دولت ایران در شرکت بیمه اتکایی آسیایی (Asian Re)چه می کند؟ / پروازهای خاص به بانکوک ، تحریم و دیگر هیچ!

مرور اظهارات مقامات اقتصادی و روسای کل پیشین بیمه مرکزی حاکی از آن است که با وجود سهامداری و عضویت ایران در هیات مدیره Asian Re تا کنون گزارشی از عملکرد ، میزان سود اوری و یا زیان این شرکت ارائه نشده است ./ هدف تاسیس شرکت بیمه اتکائی ایشین ری ، توسعه بیمه در کشورهای خاور دور بود که در حال حاضر کشورهای مذکور به لحاط توسعه بیمه ای از ایران جلو افتادند /آیا ایران توانسته امتیازات منحصر بفردی از عضویت در این شرکت بیمه اتکائی در شرایط تحریم ها برای خود اخذ کند ؟

به گزارش ریسک نیوز،شرکت بیمه اتکایی آسیایی (Asian Re)در سال 1979 با هدف قبول عملیات اتکایی از بازارهای عضو و منطقه، سرمایه گذاری در منطقه و ارایه کمکهای فنی با هدف رشد و توسعه بیمه در کشورهای جنوب شرقی اسیا توسط سازمان ملل تاسیس شد، سرمایه این شرکت هم اکنون 200 میلیون دلار است که حدود 100 میلیون دلار ان پرداخت شده است.

این شرکت دارای 10 کشور عضو است که سهامداران عمده آن ایران و شرکت GIC هندوستان هستندکه با افزایش  تقاضا برای عضویت و سرمایه گذاری در این شرکت ، بیمه گرانی از کشورهای چین، ژاپن، سریلانکا، هندوستان و بحرین نیز عضو این شرکت شدند.

با توجه به اینکه " دولت ایران " در تاسیس این شرکت بیشترین نقش را داشته و بیش از 20 سال است به عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت بیمه اتکائی انتخاب می شود به طوریکه در سال چندین مرتبه نیز عبدالناصر همتی ،در مقام رئیس هیات مدیره این شرکت به بانکوک برای حضور در جلسات سفر می کند، سوال اینجاست که عضویت ایران در  هیات مدیره  (Asian Re) چه اثری داشته است؟

حاصل سفرهای متعدد رئیس هیات مدیره و نماینده دولت ایران بخصوص در ده سال اخیر که ایران تحت تحریمها قرار گرفته چه بوده؟ ایران چه میزان توانسته با کمک این شرکت اتکائی از حبس ریسک در داخل بکاهد؟ عضویت ایران در Asian Re چقدرمنجر به تقویت جایگاه ایران در منطقه جنوب شرق آسیا شده ؟ایا شرکای ایران از جمله هند ، کره ، مالزی ، ژاپن و چین که طی سالهای اخیر توانسته اند صنعت بیمه خود را ارتقاء دهند با صنعت بیمه ایران که تحت شدیدترین آسیبها از ناحیه تحریم ها بوده ، همراه شده اند؟ آیا ایران توانسته امتیازات منحصر بفردی از عضویت در این شرکت بیمه اتکائی برای خود اخذ کند یا فقط به رفت و امدهای ماهانه مقامات دولتی با پروازهای خاص به مقصد بانکوک اکتفا شده است؟

اما مرور تاریخی بر اخبار این شرکت اطلاعات چندانی از سود و زیان و یا عملکرد این شرکت بخصوص در سالهای اخیر بدست نمی دهند:

حافظه تاریخی چه می گوید؟
حافظه تاریخی نشان می دهد، جواد فرشباف‌ماهريان ، رئیس کل وقت بیمه مرکزی درباره حضورش در جلسه هيات‌مديره شركت بيمه اتكايي آسيايي (ايشين ري) اظهار كرد که  اين شركت با هدف گسترش پوشش‌هاي اتكايي بين كشورهاي منطقه تاسيس شده اما فشار زيادي به اين شركت وارد مي‌شود تا به دليل سهام‌داري ايران در واگذاري‌هايي كه دارد مشكل ايجاد كنند اما چون شركت بيمه اتكايي آسيايي حرفه‌اي عمل مي‌كند و وارد مباحث سياسي نمي‌شود عملكرد موفق داشته و ايران با تاييد مجمع، بر كرسي رياست آن تكيه زده است.

فرشباف در اردیبهشت ماه سال 90 ادعا کرده که با مديريت مناسبي كه در دوران كاري اين شركت اعمال شده، ظرفيت آن هر ساله بالاتر رفته است و در شرايطي كه اكثر شركت‌هاي بيمه اتكايي در دنيا واروپا با ركود مواجهند، شركت ايشين ري 8.6 درصد رشد حق بيمه داشته ! البته فرشباف به سهم جهانی بیمه گران اتکائی ، خسارات واقع شده در دنیا ، خسارات پرداختی و حق بیمه تولیدی بازار اتکائی جهان اشاره نکرده است.

در سال 91 نیز شمس الدین حسینی وزیر وقت امور اقتصاد و دارائی  از تلاش ایران برای  افزایش سرمایه شرکت (Asian Re) خبر می دهد.

ˈهمچنین سید محمد کریمیˈ رییس کل پیشین بیمه مرکزی نیز با اشاره به میزان سرمایه گذاری ایران در شرکت بیمه آسیایی ایشین ری از تمایل ایران برای افزایش همکاری های متقابل با این شرکت می گوید.

 در سال 91 نیز عبدالناصر ˈهمتیˈ رییس هیات مدیره شرکت ایشین ری که در ان زمان مدیر عامل بانک ملی بود و انتقاداتی به حضورش در ریاست هیات مدیره این شرکت بیمه اتکائی وارد امد، در جلسه ای با حضور مدیر عامل شرکت(Asian Re)  از پرداخت خسارت قابل توجه به بیمه گذاران سیل بانکوک به عنوان یکی از مواردی نام برد که موجب شد برخی از شرکت های بزرگ بیمه ای تا مرکز ورشکستگی پیش بروند اما وی  در خصوص جزئیات عملکرد این شرکت بیمه اتکائی و  نقش و عملکرد ایران در این شرکت گزارشی ارائه نکرد.

مرور اظهارات مقامات اقتصادی و روسای کل بیمه مرکزی حاکی از آن است که با وجود سهامداری  و عضویت ایران در هیات مدیره  Asian Re تا کنون گزارشی از عملکرد ، میزان سود اوری و یا زیان این شرکت  ارائه نشده است ،ضمن اینکه با وجود گذشت 40 سال از سهامداری دولت ایران در این شرکت ، اثرگذاری خاصی برای کشور نداشته است.

البته لازم بذکر است که این روزها حضور عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی نیز در مقام ریاست هیات مدیره این شرکت با انتقاداتی روبرو شده است.

نکته حائز اهمیت دیگر ان است که هدف تاسیس شرکت بیمه اتکائی ایشین ری ، توسعه بیمه در کشورهای خاور دور بود که در حال حاضر کشورهای مذکور به لحاط توسعه بیمه ای از ایران جلو افتادند این در حالی است که ایران محور اصلی تاسیس این شرکت بوده است.

نکته جالب اینجاست که شرکت GIC هندوستان که در کنار ایران از سهامداران عمده ایشین ری محسوب می شود و شریک تجاری ایران در این شرکت بیمه اتکائی است با اعلام تحریمهای امریکا از ایران خارج شد ! البته گفته می شود ، با مذاکرات یکی از شرکتهای بیمه اتکائی بارگشت مجدد ان به بازار بیمه ایران پیگیری شده است.

این گزارش حاکی است ، شاید بهتر باشد دولت حمهوری اسلامی ایران ،جهت شفاف سازی، عملکرد این شرکت بیمه اتکائی را ارائه کند تا مشخص شود سهامداری در این شرکت چه میزان برای ایران اورده و سودآوری داشته است؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  +  5  =