در بیمه کارآفرین چه می گذرد؟ / افت معنادار قیمت سهام بیمه کارآفرین در ده ماه گذشته

بررسی قیمت سهام شرکت بیمه کارآفرین طی یکسال گذشته نشان میدهد این شرکت بیمه ای نوسان قیمت شدیدی را تجربه کرده به طوریکه این افت قیمت از آبان ماه سال 96 افزایش یافته ، در آذر ماه سال گذشته تداوم پیدا کرده تا اینکه افت قیمت سهام در اواخر سال گذشته به پایین تر حد خود در زیر 70 تومان رسیده است ./در حالیکه این روزها سهامداران شرکتهای بورسی تلاش می کنند تا قیمت سهام شرکت مورد نظرشان را مدیریت کنند تا عرصه برای سفته بازان مهیا نشود ؛ اما به نظر می رسد سهامداران بیمه کارآفرین این شرکت را رها کرده اند.

به گزارش ریسک نیوز،بررسی قیمت سهام شرکت بیمه کارآفرین طی یکسال گذشته نشان میدهد این شرکت بیمه ای نوسان قیمت شدیدی را تجربه کرده به طوریکه این افت قیمت از آبان ماه سال 96 افزایش یافته ، در آذر ماه سال گذشته  تداوم پیدا کرده تا اینکه  افت قیمت این شرکت بیمه در اواخر سال گذشته به پایین تر حد خود در زیر 70 تومان رسیده است .

لازم بذکر است که در سال 97 نیز قیمت سهام بیمه کارآفرین با نوسان روبرو شد و بررسی ها نشان می دهد در پی تداوم قیمت سهام این شرکت بیمه ای ، روزدوشنبه به حدود 66 تومان رسید که البته دیروز با افزایش نا محسوسی قیمت 70 تومان را تجربه کرد اما افت قیمت بیمه کارآفرین طی این ماهها انقدر زیاد بوده که این افزایش نامحسوس چندان خود را نشان نداد.

نمودار زیر نوسان شدید قیمت سهام این شرکت بیمه ای را نشان می دهد:

علل نوسان شدید قیمت هر سهم بیمه کارآفرین چیست ؟

در حالیکه این روزها سهامداران شرکتهای مختلف بورسی اغلب تلاش می کنند تا قیمت سهام شرکت مورد نظرشان را مدیریت کنند تا عرصه برای سفته بازان مهیا نشود ؛ اما به نظر می رسد سهامداران بیمه کارآفرین این شرکت را به حال خود رها کرده اند و این امر خود دلیلی است بر عدم رغبت و کاهش اقبال سهامداران به سهام این شرکت بیمه ای .

البته به زعم برخی کارشناسان بورسی ، زمانیکه نوسان قیمت یک شرکت بورسی به شکل قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند برخی گمانه زنی ها در خصوص احتمال دخالت سهامداران عمده و مدیران شرکت در پشت پرده افزایش می یابد که این امر دلسردی سهامداران خرد به سهام آن شرکت را  رقم خواهد زد.

لازم بذکر است که طی چندماه اخیر  برخی اخبار مبنی بر احتمال تغییرات مدیریتی در راس هرم شرکت بیمه کارآفرین به گوش می رسید که شاید بی ارتباط با نارضایتی سهامداران نباشد که در نهایت سبب شده نسبت به مدیریت سهام این شرکت بیمه ای بی انگیزه باشند.

گفتنی است ، بررسی صورت سود و زیان شرکت بیمه کارآفرین نشان می دهد ، این شرکت  18 میلیارد ریال سود برای سال 96 ساخته که قاعدتا ازین میزان باید حداقل ده درصد را به سهامداران اختصاص دهد که البته با توجه به کسری ذخائر موجود، شناسائی این میزان سود قابل تامل به نظر می رسد از سوئی طبق اطلاعات منتشر شده این شرکت 10 ریال سود را به ازاء هر سهم برای سهامداران در نظر گرفته است.

اما نکته قابل تامل دیگر ان است که در سامانه کدال صورتهای مالی حسابرسی نشده این شرکت منتشر شده این در حالی است که اساسا باید حداقل ده روز قبل از برگزاری مجمع صورتهای مالی حسابرسی شده اطلاع رسانی گردد که البته این مساله در خصوص برخی شرکتهای بیمه دیگر نیز صدق می کند که باید پرسید نقش نهاد ناظر بیمه ای و بورس جهت نظارت بر این امر چیست؟چرا که هر گونه تاخیر در افشاء اطلاعات به حقوق سهامداران آسیب وارد می کند.

البته نکته دیگری که نباید از نظر دور نگاه داشت اینکه این شرکت بیمه ای نیز مانند سایر شرکتهای بیمه از کسری ذخائر شدیدی رنج می برد ضمن اینکه طی سالهای اخیر تمرکز پرتفوی این شرکت بر بیمه های عمر بوده این در حالی است که این رشته بیمه ای تعهدات بلند مدتی را برای بیمه گر ایجاد می کند که در زمان بازخرید و یا سررسید بیمه نامه ها بدون شک شرکت را با بحران مواجه خواهد کرد که این امر با کسری ذخائر گره خورده و عملکرد شرکت را با خدشه روبرو می کند.

علاوه براین نوسان قیمت سهام این شرکت بیمه ای طی ده ماه گذشته آنقدر شدید بوده که اقبال سهامداران نسبت به خرید سهام این شرکت بیمه ای را کاهش داده است.

در حالیکه مدتهاست زمزمه تغییر عبدالمحمود ضرابی ، مدیر عامل بیمه کارآفرین نقل محافل خبری است اما به نظر می رسد با پادرمیانی برخی صاحب نفوذان صنعت تا کنون این تغییر به حقیقت تبدیل نشده است.

اما به هر روی شرایط نشان دهنده ان است که افت و خیز سهام این شرکت بیمه ای طی ده ماهه اخیر مساله ای است که باید از سوی سهامداران عمده این شرکت مورد توجه قرار گیرد زیرا در نهایت به ضرر سهامداران خرد بوده و زیان انها را در پی خواهد داشت.

البته نکته دیگری که نباید از نظر دور داشت این است که هنوز حسابهای این شرکت در بخش بیمه های زندگی و غیر زندگی  تقکیک نشده در این راستا به نظر می رسد با انجام این تفکیک امکان دستکاری در صورتهای مالی وجود نداشته که در نهایت می تواند منجر به کاهش توانگری مالی این شرکت به زیر سطح 3 باشد.

گقتنی است ، طبق اطلاعیه منتشر شده در کدال جلسه مجمع عمومی این شرکت  در ساعت 12:00 روز شنبه مورخ 1397/04/30 درمحل ميدان آرژانتين-خ بخارست-کوچه هفدهم-پلاک 5 برگزار می گردد.
 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  57  =  66