سهم بیمه ایران در زیان انباشته کل صنعت بیمه چقدر است؟ / شرکتهای بیمه خصوصی مشمول ماده 141 + نمودار مقایسه

صنعت بیمه زیر ذره بین ماده 141

گذشته از زیان انباشته سنگین و شمول این قانون بر شرکت بیمه ایران، ورود چند شرکت خصوصی بیمه به شرکت های مشمول این قانون، زنگ خطر را برای کل صنعت به صدا در می آورد./بررسی آخرین صورت های منتشر شده از شرکت های صنعت به صورت تک به تک نشان می دهد دلیل بخش عمده زیان انباشته به بار آمده در صنعت بیمه، به شرکت سهامی بیمه ایران مربوط می شود. به گونه ای که بر اساس صورت های مالی سال 95 این شرکت، زیان انباشته بیمه ایران بیش از سرمایه آن است.

به گزارش ریسک نیوز،مدت هاست که فزونی گرفتن زیان برخی شرکتهای بیمه از سرمایه انها به مرحله هشدار رسیده است و نکته قابل تامل اینجاست که این چالش، شزکت بیمه دولتی ایران را نیز مدتهاست درگیر کرده از سوی دیگر برخی شرکتهای بیمه که مشمول ماده 141 بوده اند هنوز نتوانسته اند در خلال برنامه ترمیم مالی دست به افزایش سرمایه بزنند و خود را ازین چالش برهانند.

  بر اساس  ماده 141 قانون تجارت  «اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود. هر گاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه و یا رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.»

به طور معمول شرکت هایی در شمول این قانون قرار می گیرند که زیان های دوره ای آنها به علل مختلف نظیر فضای حاکم بر اقتصاد و صنعت، طی چندین سال انباشته شود. شمول این ماده در بسیاری از اوقات با فرایندهایی نظیر کاهش یا افزایش سرمایه بر طرف می شود و در بسیاری از مواقع نیز به انحلال یا ورشکستگی شرکت منجر می گردد.

شرکت های صنعت بیمه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می بایست علاوه بر مقررات جاری در حیطه صنعت، در قالب قانون تجارت فعالیت نمایند. بررسی ها نشان می دهد که در سال 94، صنعت بیمه با مجموع سرمایه ثبت شده حدود 66 هزار میلیارد ریال زیان انباشته ای حدود 32 هزار میلیارد ریال داشته و این مطلب به آن معناست که نسبت زیان انباشته صنعت به سرمایه ثبت شده آن حدود 49 درصد بوده است.

به عبارت دیگر اگر به صنعت بیمه به چشم یک تک شرکت نگاه شود، این شرکت در پایان سال 94 در آستانه شمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت قرار داشته است. این در حالی است در سال 95 شرایط اندکی بهبود یافته؛ به گونه ای که بر اساس سالنامه آماری بیمه مربوط به سال 95، مجموع سرمایه ثبت شده شرکت های بیمه در این سال مبلغی بالغ بر 74 میلیارد ریال بوده این در حالی است در این سال صنعت بیمه زیان انباشته ی بیش از 30 هزار میلیارد ریالی (معادل 41 درصد از کل سرمایه ثبت شده) داشته است.

نام شرکت

دوره آخرین صورت مالی منتشر شده

سرمایه ثبت شده
(میلیون ریال)

سود (زیان) انباشته
(میلیون ریال)

درصد سود انباشته به سرمایه ثبت شده

کل صنعت بیمه

سال مالی منتهی به اسفند 95

۷۴,۲۳۳,۷۵۶

(30,725,516)

-41.39%

سال مالی منتهی به اسفند 94

۶۵,۸۲۷,۷۶۰

(32,202,162)

-48.92%

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

12  +    =  20