بیت کوین جای طلا را تنگ نمی‌کند

به گفته تحلیلگران شاید کمبود نقدینگی و افزایش نوسانات، بیت کوین را جذاب نگه دارد، اما بعید به نظر می رسد که سرمایه گذاران منافعی که طلا طی تاریخ طولانی خود ثبت کرده است را هدر بدهند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از تسنیم هیجان شدید بیت کوین و عملکرد ضعیف طلا این پرسش را مطرح کرده است که آیا ارز رمزنگاری شده تقاضا برای طلا را کاهش می دهد؟

 به گفته گلدمن ساکس، جواب این سوال منفی است. در حالی که بیت کوین با نوسانات زیادی مواجه است و تقاضای طلا کاهش پیدا کرده است، اما ارزش بازار بیت کوین 275 میلیارد دلار است که در مقابل بازار 8.3 تریلیون دلاری طلا هیچ است. این تحلیل را جفری کورری و مایکل هنیدز نوشتند.

به گفته این تحلیلگران شاید کمبود نقدینگی و افزایش نوسانات، بیت کوین را جذاب نگه دارد، اما بعید به نظر می رسد که سرمایه گذاران به دنبال تنوع باشند و منافعی که طلا طی تاریخ طولانی خود ثبت کرده است را هدر بدهند.

بیت کوین روز دوشنبه بعد از این سال خود را با حدود قیمتی هزار دلار آغاز کرده بود، به 17 هزار دلار رسید. درست زمانی که معاملات آتی در بورس شیکاگو و Cboe Global Markets آغاز شد و بیت کوین به مرز دیوانگی رسید. این در حالی است که طلا در سال 2017، 10 درصد کاهش پیدا کرد.

این تحلیلگران سه دلیل آوردند برای این ثابت کنند سرمایه گذاران بیت کوین را جایگزین طلا نخواهند کرد:

-مخزن های سرمایه گذاری بسیار متفاوتند:

سرمایه گذاران طلا از بورس اوراق بهادار استفاده می کنند. معاملات آتی و شاخص کالا با مقررات تامین مالی مبارزه با پولشویی و تروریست به طور خودکار تحت پوشش قرار می گیرند.

در طرف مقابل، خیلی واضح نیست که در این موارد ارزهای رمزنگاری شده می تواند مطابق با این اقوانین حرکت کند یا خیر. این موضوعات موانع بزرگی برای سرمایه گذاران حرفه ای محسوب می شود.

-طلا از صندوق های مبادله ای بیرون نرفته است:

شواهدی از خروج طلا وجود ندارد. مجموعه دارایی های شناخته شده در صندوق های مبادله ای بالاترین میزان از ماه می سال 2013 را نشان می دهد.

-ویژگی های بازار طلا و ارزهای رمزنگاری شده بسیار متفاوتند:

تحلیلگران می گویند: در حالی که بیت کوین یک منبع ریاضی است، طلا عرضه محدود در پوسته زمین دارد. پویایی بازار آنها بسیار متفاوت است. ترکیب تقاضا بین بیت کوین و طلا تفاوت کلیدی با هم دارد. بیت کوین جریانات سوداگرانه بیشتری را جذب می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  ×    =  24