کاهش سطح توانگری در کنار کاهش حاشیه سود شرکتهای بیمه در سال ۹۵ به ما چه می گوید ؟

الزام به افزایش سرمایه این شرکتها بر روی کاغذ شاید بتواند اوضاع مالی این شرکتها را بهبود بخشد اما تاثیر این افزایش بر کاهش ارزش هر سهم منجر به پایین آمدن بازده سهام خواهد شد و طبیعتاً سرمایه گذاری بر روی سهام شرکتهای بیمه ، سهامداران را به خروج از این بازار متمایل می کند.

به گزارش ریسک نیوز،در حالی که  فروش و درآمد حاصل از ارایه خدمات در شرکتهای بیمه  افزایش داشته  اما کاهش سطح توانگری و حاشیه سود این شرکتها در سال ۹۵ دچار کاهش شده است . این نشان می دهد که سیاست هایی که شرکتهای بیمه  در این سال در فروش پیش گرفته اند نه تنها اثر مثبت روی فعالیت آنها نداشته بلکه عملاً علاوه بر کاهش نقدینگی ، ریسک عملیاتی آنها را افزایش داده است .
البته این عوامل می تواند به چندین مورد ارتباط داشته باشد .
به طور مثال کاهش بازده سرمایه گذاری ها در سال ۹۵ به خصوص در سرمایه گذاری های کوتاه مدت ، افزایش هزینه خسارت و هزینه های جاری .
اما نکته اینجاست که الزام به افزایش سرمایه این شرکتها بر روی کاغذ شاید بتواند اوضاع مالی این شرکتها را بهبود بخشد اما تاثیر این افزایش بر کاهش ارزش هر سهم منجر به پایین آمدن بازده سهام خواهد شد و طبیعتاً سرمایه گذاری بر روی سهام شرکتهای بیمه ، سهامداران را به خروج از این بازار متمایل می کند.

حقیقت را باید بپذیریم ، شرایط صنعت بیمه علی رقم تبلیغ متولیان امر در شرایط خوب و در حال رشد قرار ندارد و تکرار وضعیت موجود به زودی بحران هایی را به صنعت بیمه وارد می کند.

به نظر می رسد ادغام سیاستی است که قبل از ورود به بحران تصمیم گیرندگان مجبور به اتخاذ آن شود و راه گریزی برای خروج از این بحران احتمالی باشد ، اما این تصمیم نیز مسکن موقتی خواهد شد که اگر عکس العمل منطقی قبل از اتخاذ آن صورت نگیرد دامنه گسترده تری در صنعت ایجاد کند.
از طرفی با تبلیغات گسترده ای با افزایش سهم بیمه های زندگی مواجه هستیم ، این موضوع هرچند در حال حاضر با جذب نقدینگی شرایط خوشایندی را متصور می سازد اما گرایش استفاده از درآمد حاصل از فروش بیمه های زندگی به تامین هزینه های جاری ، عملاً تاثیر رشد فروش این رشته ها را در وضعیت موجود و عدم امکان ورود آن به سرمایه گذاری و به خصوص پایین بودن بازده سرمایه گذاری در شرکتهای بیمه ، سالهای  آتی را با بحران بیمه های عمر در صنعت مواجه کند.
لذا لازم است دو اقدام فوری در صنعت بیمه انجام شود :
لغو مجوز فروش بیمه های عمر برای شرکتهای در آستانه ورود به بحران .
تفکیک فوری حساب بیمه های زندگی از بیمه های غیر زندگی .

عباس طیبی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  3  =  27