علت کم اثر بودن صنعت بیمه در اقتصاد کشور از زبان کاردگر

مهمترین علت، گستره محدود بازار و فرهنگ بیمه در جامعه است که ناشی از حضور کم اثر و محدود بیمه‌های زندگی است. صنعت بیمه در منظر عمومی جامعه در بیمه‌های شخص ثالث و بیمه های درمان تکمیلی نمود یافته و کمتر اثری از سایر حوزه‌ها و خدمات متنوع بیمه در جامعه و مبادلات اقتصادی مردم دیده می‌شود.

به گزارش ریسک نیوز از روابط عمومی بیمه دانا، ابراهیم کاردگر در گفتگویی اظهار داشت: روند همگرایی دو رکن بازار اصلی نظام مالی، یعنی بازار بیمه و سرمایه، کاملا ملموس است. نقش بیمه زندگی به عنوان پایگاه تأمین مالی درکلیه بازارها از جمله بازار مالی آزموده شده است. با ایجاد شرایط و ساختار مناسب، می توان نظام بیمه کشور را از طریق تأمین مالی بخش حقیقی اقتصاد (تولید و اشتغال) توسط سرمایه‌های بیمه زندگی به بازار سرمایه مرتبط کرد و جریان سرمایه‌گذاری‌های هدف‌مند و نظام‌مندی را برای هم‌افزایی این 3 بخش توسعه‌ای اقتصاد کشور: صنعت بیمه، بازار سرمایه و بخش حقیقی اقتصاد ساماندهی کرد.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

 *یکی از مهمترین برنامه‌های راهبردی بیمه دانا طراحی و تدوین بسته‌های فراگیر بیمه زندگی برای جوامع هدف و آحاد مردم است. در این خصوص لطفا توضیح بیشتری ارائه کنید.

-بيمه دانا به عنوان اولین شرکت بیمه تخصصی اشخاص و زندگي در صنعت بیمه ایران، خوشنام‌ترین و معتبرترین برند بیمه های درمان در جامعه را داراست. این مهمترین وجه تمایز بیمه دانا با سایر شرکت های بیمه است.

این تفاوت هم جنبه مثبت حضور و شناخت عمومی در جامعه را دارد و هم جنبه تحمل بار تعهدات ناشی از این وجه تمایز را بر دوش خود احساس می‌کند. بیمه دانا یکی از پایه‌های اصلی سیاست گذاری‌های راهبردی صنعت بیمه در این حوزه بوده و بسیاری از مسائل بنیادی و راهبردی در توسعه هدف مند و مبتنی بر شاخص‌های بیمه‌گری را هدایت و راهبری کرده است.

رصد تحولات و تغییرات حوزه درمان و راهکارهای اصلاح‌گرانه جهت رشد و توسعه پوشش‌های درمانی آحاد جامعه، به منظور فراهم آوردن شرایط لازم برای سلامت عمومی جامعه از مهمترین برنامه‌های بیمه دانا در این حوزه است. علاوه بر این با تأکیدات فوق الذکر در خصوص توسعه بیمه های زندگی، یکی از مهمترین برنامه‌های راهبردی بیمه دانا طراحی و تدوین بسته های فراگیر بیمه زندگی برای جوامع هدف و آحاد مردم می‌باشد.

* با اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران صنعت بیمه با چه مشکلاتی روبرو خواهد شد؟

-صنعت بیمه با مقوله تحریم های بین المللی ناآشنا و بیگانه نیست و تجربه موفقی را نیز در دوره قبلی تحریم ها داشته است. بدون شک با تکیه بر مفاهیم و کارکردهای اقتصاد مقاومتی می توان از طریق تعاملات بین المللی با کشورهای حامی حفظ تعهدات بیمه ای برجام، بخش عمده ای از آثار تحریم‌ها علیه صنعت بیمه را مرتفع کرد. تشكيل صندوق تحريم، تشكيل كنسرسيوم هاي داخلي و… از جمله تدابیر رفع تحریم های بيمه اتكائي و حمل و نقل بين المللي می باشند.

 *به نظر شما در حال حاضر بزرگترین ریسک‌های صنعت بیمه چیست؟

 

-یکی از مهمترین ریسک‌هایی که شرکت‌های بیمه با آن مواجه هستند، حوزه بیمه های درمان تکمیلی است که تعهدات مالی ناشی از خسارت های حاصله با نوع و نرخ های توافقی تناسب نداشته و نتیجه آنکه نسبت خسارت در قراردادهای بیمه درمان تکمیلی، عملاً عملیات بیمه‌ای در این حوزه را غیر اقتصادی کرده است. این مسئله به ویژه در قراردادهای بزرگ، مشکلات مضاعفی را نیز به همراه داشته که در نتیجه ریسک این رشته مهم و فراگیر در سطح جامعه را که جزو نیازهای اصلی خانواده ها می باشد، به طور معنا‌داری افزایش داده است.

*به نظر شما راهکار تحول در صنعت بیمه چیست؟

-بيمه زندگي بزرگترين بخش صنعت بيمه در دنياست، زيرا از يک سو با هدايت سرمايه هاي کوچک خانوار به سوي ايجاد ظرفيت هاي اقتصادي و از سوي ديگر با رفع دغدغه هاي آتي نهاد خانواده به عنوان عرضه کننده نيروي کار، نقش انکار ناپذيري در توسعه اقتصادي و اجتماعي دارد. يکي از مهمترين دغدغه هاي متوليان صنعت بيمه در ايران، افزايش سهم بيمه زندگي در سبد خانوار و به تبع آن رشد سهم و ضريب نفوذ آن درکل پرتفوي بيمه و اقتصاد کشور است. بر اين اساس اهميت توسعه بيمه زندگي از دو جنبه قابل تأمل و توجه است. اول، از بعد اقتصادي که در رشد شاخص مالي صنعت بيمه و پشتیبان حوزه بیمه‌های غیر زندگی متجلي مي‌شود و دوم از منظر توسعه فراگیر بيمه، که از طریق گسترش فرهنگ بیمه بواسطه بیمه‌های زندگی، تبلور مي‌يابد. بنابراین بدون تردید بیمه زندگی موتور پیشران و تحول آفرین صنعت بیمه می‌باشد.

*علت کم اثر بودن صنعت بیمه در اقتصاد کشور ؟

-مهمترین علت، گستره محدود بازار و فرهنگ بیمه در جامعه است که ناشی از حضور کم اثر و محدود بیمه‌های زندگی است. صنعت بیمه در منظر عمومی جامعه در بیمه‌های شخص ثالث و بیمه های درمان تکمیلی نمود یافته و کمتر اثری از سایر حوزه‌ها و خدمات متنوع بیمه در جامعه و مبادلات اقتصادی مردم دیده می‌شود. این مهم که گسترش موثر و نیاز آفرین بیمه در جامعه را رقم می‌زند، بدون شک در گرو توسعه فراگیر بیمه‌های زندگی محقق می‌گردد.

*چه اقداماتی را دولت برای پیشرفت این صنعت باید انجام دهد؟

-مهمترین خلاء در صنعت بیمه ایران، سهم بسیار اندک بیمه های زندگی است که با توجه به راهبرد اصلی صنعت بیمه در توسعه بیمه های زندگی، نیاز به یک عزم ملی در این خصوص، به شدت احساس می‌گردد. کشور هند، دومين کشور پرجمعيت دنيا پس از چين، یکی از نمونه های موفق حمایت و هدایت نهاد دولت در توسعه بیمه های زندگی محسوب مي‌شود. بی شک عامل اصلی در رشد جهشی و معنی‌دار ضریب نفوذ بیمه زندگی در هند، وجود پتانسيل عظيم جمعيت و رشد اقتصادي فزاينده از يك طرف و حمايت هدف مند، راهبردی و همه جانبه نهاد دولت در گسترش بيمه های زندگي، از طرف ديگر می‌باشد. نگرش توسعه‌ای از ناحیه دولت به بیمه های زندگی به عنوان موتور پیشران صنعت بیمه، مهمترین و موثرترین اقدام دولت در توسعه صنعت بیمه می‌باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

70  −    =  64