چه کسانی پشت درب برج جردن منتظر نشسته اند ؟

لابی گران ریاست کلی بیمه مرکزی به تکاپو افتادند؛

طی هفته های اخیر بارها از سوی بعضی نام برخی افراد به عنوان جانشین احتمالی عبدالناصر همتی مطرح می شود که تردید هائی را نسبت به چرائی مطرح شدن نام این افراد در ذهن ایجاد می کند و اینکه چرا اساسا نام این افراد باید به عنوان ریاست احتمالی بیمه مرکزی درحالیکه کارنامه چندان مطلوبی ندارند ، حتی در حد شایعه ، مطرح شود.

به گزارش ریسک نیوز،این روزها بازار گمانه زنی ها در خصوص نقل و  انتقالات بیمه ای داغ شده تا جائی که شایعات به برج جردن هم رسیده است .

ماندن یا رفتن عبدالناصر همتی ، رئیس کل بیمه مرکزی ، در حالی از سوی برخی منابع خبری مطرح می شود که حضور مجدد وی در بیمه مرکزی به دوسال هم نمی رسد.

طی هفته های اخیر بارها از سوی بعضی کانال های تلگرامی نام برخی افراد به عنوان جانشین احتمالی عبدالناصر همتی مطرح می شود که تردید هائی را نسبت به چرائی مطرح شدن نام این افراد در ذهن ایجاد می کند و اینکه چرا اساسا نام این افراد باید به عنوان ریاست احتمالی بیمه مرکزی درحالیکه کارنامه نه چندان مطلوبی دارند ، مطرح شود.

طی روزهای گذشته نام علی فتحعلی از سوی یک کانال تلگرامی وابسته به جریانی خاص مطرح شد ،این کانال تلگرامی صراحتا اذعان داشته خبرهای تایید نشده ای از دفتر هیئت دولت از اجماع دولت برای انتصاب  فتحعلی عضو هیئت مدیره بانک دی به سمت رئیس کل بیمه مرکزی حکایت دارند.

نام علی فتحعلی به عنوان ریاست احتمالی بیمه مرکزی در حالی عنوان می شود که نگاهی به کارنامه کاری وی تردید ها رادر خصوص مطرح شدن نام این فرد افزایش می دهد.

وی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بیمه البرز، مدیر عامل بیمه دی و مدیر عامل و نائب رئیسی بیمه آرمان را در کارنامه بیمه ای خود دارد .

بر کسی پوشیده نیست که بیمه دی و آرمان سالها روزهای ناخوشی را از سر گذراندند و آثار عملکرد نامطلوب مدیران پیشین ،در شرایط فعلی نیز دامان گیر انها شده است.

سیر افزایشی مطالبات معوق در بیمه آرمان ، این شرکت بیمه ای را با چالش بسیاری روبرو کرد به طوریکه مدیر عامل فعلی بیمه ارمان بارها از انعقاد قراردادهای غیر فنی یاد کرده که  پس از گذشت چند سال هنوز بار آن بر پیکره این شرکت بیمه ای سنگینی می کند، البته از اختلافات علی فتحعلی با اعضاء هیات مدیره که در نهایت به خروج وی از این شرکت بیمه ای انجامید نیز نباید گذشت.

علی فتحعلی ، سابقه مدیر عاملی بر بیمه دی را نیز در کارنامه بیمه ای خود ثبت کرده است که از قضا بیمه دی نیز روزهای پر چالشی را داشته ، نهایتا افزایش سرمایه توانست تا حدودی این شرکت بیمه ای را از لبه پرتگاه نجات دهد اگر چه همچنان با مشکلات بسیاری روبروست.

نگاهی به کارنامه کاری علی فتحعلی از آن جهت ضروری به نظر می رسد که مطرح شدن نام وی در کسوت ریاست بیمه مرکزی حتی اگر به عنوان شایعه نیز مطرح باشد، تامل مقامات نظارتی در وزارت اقتصاد را می طلبد.

امیر حسین طاهری معاونت نظارت پیشین بیمه مرکزی در اواخر دهه هشتاد،  از جمله نام های دیگری است که گاها به عنوان ریاست احتمالی بیمه مرکزی از سوی برخی جریانهای خاص مطرح شده است .

ریسک نیوز پیش ازین در یادداشتی نقدی بر عملکرد وی در بیمه مرکزی منتشر کرد که در لینک  نسخه های دیرهنگام یک مقام پیشین بیمه مرکزی برای صنعت بیمه / خیلی زود، دیر می شود! قابل مشاهده است.

نگاهی به کارنامه کاری طاهری در زمان معاونت وی بر بخش نظارت بیمه مرکزی نشان می دهد ، مسئولان نظارتی طی سالهای مورد بررسی اگر نسخه شفابخشی برای صنعت بیمه می داشتند باید همان سالها عملیاتی می کردند تا اکنون دچار چالش های فعلی نباشیم؟

سوال اینجاست که چرا این مسئولان در زمان تصدی بر بالاترین پستهای نظارتی ،پیاده سازی نظارت پیشگیرانه را دستور کار قرار ندادند و چگونه است که اکنون به فکر ارایه راهکار برای برون رفت از مشکلات صنعت افتاده اند؟

گفتنی است ،عبدالناصر همتی ، سالها ریاست بیمه مرکزی و هدایت بزرگترین بانک ایران را در کارنامه خود داشته ،در این راستا به نظر می رسد اگر قرار است کسی به عنوان جانشین وی مطرح باشد باید ضمن داشتن جایگاه ویژه در شبکه پولی و بازار بیمه ای ، کارنامه  کاری قابل قبولی ثبت کرده باشد.

صنعت بیمه در حال حاضر با چالش های فراوانی چون عدم کفایت سرمایه و توانگری پایین برخی شرکتهای بیمه ای ، فقدان مدیریت و ارزیابی ریسک بهینه ، انتصابات نا مطلوب ، اختلاف سهامداری ، کسری ذخایر  و دامپینگ رنج می برد که البته در دوره ریاست محمد ابراهیم امین ، وی با اعمال سیاست سختگیرانه تلاش کرد تا بی نظمی های نظارتی روسای سابق را جبران کند ، تدوین آیین نامه 90 ، اعمال ذخیره گیری مثلثی برای جبران کسری ذخایر شرکتهای بیمه ، تلاش برای حذف اتکائی اجباری در راستای سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه و… از جمله راهکارهایی بود که البته چندان به مذاق برخی مدیران عامل خوش نیامد ، اگر چه سیاست بیمه مرکزی در دوره عبدالناصر همتی  تداوم راهکارهای نظارتی امین البته با چاشنی آرام بخشی فضا همراه شد .

به هر روی به نظر می رسد، نهاد نظارت بیمه ای تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله دارد ، ضمن اینکه در برهه فعلی  اگر قرار بر تغییر باشد ، بیمه مرکزی نیازمند فردی جسور با افکار نوآورانه است تا صنعت بیمه را از رخوت  خارج کند.

لازم بذکر است ، اگر چه همتی بارها رفتنش از بیمه مرکزی را تکذیب کرده اما این روزها نام وی به عنوان سفیر چین و ریاست بانک مرکزی زمزمه می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  2  =  18