احتمال کاهش بیشتر نرخ ارز/بانک مرکزی بازار ارز را مدیریت کند

با توجه به توافقات انجام شده در ژنو بین ایران و گروه ۵+۱ پتانسیل کاهش نرخ ارز در کشور وجود دارد، ولی اگر روند کاهشی آن در دولت مدیریت نشود شرایط اقتصادی در طولانی‌مدت به شکل فعلی خود بازگشته و شاهد افزایش تورم خواهیم بود.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از ایسنا  پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران، درباره‌ی توافقات حاصل شده در ژنو با بیان این‌که توافقات امروز دستاورد بسیار مهم و بزرگی برای دولت و کل کشور بوده است، اظهار کرد: روند تحریم‌ها که در چند سال اخیر شدت یافته بود معکوس شده و این موضوع می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای بهبود وضعیت باشد.

وی ادامه داد: به‌طور قطع در کوتاه‌مدت شاهد آثار این توافق در همه شئون از جمله نرخ تورم، کاهش عمق رکود، تعدیل نرخ ارز، افزایش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و افزایش صادرات غیرنفتی خواهیم بود.

سلطانی با اشاره به اعتمادسازی بین ایران و کشورهای مهم دنیا تصریح کرد: این رویکرد به بخش اقتصاد و بخش خصوصی این کشور‌ها نیز تعمیم خواهد یافت.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کاهش تحریم‌ها در حوزه پتروشیمی گفت: خروج پتروشیمی از تحریم‌ها علاوه بر این‌که باعث توسعه‌ی صادرات در این بخش می‌شود، باعث ارتقای صنعت و درآمدزایی بیشتر از این محل نیز می‌شود.

وی ادامه داد: فرصتی که برای صنعت پتروشیمی براساس این توافق فراهم شده است فرصتهایی را برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این صنعت فراهم می کند و در نهایت موجب افزایش اشتغالزایی می‌شود.

به گفته سلطانی روند فعلی به دو جهت حائز اهمیت است؛ اول این‌که باعث افزایش خوش‌بینی در سرمایه‌گذاران شده و در نهایت کسانی که ارز را خریداری کرده آنها را مجددا به بازار بازگردانده و در اختیار متقاضیان ارزی قرار می‌دهند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که آیا روند کاهشی تحریم‌ها تاثیری بر کاهش نرخ ارز دارد بیان کرد: روند عرضه و تقاضای ارز در آینده به نفع کاهش نرخ ارز حرکت می‌کند، زیرا در این روند عرضه بیشتر و تقاضا نسبت به آن کم‌تر می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که آزاد‌ کردن منابع ارزی ایران در سایر کشور‌ها فرصت‌های بیشتری را در اختیار دولت قرار می‌دهد، بیان کرد: همین موضوع نیز عاملی برای ایجاد روند کاهشی در نرخ ارز است.

سلطانی تصریح کرد: توصیه من به دولت و بانک مرکزی کنترل نرخ ارز در شرایط روند کاهشی نرخ آن است، زیرا کاهش شدید نرخ ارز صادرات را دچار آسیب‌های جدی خواهد کرد و دستاوردهای مثبت در بخش صادرات را خنثی می‌کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که پتانسیل کاهش نرخ ارز در کشور وجود دارد، گفت: اما این امید وجود دارد که دولت با تدبیر به مدیریت نرخ ارز در کشور بپردازد.

سلطانی با تاکید بر این‌که تعدیل نرخ ارز باید در بازه طولانی‌مدت انجام شود، خاطرنشان کرد: اصولا براساس نگاه بلند‌مدت به صادرات و تولید، نرخ ارز در بازه‌ی مشخص باید حفظ شود، زیرا در غیراین صورت رقابت‌پذیری تولید با سایر کشور‌ها کاهش می یابد و مجددا به واردات متکی می‌شویم.

وی اظهار کرد: به گمان من در آینده ممکن است نرخ ارز کاهش یابد ولی اگر این روند مدیریت نشود مجددا شاهد تبعات منفی در تولید و صادرات خواهیم بود.

به گفته نایب رییس اتاق بازرگانی ایران عدم امکان رقابت باعث کاهش صادرات، سرمایه‌گذاری و در نهایت کاهش فرصت‌های شغلی می‌شود.

سلطانی با تاکید بر این‌که سیاست ارزی شناور مدیریت شده در همین زمانها است که باید نمود مدیریتی خود را نشان دهد، بیان کرد: سیاست‌های اقتصادی، ارزی، پولی و تجاری ما باید به سمتی باشد که منجر به کنترل نرخ تورم شود. با کنترل تورم قدرت خرید مردم در مدت زمان مشخص بازیابی و در کنار آن قدرت رقابت تولید حفظ می‌شود.

وی در پایان با اشاره به این که اگر نرخ ارز بدون مدیریت کاهش جدی داشته باشد، قدرت خرید مردم موقتا بازیابی می‌شود، گفت: ولی در نهایت به دلیل کاهش اشتغال بخشی از جامعه بیکار، تولید کم و در نهایت مجددا شاهد افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم می‌شویم.

 پس از چهار روز مذاکره فشرده در ژنو، سرانجام کشورهای 1+5 حق غنی‌سازی در ایران را که سال‌ها مورد مخالفت برخی قدرت‌های جهانی به رهبری آمریکا بود، به رسمیت شناختند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  4  =  12