ضرورت بهره گیری رئیس کل بیمه مرکزی از مشاورین امین/ آماری از میزان کسری ذخائر و اختلاف حق بیمه وصولی و صادره

به نظر می رسد رئیس کل بیمه مرکزی باید با بکار گماردن مشاورینی امین بر اوضاع فعلی صنعت بیمه تمرکز بیشتری پیدا کند تا با ترسیم فضای واقعی صنعت بیمه راهکارهای اساسی اتخاذ شود./ پیش ازین برخی کارشناسان میزان کسری ذخائر بیمه ای شرکتهای بیمه را بیش از 6000 میلیارد تومان اعلام کردند ./ برخی مستندات نشان می دهد اختلاف حق بیمه وصولی و صادره در برخی امار موجود به حدود 10 هزار میلیارد تومان نیز می رسد.

به گزارش ریسک نیوز،دیروز اولین نشست مطبوعاتی رئیس کل بیمه مرکزی در حالی برگزار شد که ذکر پاره ای نکات در این خصوص ضرورت دارد.

لازم بذکر است که دکتر غلامرضا سلیمانی ، دارای دکترای مالی بوده و سابفه قابل ملاحظه ای و اثر گذاری در بازار سرمایه دارد در این راستا اشراف وی بر عملکرد مالی شرکتهای بیمه بر کسی پوشیده نیست اما نکته قابل تامل اینجاست که صنعت بیمه به لجاظ فنی ، مالی و اکچوئری ظرایف و پیچیدگی های خاص خود را دارد ضمن اینکه به دلیل پاره ای تعهدات بلند مدت امکان دستکاری صورتهای مالی ، سودسازی و انتقال چالش ها به دوره های بعد بیش از سایر صنایع مالی امکان پذیر است.

شواهد نشان می دهد صنعت بیمه استعداد عجیبی در انتقال ضعف ها و مشکلات از یک دوره مدیریتی  به دوره های آتی دارد و چه بسیارند مدیرانی که با پنهان سازی و حساب آرائی ضعف ها را به مدیر بعدی پاس داده اند.

رئیس کل بیمه مرکزی دیروز در جلسه مطبوعاتی خویش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه وضعیت چند شرکت بیمه وخیم و نزدیک است که داستان بیمه توسعه تکرار شود ، صراحتا اذعان داشت این ادعا صحت ندارد وضعیت شرکتهای بیمه خوب است که البته باید بهتر شود.

البته مدیران عامل نیز چندی پیش در نامه ای به وزیر اقتصاد از تنگناها و مشکلات به صورت کلی سحن گفته اند که این امر نشان می دهد صنعت بیمه خود بر مشکلاتش واقف است.

به نظر می رسد رئیس کل بیمه مرکزی باید با بکار گماردن مشاورینی امین بر اوضاع فعلی صنعت بیمه تمرکز بیشتری پیدا کند چرا که در حال حاضر به زعم بسیاری از صاحبنظران بیمه ای چندین شرکت بیمه ای با مشکلات حادی دست و پنجه نرم می کنند که با ناتوانی در کفایت سرمایه ، توانگری پایین ، مطالبات معوق و کسری ذخائر شدید روبرو هستند .

شاید بهتر بود رئیس کل بیمه مرکزی در جلسه روز گذشته با ترسیم فضای وافعی صنعت بیمه چالش های فعلی شرکتهای بیمه را به وضوح به تصویر می کشید و به ارایه راهکار می پرداخت ، بی تردید این امر سبب می شود پاس دادن مشکلات دوره قبل به دوره مدیریتی وی امکان پذیر نباشد.

ریسک نیوز قبلا طی گزارش های مبسوطی چالش های صنعت بیمه را مورد بررسی قرار داده که در لینکهای زیر می آید:

سلیمانی امیری راه سختی پیش رو دارد

به نظر می رسد رئیس کل بیمه مرکزی باید در میزان دقیق کسری ذخائر بیمه ای با برخی صاحبنظران صنعت بیمه نیز مشورت داشته باشد ضمن اینکه همانطور که وی در جلسه دیرز نیز عنوان کرد در حال حاضر فاصله معنادار و نگران کننده ای میان حق بیمه وصولی و صادره وجود دارد که این امر افزایش مطالبات معوق را به دنبال دارد.

گفتنی است ،برخی مستندات نشان می دهد اختلاف حق بیمه وصولی و صادره در برخی امار موجود به حدود 10 هزار میلیارد تومان نیز می رسد.

متاسفانه در حال حاضر مطالبات معوق در بسیاری از شرکتهای بیمه به مرحله بحرانی رسیده تا جائی که حتی پیشنهاد تشکیل کمیته وصول مطالبات از سوی بیمه مرکزی در این شرکتها نیز چندان کارساز نبوده است.

از سوی دیگر بجث ذخیره گیری برای مطالبات نیز به میان می آید که  در این خصوص نیز صنعت بیمه دچار ضعف اساسی است ، در حالیکه در شبکه بانکی نحوه ذخیره گیری در خصوص مطالبات مشحص است  اما صنعت بیمه در این زمینه دچار کمبود است البته ظاهرا در سال 93  مطالعه ای در خصوص تعیین ذخیره و ارزش مطالبات صورت گرفته اما از سرنوشت ان خبری در دست نیست.

از طرفی رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص میزان مطالبات معوق اذعان داشته که کسری ذخیره در حوزه بیمه نامه شخص ثالث کلا 550 میلیارد تومان بوده که اعلام شد برای  سال 96، 40 درصد ان پوشش داده شود که اگر این روند ادامه پیدا کند ، 60 درصد نیز تا سال اینده  پوشش داده می شود .

 طبق برخی مستندات و اظهارات خبرگان بیمه ای  پیش ازین میزان کسری ذخائر بیمه ای شرکتهای بیمه را بیش از 6000 میلیارد تومان عنوان شد که البته برخی کارشناسان بیمه ای نیز این رفم را در مرز 7000 میلیارد تومان اعلام کرده اند

جالب است در حالي كه رئيس كل بيمه مركزي كسري ذخاير در رشته ثالث را  ٥٥٠ميلياردتومان ذكر كرد ؛اما گزارش سازمان حسابرسي می گوید كه بيمه ايران به تنهايي درسال ٩٥بالغ بر١٧هزارميليارد ريال كسري ذخايرداشته  است.البته لازم بذکر است که این رقم بدون شک در سال 96 افزایش یافته است.

به نظر می رسد همانطور که عنوان گردید اگر چه  رئیس  کل بیمه مرکزی بر عملکرد مالی شرکتهای بیمه اشراف دارد اما بهتر است در این خصوص جتما با صاحبنظران و منتقدان نیز مذاکره کرده و میزان کسری ذخائر را به شور گذارد تا به حل  چالش های صنعت بیمه کمک شود.

ریسک نیوز اعلام امادگی می کند که با توجه به اشراف رئیس کل جدید بر اهمیت کارکرد رسانه ها ،حاضر است به زودی میزگردی با حضور کارشناسان و مسوولان بیمه مرکزی برای استخراج رقم دقیق کسری ذخائر بیمه ای برگزار کند.

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×    =  10