محسن پورکیانی، از حرف تا عمل / از چهار قلو های بیمه ایران ، خرید سهام بانک و شرکت رتبه بندی چه خبر؟

قابل توجه وزیر جدید اقتصاد در آستانه 15 ابان سالروز تاسیس بیمه ایران؛

در راستای انتظارات وزیر اقتصاد از مدیران زیر مجموعه اش در خصوص تحقق وعده هایشان، بررسی برنامه ها و وعده های اعلام شده شرکت بیمه ایران از ایجاد هلدینگ چهار قلو تا خرید سهام بانک و فعال کردن شرکت رتبه بندی و پیاده سازی سامانه متمرکز بیمه گری ضرورت خواهد داشت

به گزارش ریسک نیوز،فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و امور دارائی تاکید داشته "در شرایط اقتصادی حاضر که مورد تحریم هستیم انتظار از مدیران مجموعه وزارت اقتصاد این است که با تلاش مضاعف و در چهارچوب قوانین  بالا دستی و اجرای دقیق برنامه های پیش روی خود که اعلام کرده اند، بستر جهش و گذار موفقیت آمیز از شرایط مذکور را فراهم کنند."

بدون شک  بررسی برنامه ها و وعده های اعلام شده شرکت بیمه ایران به عنوان بیمه دولتی زیر مجموعه وزارت اقتصاد و به عنوان کهن ترین شرکت بیمه ای که بار قدمت 80 ساله بیمه گری در ایران را بر دوش می کشد، ضرورت خواهد داشت، در این بین پرداختن به برنامه ها و وعده های مدیریت این شرکت و واکاوی میزان اجرائی شدن ان جالب توجه خواهد بود.

ریسک نیوز در روز شنبه 6 ابان 96 گزارشی منتشر کرد با عنوان ده ماه از اعلام ایجاد هلدینگ و مالکیت بانک گذشت /تحلیلی بر دغدغه های پور کیانی در ایجاد هلدینگ چهار قلو و مالکیت بانک / هلدینگ چهار وجهی در راستا یا خلاف تحقق اقتصاد مقاومتی

در این گزارش اشاره شد که  در دی ماه سال 95 بود که محسن پورکیانی ، مدیر عامل بیمه ایران در گفتگویی مشروح با خبرگزاری ایسنا از ایجاد هلدینگ چهارقلوی بیمه ایران شامل شرکت های بیمه زندگی، بیمه غیرزندگی، بیمه اتکایی و نیز شرکت سرمایه گذاری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خبر داد.
وی همچنین از انجام مذاکراتی خبر داد که براساس آن «بیمه ایران به زودی صاحب یک بانک می شود ، به گفته وی  حرکت به سمت ایجاد این اهرم مالی و سهامداری در یک بانک خوشنام و معتبر از سوی بیمه ایران دنبال می شود. وی ابراز امیدواری کرده بود در صورت نهایی شدن مذاکرات بیمه ایران مالک بخشی از یک بانک مهم در کشور خواهد شد.»
ریسک نیوز در ان زمان تحلیلی مبسوط بر وعده های مدیر عامل بیمه ایران مبنی بر ایجاد هلدینگ چهار قلو و بانکداری ارائه کرد که مشروح ان در لینک بالا قابل رویت است.

 از دی ماه سال 95 تا کنون بیش از 19 ماه می گذرد اما تا این لحظه به صورت رسمی از جرئیات تحقق و نحوه ایجاد و پیاده سازی موارد مطروحه خبری در دست نیست و اگر هم هست حداقل تا کنون اطلاع رسانی نشده است.

البته ریسک نیوز پیش ازین نیز در خبری با تیتر و لینک از هلدینگ چهارقلوی بیمه ایران و مالکیت در یک بانک چه خبر؟ از مدیریت بیمه ایران تقاضای شفاف سازی نموده بود؟

از هلدینگ چهارقلو چه خبر ؟
پور کیانی طی مصاحبه های مکرر با خبرگزاری ها صراحتا اعلام داشته که " در همین راستا مایه افتخار بنده است که اعلام کنم که برنامه من ایجاد هلدینگ چهارقلوی بیمه ایران در راستای اقتصاد مقاومتی است. هلدینگی که شامل شرکت های بیمه زندگی، بیمه غیرزندگی، بیمه اتکایی و نیز شرکت سرمایه گذاری است."

حال پس از دو سال مدیریت بر شرکت بیمه ایران وقت آن شده که مدیر عامل این شرکت بیمه ای شفاف سازی کنند که از هلدینگ چهار قلو چه خبر؟

قل شرکت بیمه زندگی در چه وضعیتی بسر می برد ، قل اتکائی تشکیل و یا آماده بکار شده ، قل شرکت سرمایه گذاری که خود حدیثی مفصل دارد چگونه است  و قل غیر زندگی قرار است چه عملکردی داشته باشد؟

  البته لازم بذکر است که پورکیانی صراحتا ایجاد این هلدینگ چهارقلو را در راستای منویات اقتصاد مقاومتی اعلام کرده که البته ریسک نیوز در گزارش قبلی خود با عنوان هلدینگ چهار وجهی در راستا یا خلاف تحقق اقتصاد مقاومتی به صورت مبسوط زوایای مختلف این وعده را که ایا می تواند در راستای اقتصاد مقاومتی باشد یا خیر بررسی کرده است .

از سهامداری بانک چه خبر؟

محسن پورکیانی در مصاحبه مبسوط خود با ایسنا همچنین  اعلام کرده" در این چند ماهی که بیمه ایران را تحویل گرفته‌ام، یکی از اولویت‌های بنده در این شرکت که سابقه طولانی فعالیت در آن دارم، حرکت به سمت ایجاد این اهرم مالی و سهامداری در یک بانک خوشنام و معتبر از سوی بیمه ایران است. مذاکراتی هم انجام داده‌ایم و انشالله در صورت نهایی شدن بیمه ایران مالک بخشی از یک بانک مهم در کشور خواهد شد که حتما به اطلاع شما خواهیم رساند"

حال که نزدیک دو سال  از این وعده می گذرد خوب است ،پورکیانی شفاف سازی کند که مذاکراتی که انجام داده به خرید سهام  کدام بانک انجامید؟

پوست اندازی و رهائی از تصلب 30 ساله به کجا انجامید؟
آذر ماه سال 96 بود که تغییر چارت سازمانی بیمه ایران در راستای «لایحه اصلاح و دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری»  در دستور کار گرفت اما انچه مورد انتقاد شدید منتقدان بود نه در کلیات که در جزئیات اجرای این طرح بود که کار را به حواشی و جدل میان اعضاء هیات مدیره کشانید .
ریسک نیوز در این راستا گزارشان مفصلی از انتقادات کارشناسان به نحوه اجرای چارت منتشر کرد که در لینک های چارت جدید بیمه ایران اختلاسات را کاهش می دهد ؟ ! / اتخاذ راهبردهای پوپولیستی برای اجرای یک چارت/ تقلیل پستهای سازمانی یا حذف پستهای اشغال نشده  و لینک تغییرات بنیادین در بیمه ایران / چارت سازمانی بیمه ایران دچار تغییر شدو لینک اقرار بانیان چارت سازمانی بیمه ایران ، شش ماه پس از اجرا + فایل مرکز پژوهش هاقابل مشاهده است.
 

در این راستا سوال دیگر از مدیران بیمه ایران این است که پوست اندازی شرکت به کجا انجامیده و آیا در ساختار جدید که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت اهداف مورد نظر حاصل شده است؟

برخی اهداف این ساختار  تفکیک و دسته بندی وظایف و فعالیتها بر اساس هدف و وظایف اصلی و اساسی شرکت  و توزیع صلاحیتها و مأموریتها و تفویض اختیار  و چابک سازی و عدم تمرکز سازمانی و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات عنوان شد.

 در این راستا پس از دو سال مدیریت بر شرکت وقت آن شده که شفاف سازی شود  ایا ساختاری که با ادعای پوست اندازی و رها سازی از تصلب 30 ساله بر آن تاکید شد اساسا قابلیت اجرا داشته است؟
 در این ساختار در حالی بر استفاده از فناوری اطلاعات تاکید شده که بیمه ایران سالهاست در پیاده سازی یک سیستم جامع بیمه گری در جا زده است.

از سیستم جامع بیمه گری چه خبر؟
محسن پورکیانی همچنین در گفتگوی های دیگر با رسانه ها از ضرورت پیاده سازی سیستم یکپارچه بیمه گری (Core insurance) سخن گفته و ابراز داشته است " بدون سیستم یکپارچه هم اکنون اجزای مختلف بیمه بصورت مجزا و بدون ارتباط ارگانیک با هم کار می کنند بنابراین فرصت های فراوانی برای تقلب و فساد ایجاد می شود. الان در بیمه ایران ما به صورت جدی در حال کار بر روی سیستم یکپارچه هستیم و معتقدیم بنابر تجارب دنیا، این سیستم فساد را به شدت کاهش داده و کل فرآیند را به نحوی کارا و با کمترین دخالت پیش خواهد برد."
البته بر کسی پوشیده نیست که این سخنان در جای خود زیبا و کارشناسی است اما صرف ایراد سخنان زیبا بیمه ایران به سیستم یکپارچه بیمه گری مجهز نخواهد شد ، اهمال در پیاده سازی سیستم یکپارچه بیمه گری (Core insurance) از دوره های مدیرعاملان گذشته نیز در بیمه ایران دیده می شود تا جائی که خریداری نرم افزار  بیمه گری نیز در دوره امرالهی عملا با شکست و هدر رفت هزینه ها روبرو شد و اکنون با گذشت چند سال معلوم نیست سیستم جامع بیمه گری در بیمه ایران چه زمانی پیاده می شود.
گفته های پور کیانی در خصوص پیاده سازی سیستم جامع جهت کاهش فساد در حالی است که سال گذشته بیمه ایران شاهد دو اختلاس میلیاردی بود بنابراین به صرف ایراد سخنان زیبا نمی توان توقع جلوگیری از فساد را داشت.

 از رتبه یندی مشتریان و خرید سهام شرکت رتبه بندی چه خبر؟
محسن پوکیانی در 14 دی ماه 95 در یک مصاحبه تبلیغاتی با ایسنا اذعان داشت که " هم اکنون ما ۹ درصد از سهام یک شرکت رتبه بندی که تحت نظارت بانک مرکزی هم هست را داریم که تابحال کاری برای بیمه ها انجام نداده است. یکی از برنامه های من حرکت به سمت فعال کردن این شرکت و رتبه بندی مشتریان از طریق این شرکت یا نهاد مستقل دیگری برای شناسایی ریسک های واقعی هر فرد است"

با گذشت نزدیک دو سال خوب است محسن پورکیانی اطلاع رسانی کند که برنامه اعلامی اش در خصوص خرید 9 درصد از سهام تنها شرکت رتبه بندی و حرکت به سمت فعال کردن آن شرکت و رتبه بندی مشتریان برای شناسایی ریسک های واقعی هر فرد  به کجا رسید؟

آیا با فعال کردن شرکت رتبه بندی که نزدیک دو سال از وعده ان می گذرد امکان شناسائی  افراد پر ریسک و کم ریسک و قیمت دهی منصفانه فراهم شده است؟ ایا این رتبه بندی منجر به شکل گیری تدریجی بیمه گزاران پرریسک شده که در نهایت بتواند به کاهش مطالبات منجر شود؟

در پایان باید اذعان داشت که در حال حاضر بیمه ایران از زیان انباشته 6000 میلیارد تومانی رنج می برد که محسن پور کیانی زمانی در پاسخ به ریسک نیوز در یک نشست خبری اذعان داشته که 72 سال استهلاک ان طول می کشد.

به هرروی شاید بهتر باشد تا تراز مالی بیمه ایران منتشر شود تا کارشناسان بتوانند منصافانه تر در خصوص ان نظر دهند تا در نهایت به ارائه راهکاری برای حل چالش های جدی  این شرکت بیمه ای منجر شود.

در پایان لازم بذکر است که در صورتیکه برنامه ها و عده های اعلامی مدیر عامل بیمه ایران محقق شده و به مرحله اجرائی رسیده  این رسانه اماده اطلاع رسانی خواهد داشت.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

10  ×  1  =