عقب‌گرد ۳۴۲۷ واحدی شاخص کل بورس/ توهم تجدید ارزیابی دارایی‌ برای ورشکستگان

معامله‌گران بورس تهران امروز در حالی با افزایش حجم عرضه در مقابل تقاضا شاهد قرمز پوش شدن دسته جمعی نماگرهای منتخب این بازار در آخرین روز معاملاتی این هفته بودند که شایعه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها نتوانست بلیت برنده برای خودرویی‌ها و بانک‌ها باشد.

به گزارش ریسک نیوز، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهار شنبه 7 آذر ماه 97 با کاهش 3427 واحدی به رقم 163 هزار و 772 واحد رسید.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 262 واحدی عدد 27 هزار و 237 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 3800 واحدی به رقم  174 هزار و 962 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 2880  واحدی به رقم 120 هزار و 392 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 5105 واحدی عدد 327  هزار و 503 واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 38 واحدی بر روی رقم یک هزار و 777 واحد متوقف شد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی فولاد خوزستان با 20 واحد ،آلومینیوم ایران با 15 واحد و آسان پرداخت پرشین با 12 واحد افزایش بیشترین تأثیرمثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با 386 واحد،معدنی و صنعتی گل گهر با 285 واحد و بانک ملت با 147 واحد کاهش ، بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 457  میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 568 میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی 132 هزار و 740 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع بهداشتی ساینا، حق تقدم خرید داروسازی ابوریحان،  تولید محور خودرو،‌ بیمه آسیا، توکاریل، توسعه حمل  و نقل ریلی پارسیان،‌ سرمایه‌گذاری بوعلی، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های زامیاد، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، پارس سرام، نیرومحرکه، قند ارومیه، لوازم خانگی پارس، پتروشیمی پردیس، لیزینگ خودروی غدیر، کارتن ایران و نماد معاملاتی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آینده روشن متوقف شدند.

امروز همچنین آگهی عرضه یکجای سهام غیرمدیریتی بانک سامان به میزان ۷.۸۱ درصد به قیمت پایه بیش از ۱۱۸ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان برای عرضه در روز یکشنبه هفته آینده از طریق پایه فرابورس منتشر شد.

به گزارش فارس، امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۱۰ میلیون سهم ایران ترانسفو به ارزش بیش از  ۷.۵ میلیارد تومان با معاملات انتقالی به کدهای سهامدار عمده انتقال یافت.

همچنین ۸ میلیون سهم سبحان دارو به ارزش کمتر از ۳ میلیارد تومان کد به کد شد. در سرمایه‌گذاری غدیر نیز ۵ میلیون سهم به ارزش ۸۵۰ میلیون تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

بر اساس این گزارش امروز بازار سهام همچون آخرین روز معاملاتی هر هفته شاهد قرمزپوش شدن نماگرهای منتخب این بازار بود که شایعه تمدید معافیت مالیات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای یک سال دیگر در لایحه بودجه سال ۹۸ شرکتها نتوانست برگ برنده‌ای برای بانک‌های دچار زیان‌های فزاینده شود.

در بانک تجارت امروز در حالی بیش از ۳۸۳ میلیون سهم دست به دست شد که فشار عرضه بر تقاضا در پایین‌ترین دامنه نوسان قیمتی برای حقیقی‌ها به اوج خود رسید. درحالی‌که موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای این بانک تنها منوط به خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت است.

بانک تجارت با سرمایه ۴۵۷۰ میلیارد تومانی برای خروج از زیان نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان آورده نقدی است تا بتواند از ماده ۱۴۱ خارج شود. این در حالی است که معامله گران بازار سهام می‌پرسند بانک تجارت در شرایط کنونی اقتصاد چگونه می‌تواند این آورده نقدی را از طریق مجاب کردن سرمایه‌گذاران برای واریز پول نقد در ازای حق تقدم‌های جدید دست و پا کند.

در عین حال وضعیت نامساعد خودرویی‌ها در بازار سهام باعث شده تا هر گونه خوش بینی برای دورنمای سودآوری ایران خودرو و سایپا به فرصتی برای فرار نوسان گیران گرفتارشده در باتلاق زیان تبدیل شود.

به نظر می‌رسد بازار سهام بیش از آن‌که به خبرهای دلخوش‌کننده تجدید ارزیابی تکیه کند، باید بر روی مباحث بنیادی اقتصاد و همچنین چشم‌انداز خاکستری آن بر اساس رکود تورمی پیش رو و بازارهای جهانی تکیه کند.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

26  −    =  24