دورخیز شاخص بورس برای فتح قله ۱۰۰ هزار واحد

شاخص بورس این روزها به تاریخی‌ترین رکورد خود در ۵۰ سال گذشته رسیده و بازدهی بیش از ۲۲ درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است.

به گزارش ریسک نیوز،از این رو نگاهی به دلایل رشد چشمگیر شاخص بورس و بهبود نسبی شرایط بازار سرمایه نشان می‌دهد دلایل داخلی و نیز مولفه‌های خارجی در وقوع این اتفاق نقش داشته است .

به گزارش تجارت ‌نیوز، بر این اساس کاهش نرخ سود بانکی، قانونمند شدن فعالیت و نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با بازار سرمایه، کاهش نرخ سود اوراق مختلف، افزایش نرخ ارز، اعطای تسهیلات توسط دولت به بنگاه‌ها و تقویت سودآوری شرکت‌ها و همچنین کاهش نرخ کارمزد معاملات و افزایش شفافیت بازار سرمایه در کنار کاهش نرخ سود بانکی از جمله مولفه‌های داخلی اثرگذار بر شرایط بازار سرمایه در ماه‌های گذشته هستند.

علاوه بر این، افزایش جهانی قیمت نفت و نیز رشد فلزات اساسی از دیگر موضوعاتی است که به بهبود شرایط بازار سهام در سال جاری کمک شایانی داشته که می‌توان مجموعه اثرات آن را در رشد شاخص بورس و بهبود شرایط بازار سرمایه مشاهده کرد.

البته نکته مهم و قابل توجه در این زمینه این است که رشد شاخص بورس نشان‌دهنده وضعیت کلی افت و خیز سهام شرکت‌ها و صنایع مختلف در بازار سرمایه است و در ماه‌های گذشته بسته به نوع سرمایه‌گذاری، برخی سهامداران سود بیشتر و برخی سود کمتری از خرید و فروش سهام کسب کرده‌اند.

در این میان اما سمت و سوی بازار سرمایه تا پایان سال و نیز شرایط بازار سهام در سال آینده موضوعی است که برخی کارشناسان در این رابطه بر این باورند روند رو به رشد

این روزهای بازار سرمایه و افزایش شاخص بورس آغاز یک سیکل مثبت و رونق در تالار شیشه‌ای است و بر این اساس به‌نظر می‌رسد شاخص بورس تا پایان امسال تا ارتفاع صد هزار واحد هم پیشروی کند و در سال آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.

چرا که پس از چهار سال روند رکودی، رشد پایدار قیمت‌ها و شاخص بورس تازه اتفاق افتاده است؛ ضمن این که شاخص بورس هم این روزها از مرز روانی خود نیز عبور کرده و رفته رفته سرمایه‌گذاران بورسی به این بازار دلگرم شده‌اند.

همچنین تا دوماه آینده بودجه شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به مرور منتشر خواهد شد که انتظار می‌رود با توجه به شرایط مثبت بازار، شاهد انتشار گزارشات خوبی از سوی شرکت‌ها باشیم که این موضوع نیز می‌تواند به عنوان محرکی دیگر برای صعود شاخص بورس و بهبود روند معاملات عنوان شود.

از سوی دیگر در کنار ادامه روند کاهشی نرخ سود سپرده‌های بانکی و تداوم رکود حاکم بر بازار مسکن و خودرو، کاتالیزورهایی همچون افزایش قیمت جهانی نفت، رشد قیمت دلار، بهبود شرایط جهانی کالاها، گزارش‌های خوب میاندوره‌ای شرکت‌ها بویژه پالایشی‌ها و فلزات می‌توانند محرک‌های مناسب دیگری برای بهبود شرایط بورس تا پایان سال و تداوم آن در سال آینده باشند.

ضمن این که در حال حاضر ثبات نسبی در خصوص مسائل سیاسی و مذاکرات سیاسی حاصل و به نوعی بازار سرمایه در قبال این موضوعات واکسینه شده است که از این منظر نیز در صورتی که اتفاق عجیبی نیفتد، ریسک خاصی دادوستدهای بازار سهام را تهدید نمی‌کند.

در مجموع باید گفت در حالی رشد شاخص بورس و افزایش نسبی قیمت سهام در تالار شیشه‌ای این روزها رخ نمایان کرده و کارشناسان روزهای خوب شاخص و صد هزار واحدی شدنش و نیز بهبود معاملات تا پایان سال و حتی در سال ۹۶ هم را پیش‌بینی می‌کنند که نکته قابل توجه در این زمینه این است که رشد شاخص بورس یکی از مولفه‌های تعیین کننده وضعیت کلی بازار سرمایه است و سرمایه‌گذاران نباید در تحلیل خود فقط به رشد شاخص اکتفا کنند.

بنابراین سرمایه‌گذاران علاوه بر توجه به مولفه‌های کلان اقتصادی کشور و نیز رصد وضعیت صنایع و کالاهای جهانی، باید در خرید و فروش‌های خود به عوامل بنیادی شرکت‌ها از جمله سودآوری بنگاه‌ها، صورت‌های مالی، چشم‌انداز و برنامه‌های آنها و… دقت کنند تا سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآوری داشته باشند و همگام با صدهزار واحدی شدن شاخص بورس، سودآوری را در سبد سهام خود ببینند.

 

منبع: جام جم‌آنلاین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

10  ×  1  =