یک درخواست از وزیر اقتصاد:رسانه ها در مجمع بیمه ایران حضور یابند/آیا دژ پسند ، دژی مستحکم در مقابل سیستم غیر شفاف خواهد شد؟

مجمع بیمه ایران هفته آینده برگزار می شود

وزیر اقتصاد در گام اول پیاده سازی شفافیت در شرکتهای دولتی و جهت عمل به وعده هایش می تواند به دلیل نزدیکی مجمع عمومی بیمه ایران شفاف سازی را از تنها شرکت دولتی صنعت بیمه اغاز کند و نشان دهد که بر خلاف وزراء پیشین عزمی جزم در تحقق وعده هایش دارد.

به گزارش ریسک نیوز،طبق اخبار موجود مجمع بیمه ایران با تاخیر چندین ماهه قرار است هفته آینده برگزار شود اما اکنون که وزیر اقتصاد طی برنامه های راهبردی اش شفافیت اطلاعات را مورد توجه اکید قرار داده شاید فرصت مغتنمی باشد که جامعه رسانه ای از وزیر اقتصاد بخواهد تا در راستای اطلاع رسانی شفاف رسانه ها نیز در مجمع بیمه ایران حضور بهم رسانند.

چند وقت پیش بود که پور ابراهیمی ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه ای تاکید کرد  بدون برگزاری مجمع بیمه ایران که بالاترین سهم را در صنعت بیمه دارد صنعت بیمه  نمی تواند از شفافیت لازم برخوردار باشد و شفافیت صنعت بیمه در گرو شفافیت بیمه ایران است.

این گفته های پورابراهیمی دلیلی است بر این مدعا که چگونه می توان انتظار داشت شرکتهای بیمه شفاف باشند ، وقتی نیمی از صنعت بیمه شفاف نیست.

سالهاست که بیمه ایران با زیان انباشته بیش از 6000 میلیاردی ، کسری ذخائر ، چالش مطالبات معوق و کاهش معنادار سطح توانگری مالی روبروست که بدون شک اگر عزمی بر شفافیت در زمان دولتهای مختلف وجود داشت، ازین چالش ها باید کاسته می شد.

فرهاد دژ پسند ، وزیر اقتصاد ، همچنين در خصوص شفافيت اطلاعات شركتهاي مختلف صراحتا اعلام كرده كه در خصوص شركت هاي دولتي نيز اصل بر افشاي عمومي اطلاعات مالي از طريق سامانه كدال بورس خواهد بود ،در اين جا اين سوال مطرح مي شود كه آيا وزير پيشنهادي وزارت اقتصاد مقيد و معتقد به افشاء صورتهاي مالي بيمه ايران است؟ اگرچه اشاره مستقيمي به اين شركت بيمه اي نداشته اما ذكر شركتهاي دولتي اين استنباط را ايجاد مي كند كه در زمان وزارت دژپسند بايد انتظار داشته باشيم كه صورتهاي مالي شركتهاي دولتي اعم از بانك و بيمه افشاء شود.

وي تصريح كرده ايجاد شفافيت، در بازارسرمايه براي شركت هاي بورسي و فرابورسي و همچنين شركت هاي دولتي و تابعه نهادهاي عمومي غيردولتي مي تواند به عنوان عامل كليدي در كاهش سوء استفاده و كنترل تضاد منافع عمل كند.

البته لازم بذکر است که کدال سامانه ای برای افشاء صورتهای مالی و اطلاعات شرکتهای خصوصی است و باید دید منظور دقیق وزیر اقتصاد چه بوده است.

به هر روی به نظر می رسد ، وزیر اقتصاد در گام اول پیاده سازی شفافیت در شرکتهای دولتی و جهت عمل به وعده هایش می تواند به دلیل نزدیکی مجمع عمومی بیمه ایران شفاف سازی را از تنها شرکت دولتی صنعت بیمه اغاز کند و نشان دهد که بر خلاف وزراء پیشین عزمی جزم در تحقق وعده هایش دارد.

البته لازم بذکر است که شورای عالی بیمه به استناد ماده ۱۷ و در اجرای مواد ۵، ۴۳، ۵۵ ،۵۹ و ۶۳ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، قانون تجارت، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آیین نامه اجرایی آن و مقررات مربوط در آیین نامه‌های مصوب شورای عالی بیمه و به منظور استقرار نظام حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه، در جلسه مورخ ۲۵/۰۹/۱۳۹۳، «آیین نامه گزارشگری و افشای اطلاعات مؤسسات بیمه» را مشتمل بر ۱۲ ماده  تصویب کرد.
در راستای این مصوبه بیمه ایران نیز مانند سایر شرکتهای بیمه خصوصی موظف به اطلاع رسانی صورتهای مالی خود است که تا کنون این ایین نامه به طور کامل در صنعت بیمه  اجرائی نشده است.

گفتنی است ، بيمه ايران هر ساله با توجه به آنچه كه در مجمع تصويب مي شود ملزم به انتشار برخي اطلاعات خود در روزنامه رسمي است در اين راستا اطلاعاتي از اين شركت بيمه اي در روزنامه اطلاعات 25 مرداد سال 96  منتشر شده است،  ؛ اما تاکید می شود كه آنچه مد نظر این نوشتار است صورتهاي مالي به همراه پیوستها و توضیحات تکمیلی  است كه شامل سرفصلهاي مختلف و گزارش حسابرس می باشد، مانند انچه كه شركتهاي بیمه خصوصي در كدال منتشر مي كنند،تنها در اين زمان است كه مي توان در نحوه عملكرد واقعي اين شركت بيمه اي إظهار نظر كرد.

این روزها رسانه ها و شبکه های اجتماعی توانسته اند نقش بی بدیلی در الزام دولتمردان به پیاده سازی شفافیت ایفاء کنند که نمونه آن در خصوص ضرورت افشاء اسامی اعضاء هیات مدیره شرکتهای زیر مجموعه شستا مشاهده شد که در نهایت به اعلام اسامی از سوی وزارت کار انجامید.

همچنین بنیاد مستضعفان نیز در پی فشار رسانه ها اقدام به انتشار صورتهای مالی مجموعه های خود کرد پس چه خوب است که این اقدامات که با هدف شفاف سازی و جلوگیری از فساد انجام می شود در سایر شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی نیز تسری یابد.

در این راستا از شرکت بیمه ایران و سایر شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی که صورتهاي مالي شان انتشار عمومي نمي يابد، مي خواهيم صورتهاي مالي خود و در گام بعد يادداشتهاي همراه را (با رعايت فقط و فقط ملاحظات امنيتي و تحريمي) منتشر كنند.

اکنون وقت عمل است و باید دید فرهاد دژپسند ، دژی مستحکم در مقابل سیستم غیر شفاف خواهد شد؟

ریسک نیوز پیش ازین گزارشی در خصوص ضرورت انتشار اطلاعات از سوی شرکت بیمه ایران منتشر کرد که در لینک چرا صورتهاي مالي بيمه ايران و شركتهاي تابعه اش منتشر نمي شود / آفت شناسائی سود در شرکتهای دولتی قابل مشاهده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  8  =  80