تشریح علل تاخیر در اعلام سود مشارکت در منافع بیمه کارافرین / سود مازاد بر سود تضمینی حاصل نشد

جوابیه بیمه کارآفرین به یک یادداشت

در سال های اخیر به علت نرخ بازده سود مجمع بانک کارآفرین و هم‌چنین درآمد اجاره ساختمان‌ها کمتر از سود سپرده بانکی بوده است، سود مازاد بر سود تضمینی حاصل نشده است

به گزارش ریسک نیوز،بررسی چالش های شرکت بیمه کارآفرین در بیمه های عمر و سرمایه گذاری عنوان مطلبی بود که چندی پیش با تیتر تاخیر در اعلام سود مشارکت در منافع بیمه کارافرین به چه علت است  منتشر شد در این مطلب بر ضرورت التزام شرکتهای بیمه بر آیین نامه 68 تاکید ورزیده شده که این ایین نامه  در خصوص مهلت اعلام سود مشارکت(در صورت تحقق یا عدم تحقق) فرصت داده است  چرا که عدم شفافیت مالی باعث تضییع حقوق بیمه گذار و گمراهی بیمه گذاران جدید در شناخت شرکت مناسب را باعث می گردد .

اصل این گزارش بر چالش های بیمه کار افرین در خصوص چرائی عدم پرداخت سود مشارکت در منافع از یک سو و عدم اعلام آن به بیمه گذاران مبتنی بود که در لینک فوق مطلب قابل دسترسی می باشد .

در این راستا بیمه کارافرین جوابیه ای را برای ریسک نیوز ارسال نموده است که این رسانه این جوابیه را منتشر می کند.

البته لازم بذکر است که در این جوابیه بر یادداشت ریسک نیوز صحه گذاشته شده مبنی بر اینکه در سال های اخیر به علت نرخ بازده سود مجمع بانک کارآفرین و هم‌چنین درآمد اجاره ساختمان‌ها کمتر از سود سپرده بانکی بوده است، سود مازاد بر سود تضمینی حاصل نشده است که این امر دقیقا در یادداشت منتشره در ریسک نیوز مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش ریسک نیوز بدون شک یکی از جاذبه های بیمه عمر و سرمایه گذاری برای بیمه گذاران  سود مشارکت در منافع این رشته بیمه ای است که این امر جز با مدیریت دقیق سرمایه گذاری منابع حاصل از بیمه های عمر برای شرکت بیمه حاصل نمی شود اینجاست که شرکتهای بیمه متکی بر فروش بیمه عمر باید در سرمایه گذاری منافع حاصل از بیمه های عمر هوشمندانه رفتار کنند که این امر بی شک مستلزم وجود واحد مدیریت سرمایه گذاری قوی است تا در نهایت بتواند برای بیمه گذاران منافع قابل قبولی داشته باشد.

دقیقا بدین دلیل است که در ایین نامه 68 در خصوص مهلت اعلام سود مشارکت(در صورت تحقق یا عدم تحقق) فرصت داده است تا بیمه گذاران بتوانند در فضای شفاف تصمیم گیری کنند.

ریسک نیوز پیش ازین مطلبی در خصوص ضرورت توجه شرکتهای بیمه به پروژه یابی در حوزه سرمایه گذاری با توجه به فضای اقتصادی ایران منتشر کرد تحت عنوان شرکتهای بیمه ایرانی ،فاقد تخصص پروژه یابی در سرمایه گذاری  که به نظر می رسد کلیه شرکتهای بیمه باید بر آن تاکید کنند.

و اما جوابیه بیمه کارآفرین در ذیل می آید:

آنچه که بیمه کارآفرین به عنوان پیشتاز شرکت های بیمه، در معرفی و توسعه بیمه های عمر و سرمایه گذاری 15 سال پیش در بازار انجام داد، بنا بر اظهار خودتان موجب ایجاد " تحرکات مثبتی در بازار بیمه عمر کشور" گردیده به طوری که هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از شرکت ها با اعمال تغییرات اندکی در شرایط همان بیمه نامه، فضای رقابتی بیمه های عمر را در بازار رقم زده اند و ما از این بابت خوشحالیم.

هم اکنون شرکت بیمه کارآفرین با حدود 800 نفر پرسنل و شبکه فروشی متشکل از حدود 2000 نماینده حقیقی و حقوقی در طی 15 سال فعالیت خود، توانسته است از سال 1395 بیش از 50 درصد از فروش خود را به بیمه های عمر و سرمایه گذاری اختصاص دهد و بتواند به بند 2 ماده 11 از قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، جامه عمل بپوشاند. خوشبختانه وضعیت سرمایه گذاری مجموع ذخائر و اندوخته های شرکت، در طول سال های فعالیت شرکت، به نحوی بوده است که از نظر موقعیت نقدینگی با دارابودن توانگری رتبه یک، می تواند پاسخ گوی تعهدات خویش در مقابل بیمه گذاران باشد.

بیمه کارآفرین در طول این مدت همواره مطابق با آیین نامه های مصوب شورای عالی بیمه و به خصوص آیین نامه 68 که در سال 1390به تصویب رسیده و هم‌چنین آیین نامه 60 (سرمایه گذاری ذخائر) در رابطه با خدمات دهی به بیمه گذاران عمر و هم‌چنین سرمایه گذاری اندوخته های ریاضی بیمه گذاران اقدام نموده است و در سال هایی که سود مشارکت (سود بیشتر از سود تضمین شده) وجود داشته است، آن را به حساب اندوخته بیمه گذاران منظور کرده است. توجه داشته باشیم که حداقل سود تضمینی  (موضوع آیین نامه 68) به صورت سیستمی، در تمامی ماه های سال برای بیمه گذاران محاسبه و به اصل اندوخته ایشان منظور و اضافه می شود .

 آنچه که بیشتر، منظور یادداشت مذکور بوده، در رابطه با سود مشارکت بوده است. یعنی سود تحصیل شده مازاد بر سود تضمین شده. حتما عنایت دارید که بر اساس آینن نامه 68 شورای عالی بیمه، چنانچه سودی بیشتر از سودهای تضمینی از محل سرمایه گذاری اندوخته ریاضی بیمه گذاران تحصیل شود، شرکت بیمه موظف است معادل 85% از سود مازاد را به نسبت سهم اندوخته هر بیمه گذار به حساب وی منظور نماید که بیمه کارآفرین خوشبختانه در تمام سال هایی که سود مازاد از این بابت کسب نموده را به حساب اندوخته بیمه گذاران عمر پرداخت کرده و در اجرای این امر تاخیری نداشته است. همان‌گونه که در یاداشت خودتان ذکر شده، بیمه کارآفرین در سنوات گذشته در تیرماه هر سال سود مشارکت سال قبل بیمه های عمر و سرمایه گذاری را اعلام می کرد که به ادعای یاداشت مذکور، مشکل از سال 1395 آغاز شده است. جهت تنویر اذهان اعلام می دارد که در چند سال اخیر شرکت بیمه کارآفرین با توجه به شرایط اقتصادی کشور از یک سو و ماهیت بلند مدت بودن بیمه های عمر و سرمایه گذاری مطابق با آیین نامه 60 شورای عالی بیمه  (آیین نامه سرمایه گذاری ذخائر) به جای سرمایه گذاری اندوخته های ریاضی صرفا در سپرده های بانکی، اقدام به متنوع سازی سرمایه گذاری نموده  تا بتواند از حوزه های مختلف سود تحصیل نماید. از جمله این اقدامات خرید سهام بانک کارآفرین است که هم‌اکنون قریب به 5 درصد از سهام بانک متعلق به بیمه گذاران عمر است. هم چنین در حوزه ساختمان و املاک نیزمبلغ قابل قبولی از اندوخته ها به نام بیمه گذاران عمر، سرمایه گذاری شده است. مبالغ این سرمایه گذاری ها همه ساله در صورت های مالی افشا و مشخص شده و به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گزارش شده است.

طبعا سود حاصل از سپرده های بانکی و نیز سود مجمع بانک کارآفرین یا درآمد اجاره ساختمان ها نیز محاسبه و به حساب بیمه گذاران عمر لحاظ شده است. بدیهی است چنانچه سود حاصل شده از مجموع سود های تضمینی بیشتر باشد، حتما به عنوان سود مازاد یا مشارکت در منافع به اندوخته بیمه گذاران اضافه می‌گردد. به همین جهت در سال های اخیر به علت نرخ بازده سود مجمع بانک کارآفرین و هم‌چنین درآمد اجاره ساختمان‌ها کمتر از سود سپرده بانکی بوده است، سود مازاد بر سود تضمینی حاصل نشده که شرکت ان را اعلام و در حساب ها منظور نماید.

به نظر مسئولین شرکت، تنوع سرمایه گذاری‌ها و ایجاد سبد سرمایه گذاری به ویژه در شرایط اقتصادی موجود در کشور می تواند منتج به ثبات سرمایه گذاری و خلق ارزش افزوده مناسب وپایدارتر برای صاحبان سرمایه که بیمه گذاران عمر هستند، می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  1  =  5