انفعال بیست ساله شرکت بیمه ایران _ انگلیس در سایه بی توجهی مدیران/ وضعیت نامشخص شرکت ایران _ انگلیس به وزارت اقتصاد گزارش شد

این موضوع طی شش سال گذشته به کلیه نهادهای نظارتی کنترلی چه در داخل شرکت و چه نهادهای نظارتی بالادستی گزارش شده است اما اینکه چرا هیچ عزمی برای حل این مساله وجود نداشته است جای سوال دارد ، ایا منافع عده ای در این میان به خطر می افتد که تمایل به اصلاح وجود ندارد؟

به گزارش ریسک نیوز، در سلسله گزارشات ریسک نیوز در خصوص نحوه فعالیت شعب ،نمایندگی ها و شرکتهای بیمه ایران در خارج از کشور شعبه ارمنستان بیمه ایران و فعالیت ان مورد بررسی قرار گرفت .

بر اساس این گزارش این شعبه که در سال 87 فعالیتش کلید خورد قرار بود در قامت یک شعبه ی اثر گذار ایفای نقش کند که در نهایت فعالیت ان متوقف و در شرایط فعلی بلاتکلیف بسر می برد
در لینک عملکرد خارجی بیمه ایران زیر سایه تجارب نا موفق ؛ از تاسیس شعبه تا شرکت بیمه خارجی/شعبه ی ارمنستان بیمه ایران چه شد؟  و جزئیات بلاتکلیفی شعبه ارمنستان بیمه ایران به روایت شاهدان عینی بخوانید.

در ادامه ی این گزارش ، فعالیت شرکت بیمه ایران و انگلستان بررسی شده است.

شرکت بيمه ايران – انگليس با سرمايه 48,600,000 پوند که 99 درصد آن متعلق به بيمه ايران است از سال 1975 ميلادي در بازار بيمه اروپا شروع به فعالیت کرد ؛ اما بنابر شواهد این شرکت حدود  20 سال است که فعالیت اثر گذاری نداشته و  از سال 2002 در وضعیت Run off بسر می برد.

لازم بذکر است بر اساس قواعد موجود وقتي شركت بيمه اي فعاليتش رو به پايان باشد ، بيمه نامه جديد صادر نمي كند اما تعهدات قبليش را باید إيفا کند این شرایط در حالی است که مدتها از وضعیت Run off این شرکت گذشته  و هیچ تصمیم نهایی تا کنون در خصوص آن اتخاذ نشده است، در صورتیکه این شرکت تعهد ایفا نشده ای داشته باشد باید با پیگیریهای لازم سرو سامان داده می شد اما به نظر می رسد طی سالهای گذشته یا عزمی برای این کار وجود نداشته و یا دستهای پشت پرده ای مانع اصلاح فرایند می شده است.

نکته قابل تامل اینجاست که در حالی این شرکت هیچ فعالیت بیمه گری اثرگذاری ندارد که به دلیل اینکه در شرایط Run off بسر می برد حقوق کارکنان آن پرداخت می شود.

شواهد نشان می دهد ، این موضوع طی شش سال گذشته به کلیه نهادهای نظارتی کنترلی چه در داخل شرکت و چه نهادهای نظارتی بالادستی گزارش شده است اما اینکه چرا هیچ عزمی برای حل این مساله وجود نداشته است جای سوال دارد ، ایا منافع عده ای در این میان به خطر می افتد که تمایل به اصلاح وجود ندارد؟

Run off می توانست 5 ساله حل شود
مدت زمان Run off  بستگى دارد تا شرکت خسارات ريسك هاى پذيرفته شده از بيمه گران اتكايى را بپردازد که این شرکت دو میلیون پوند تعهدات قابل تسویه داشته و در ان زمان احتمالا نهاد نظارتی تاکید داشته که باید تعهد ایفا نشده ای نداشته باشد؛ اما شرایط حاکی از آن است که Run off با حجم كارى كه بيمه ايران داشت نبايد اين قدر طول مى كشيد و حداقل باید اراده ای برای تسهیل فرایند وجود می داشت به عبارتی اگر هم این نتیجه حاصل می شد که حسب شرایط دیگر فعالیت این شرکت در لندن توجیهی ندارد و یا ادامه فعالیت ممکن نیست باید در این زمینه تصمیمات مرتبط اتخاذ می گردید.

این گزارش می افزاید ، بی تردید در صورتیکه برنامه منسجمی جهت حل مشکل  وجود می داشت راهکارهای بسیاری بود که روند ایفای تعهدات این شرکت را تسریع  بخشد مثلا بیمه ایران می توانست با بروکرهای کشور انگلیس جهت حل این معضل و برای شناسایی سریع تر بیمه گرها ( به جهت اینکه اقسمت اعظم کار این شرکت اتکائی است ) وارد همکاری شود.

مشخصا مراجع ذیربط طی این سالها نحوه فعالیت شرکت بیمه ایران را به واحدهای مربوطه گزارش می داده اند ؛اما کماکان وضع به همان منوال پیش رفته، این در حالی است که این اموال به دلیل دولتی بودن جزئی از بیت المال کشور محسوب می شود ، در شرایطی که برنامه های اقتصاد مقاومتی از سوی وزارت اقتصاد که مشخصا اسحاق جهانگیری معاونت اول رئیس جمهور ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را بر عهده دارد به دستگاههای ذیربط ابلاغ شده ، به نظر می رسد مدیریت اموری که هزینه های سربار بر دولت تحمیل می کند از وظایف اولیه سازمانها باشد.

گفتنی است ، ظاهرا طی این سالها وضعیت بلاتکلیف شرکت مذکور به وزارت اقتصاد هم گزارش شده و  این وزارتخانه طبق قوانین موجود موظف است شرکتهای تابعه اش را رصد کند اما اینکه چرا تا کنون طی این سالها اراده ای برای حل این چالش وجود نداشته را باید از مسوولان سوال کرد.

این ساختمان شش طبقه واقع در لندن ، مهد صنعت بیمه جهان ، در حالی می توانست نقش اثر گذاری در تبادلات و تعاملات صنعت بیمه کشور با اروپا داشته باشد که اکنون یه یک واحد تجاری بلاتکلیف تبدیل شده که فقط حقوق کارمندانش را می دهد از سوی دیگر این سوال نیز مطرح می شود که ایا فعالیت این شرکت تنها در جهت ادامه روند Run off شرکت است یا فعالیت بیمه گری دیگری نیز در انجا انجام می شود؟

در شرایط فعلی که یخ روابط تجاری فرامرزی پس از برجام آب شده و هیات های پولی ، بانکی و بیمه ای علاقمند به مرواده و تبادل نظر هستند شعب بانک ها و بیمه ها در گره خوردن  این دیدارها نقش بسزایی می توانند ایفا کنند.

تکاپوی بانک های دولتی و خصوصی برای توسعه روابط با اروپا نمونه ی روشنی است که نشان می دهد در شرایط فعلی اهمیت شعب نهادهای مالی در خارج از کشور تا چه اندازه است دو روز گذشته بود که بانک ملی خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه شعبه پاریس این بانک به طور مستقیم به سیستم پرداخت اروپا (تارگت ۲) متصل شده است.

این تلاش ها در حالی است که شرکت بیمه ایران در انگلیس می توانست در صورت فعال بودن نقش قابل توجهی در انتقال تکنولوژی از یک سو و ارتقاء روابط بیمه ای  از سوی دیگر داشته باشد.

سوال اینجاست که این مدت طولانی ایا هیچ کدام از مدیران بیمه ایران نتوانسته اند راهکاری بهینه جهت تسهیل بخشی به این چالش اتخاذ کنند؟ به طوریکه تصمیم گیری صورت گیرد اگر امکان احیاء این شرکت وجود ندارد کاملا تعطیل شود.

اگر چه که حفظ این ظرفیت  در کشور انگلستان راهکار بهینه تری است که مسلما جهت نگاهداشت آن راههای بسیاری وجود دارد به طور مثال این شرکت می تواند با تغییر ساختار مرکز اموزشی اثر گذاری برای کارکنان صنعت بیمه باشد و یا به یک بروکری فعال تبدیل شود.

 در ادامه این گزارش ذکر این نکته ضروری است که طی این سالها مدیران این شرکت هیچ تغییری نیافته اند  و جدود 25 سال است که در مدیریت پا برجا مانده اند ، رمز گشایی این مساله شاید سرنخ هایی را بدست می دهد که باندهای پرنفوذ در بیمه ایران اجازه تغییر رویه ها را در شرکت بیمه ایران انگلیس نداده  این در حالی است که نیروی متخصص در بدنه کارشناسی شرکت بیمه ایران بارها به مدیران این شرکت وضعیت نابسامان موجود را گزارش داده اند و حتی راهکارهای برون رفت از مشکل نیز پیشنهاد شده است.

گفتنی است ، بیمه ایران در حالی درصدد توسعه فعالیت در خارج از مرزهاست که نتوانسته توان مدیریتی خود را در ساماندهی واحدهای خارج از کشور به اثبات رساند و این فقدان مدیریت سبب تحمیل هزینه های گزاف به دولت شده است.

لازم بذکر است ، در گزارش بعدی عملکرد دفاتر پنج گانه بیمه ایران در امارات بررسی خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  5