چین ، پیشرو در بازار بیمه های زندگی / امریکا پیشرو در افزایش حق بیمه های غیر زندگی

موسسه سوئیس‌ری پیش بینی کرد؛

بازار بیمه‌های زندگی در آمریکای شمالی با 3.5 درصد کاهش مواجه شد که عمدتاً ناشی از کاهش عرضه طرح‌های پس‌انداز بازنشستگی بود. در ژاپن نیز حق بیمه تولیدی در رشته‌ زندگی 2.1 درصد کاهش داشت که ناشی از انتظار کاهش نرخ مرگ و میر بود که سبب به تأخیر افتادن خرید بیمه‌های زندگی در ژاین شد.

به گزارش ریسک نیوز،کانال نکته متعلق به قائم مقام بیمه مرکزی جدیدترین گزارش موسسه سوئیس‌ری (گزارش سیگما) از تحولات صنعت بیمه جهان در سال 2017 را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش:در سال 2017، حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در جهان با رشد واقعی 1.5 درصدی (با حذف اثر تورم) به نزدیک 5 هزار میلیارد دلار افزایش یافت. نرخ رشد واقعی حق بیمه‌ در رشته زندگی 0.5 درصد و رشته‌های غیرزندگی 2.8 درصد بوده است. حق بیمه تولیدی در رشته زندگی به 2.7 هزار میلیارد دلار (با سهم 55 درصدی) و در رشته‌های غیر زندگی به 2.2 هزار میلیارد دلار (با سهم 45 درصدی) افزایش پیدا کرد.

رشد حق بیمه تولیدی در هر دو بخش زندگی و غیر زندگی نسبت به 2016 کندتر شده است. کندی رشد در بیمه‌های زندگی ناشی از کاهش حق‌بیمه‌ها در آمریکا و اروپای غربی و افت رشد در بیمه‌های غیر زندگی به جهت رشد آهسته‌تر کشورهای نوظهور بوده است. با اینحال، در سال گذشته بازارهای نوظهور بخصوص چین همچنان بعنوان موتور محرکه رشد حق بیمه جهانی باقی ماندند. چین در سال 2017، همچنان جزو کشورهایی بود که سریعترین رشد در بازار بیمه بخصوص بیمه‌های زندگی را داشتند. حق بیمه تولیدی چین در رشته زندگی در سال 2017 حدود 21 درصد رشد داشت که بالاتر از متوسط 10 سال گذشته که 14 درصد بود می‌باشد. 11 درصد حق بیمه تولیدی رشته زندگی در جهان در اختیار چین می‌باشد.

در سال 2017 رشد حق بیمه‌های غیر زندگی در بازارهای پیشرفته در سطح 1.9 درصد ثابت ماند که یکی از دلایل اصلی آن افزایش نرخ‌ها در رشته وسایط نقلیه موتوری بود. اما بازارهای پیشرفته در بیمه‌های زندگی با رشد منفی 2.7 درصدی روبرو شد. بازار بیمه‌های زندگی در آمریکای شمالی با 3.5 درصد کاهش مواجه شد که عمدتاً ناشی از کاهش عرضه طرح‌های پس‌انداز بازنشستگی بود. در ژاپن نیز حق بیمه تولیدی در رشته‌ زندگی 2.1 درصد کاهش داشت که ناشی از انتظار کاهش نرخ مرگ و میر بود که سبب به تأخیر افتادن خرید بیمه‌های زندگی در ژاین شد.

مسأله دیگر این است که بیمه‌های زندگی در بازارهای پیشرفته هنوز نتوانسته است بطور کامل از تبعات بحران مالی 2008 رهایی یابد. رکود اقتصادی، کندی در رشد دستمزدها در کنار نرخ‌های بهره پایین و تغییر قواعد کنترل توانگری، محصولات پس‌اندازی سنتی را که دارای نرخ بهره تضمین‌شده هستند برای بیمه‌گذاران و شرکت‌های بیمه زندگی غیر جذاب کرده است.

بر اساس برآورد موسسه سوئیس‌ری، به پشتوانه رشد اقتصادی بالای چین حق بیمه‌های زندگی در چند سال آینده افزایش خواهد یافت. اما بخاطر نرخ‌های بهره پایین، افزایش رقابت و تغییر مقررات، این رشد توأم با رشد متناسب در سودآوری شرکتهای بیمه زندگی نخواهد بود و سودآوری بیمه‌های زندگی همچنان تحت فشار قرار خواهد داشت. تداوم نرخ‌های بهره پایین در کنار انواع مقررات توانگری 2، یک نگرانی عمده برای سودآوری و توانایی شرکتهای بیمه زندگی در ارائه محصولات بلندمدت جذاب می‌باشد.

بر اساس پیش‌بینی موسسه سوئیس‌ری، با توجه به قوی‌تر شدن اقتصاد‌های غربی بخصوص اقتصاد امریکا، در چند سال‌ آینده حق بیمه‌های غیر زندگی به مدد بازارهای پیشرفته رشد خواهد یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  +  6  =