنده شود بلکه همین زمان کنونی نیز باید ذخیره گیری شرکتهای بیمه مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  ×  3  =