یک تکنولوژی که بیش از بلاکچین، سرمایه جذب میکند / بیمه تمام اتومات
اپلیکیشنهای آرپیای همزمان با مدل استخراج داده از نمایشگر (screen scraping) توسعهیافته است که در آن اپلیکیشنها، دادههایی را از یک برنامه گردآوری میکردند تا با برنامههای دیگر به اشتراک بگذارند.
به گزارش ریسک نیوز به نقل از بیمه داری نوین طبق آخرین گزارش اینشورتک جهانی، خودکارسازی با فرآیند رباتیک بعد از بخش تجزیهوتحلیل داده و تلفنهای همراه، در سال جاری بیشترین سرمایه را جذب خود میسازد. این تکنولوژی که از بعد جذب سرمایه طبق تخمین شرکت pwc بالاتر از تکنولوژی هوش مصنوعی، امنیت سایبری، اینترنت اشیا، زیرساخت ابر عمومی، بیومتریک و مدیریت ریسک، بلاکچین و… قرار میگیرد، برای صنعت بیمه فرصتهای بینظیری را فراهم میآورد.
به نرمافزاری که فناوریهای تشخیص رابط کاربری را با ابزارهای فرآیند اجرای انجام کار ترکیب میکند، RPA (Robotic Process Automation) میگویند. آرپیای به شکلی برنامهریزیشده است که بتواند اقدامات از پیش تعیینشده را در قالب برنامههای مشخصی دنبال کند. این برنامهها فعالیت موردنیاز انسانی بهمنظور تکمیل فرآیندهای یک کسبوکار را تقلید و سپس جایگزین میکنند. این فعالیتها شامل دادههای مهاجرت یا اسکان بین نقاط مختلف، انجام محاسبات، اقدامات نوآورانه و به راه انداختن فعالیتهای پاییندستی است. آرپیای میتواند هم با دخالت انسانی باشد که در آن یک اتوماسیون به کاربران یاری میرساند و سپس کنترل را برمیگرداند یا بدون دخالت انسانی باشد بدینصورت که یک اتوماسیون ورودیها را از یک صف انتخاب کرده و به صورت پیوسته و بدون دخالت انسانی آن را پردازش میکند. صرفنظر از سطح مداخله انسانی، راهکارهای آرپیای عموما پنج مولفه را دربر میگیرند که عبارتند از یکپارچگی سیستم تجاری آسان، گردآوری داده که اطلاعات را از چندین سیستم «بکاند» میگیرد، اجرای قانون تجاری براساس منطق تعریفشده و خودآموزی، نوع کار و صفبندی اولویتها و نظارت بر فعالیت.
اپلیکیشنهای آرپیای همزمان با مدل استخراج داده از نمایشگر (screen scraping) توسعهیافته است که در آن اپلیکیشنها، دادههایی را از یک برنامه گردآوری میکردند تا با برنامههای دیگر به اشتراک بگذارند. امروزه بیشتر سیستمهای آرپیای قانونمحور هستند که آنها را قادر میسازد تا به خوبی با فرآیندهای پیچیدهای که به واسطه مجموعه بخصوصی از قوانین تکراری – مانند پر کردن صورتحساب- مدیریت میشوند، کار کنند. برخی بیمهگران با مشاهده موفقیت این سیستمها اقدام به پیادهسازی راهکارهای سطح بالای آرپیای دانشبنیان کردهاند. این سیستمها میتوانند دامنه متنوعی از فعالیتها را مدیریت کرده و خارج از چارچوب مجموعهای از قواعد مشخصشده عمل کنند. یک نمونه عمومی اتوماسیون دانشبنیان در کار خدمات مشتری است که در میان سیستمها به جستوجو اطلاعات پرداخته و به ایمیلهای مشتریان پاسخ میدهد. آنچنانکه هوش مصنوعی و رایانش شناختی به پیش میرود، راهکارهای آرپیای درنهایت به نوآوریهای با ارزش افزوده بیشتر توسعه پیدا میکنند.
چیزی که در مورد نرمافزارهای آرپیای به طور خاص انقلابی به حساب میآید این است که شرکتها الزاما نباید در اهداف استراتژیک خود یا فناوریهای پشتیبان خود در شرکت تغییر ایجاد کنند. حتی اگر شرکتها به لحاظ جغرافیایی از هم فاصله داشته باشند یا سیستمهایشان از فناوریهای متفاوتی استفاده کنند، آرپیای قادر است سیستمها را با هم متصل کند. از این جهت آرپیای میتواند برای بهینهسازی فرآیندها با بازدهی کوتاهمدت و هزینه و ریسک پایین عمل کند.
فرصتهایی برای بیمه
با وجود ظرفیت ایجاد ارزش افزوده که راهکارهای آرپیای میتواند با خود به بازار بیمه وارد کند، همه فرآیندها کاندید اتوماتیک شدن نیستند. پیشرفتهای صورتگرفته در هوش مصنوعی و رایانش شناختی، فرصتهای جدیدی را برای گسترش اتوماتیک کردن فرآیندهایی که نیازمند سطح بالایی از تصمیمگیری هستند یا با استثنائات گسترده سروکار دارند، فراهم آورده است. با این همه، راهکارهای آرپیای امروزی عموما برای فرآیندهایی با مشخصات زیر مناسب هستند:
الف) نیازمند دسترسی به چند سیستم
ب) مستعد برای خطای انسانی
پ) نیازمند حداقل دخالت انسانی
ج) نیازمند برخورد با حداقل استثنائات
ن) انجام حجم زیادی از تراکنشها
د) بسیار تکراری یا در معرض حجم بسیار بالای کار
در سراسر زنجیره ارزشی بیمه – شامل فروشها، بیمهگری، فرآیند صدور بیمهنامه، فرآیند ارائه خدمات بیمهنامه و خسارات- چندین مورد فعالیت دستی و تکراری وجود دارد که از خودکارسازی بهره خواهد برد. این شامل ریزفرآیندهای کمارزشی میشود که با انجام آنها توسط آرپیای، نیروهای انسانی اجازه مییابند تمرکز خود را روی فعالیتهای پیچیدهتر و با ارزش افزوده بیشتر بگذارند. برای نمونه در فرآیند بیمهگری، مجموعه اطلاعات بیمهگذار، اسناد خسارات سالهای پیش و دیگر دادههای مربوط به بیمهگری که به راحتی میشود توسط برنامههای آرپیای انجام پذیرد و با بهبود بازدهی کار بیمهگذاران، ظرفیتی برای انجام سایر موارد ایجاد میشود. این امر علاوه بر کاستن از هزینهها، به واسطه افزایش ظرفیت برای انجام کار بیشتر، فرصتهایی برای رشد درآمد نیز ایجاد میکند.
مروری بر مدلهای تجاری بیمهای، چندین زمینه کلیدی که آرپیای میتواند به شکل معناداری در آن مفید باشد را برجسته میکند. این تنها منحصر به فرآیندهای هستهای بیمه نیست بلکه فرآیندهای غیرهستهای، فعالیتهای پشتیبانی نظیر سرمایه و حسابداری، تدارکات و منابع انسانی را هم دربرمیگیرد.
موارد استفاده نمونه | فروش
مدیریت قرارداد
خدمات مشتری
خسارات
| مدیریت کانالهای توزیع
برنامهریزی مالی مدیریت مالی
صورتحساب و پرداختها
| حسابداری کل
مدیریت ریسک
مدیریت منابع انسانی
تدارکات
|