حق بیمه‌‌ مردم کجا سرمایه‌گذاری می‌شود؟

دبیرکانون بازنشستگان استان تهران در جمع بازنشستگان تامین اجتماعی؛

دبیرکانون بازنشستگان استان تهران گفت: حق بیمه‌هایی که بیمه‌شدگان تحت پوشش هر ماه به تأمین اجتماعی می‌دهند، مبلغ کمی نیست و سؤال اینجاست که سرمایه‌گذاری حاصل از این مبلغ چه می‌شود و چرا باید صندوق بازنشستگی با این عظمت با بحران کسری نقدینگی مواجه شود.

به گزارش ریسک نیوز،پرویز احمدی پنجکی، در جمع بازنشستگان که با حضور پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس، مدیرکل تأمین اجتماعی شرق تهران و جمعی از بازنشستگان استان برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر تأمین اجتماعی با بحران روبروست و این بحران به حدی جدی است که دولت توان مقابله با آن را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که منابع نقدی سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های 84 تا 93 به طور متوسط 27.5 درصد رشد داشته درحالی‌که رشد هزینه‌های سازمان در همان مدت 30 درصد بوده به طوریکه 2.5 درصد بیشتر از منابع بوده است.

دبیرکانون بازنشستگان استان تهران تأکید کرد: در سال 95 نیز منابع نقدی حاصل از حق بیمه 53 هزار میلیارد تومان بوده درحالی‌که مصارف سازمان 62 هزار میلیارد تومان رقم خورده و در آن سال، سازمان با کسری 9 هزار میلیارد تومانی مواجه شده است؛ بنابراین در صورت تداوم شرایط کنونی، میزان کسری نقدینگی تأمین اجتماعی در سال 1404، 119 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

احمدی پنجکی افزود: حق بیمه‌هایی که بیمه‌شدگان تحت پوشش هر ماه به تأمین اجتماعی می‌دهند، مبلغ کمی نیست و سؤال اینجاست که سرمایه‌گذاری حاصل از این مبلغ چه می‌شود و چرا باید یک صندوق بازنشستگی با این عظمت با بحران کسری نقدینگی مواجه شود؟

وی به عواملی مانند سوءمدیریت در سازمان و حقوق‌بگیران نجومی که توان مدیریت سرمایه‌گذاری اندوخته‌ها را ندارند، اشاره کرد و گفت: این عوامل از دلایل اصلی ایجاد بحران هستند. همچنین عدم واگذاری امور به سازمان‌ها و عدم برون‌سپاری، از دیگر مواردی است که سازمان را با مشکل مواجه کرده است.

به گفته رئیس کانون بازنشستگی تأمین اجتماعی شمیرانات، تصویب قوانینی مانند بازنشستگی زودتر از موعد، اجرای طرح تحول سلامت، بیمه قالیبافان، خادمین مساجد و باربران، مزایای مرخصی استحقاقی ایام اسارت آزادگان، 23 درصد حق بیمه دوران سربازی، حق بیمه جانبازان، حق بیمه نویسندگان و … از جمله مواردی است که اجرای آن به سازمان تأمین اجتماعی تحمیل شده است و سازمان را با مشکل و بحران روبرو کرده است.

احمدی پنجکی با اشاره به اینکه اموال تأمین اجتماعی حق‌الناس است، گفت: افرادی که موجب ایجاد بحران مالی در این سازمان شدند، باید در برابر قانون و خداوند، بیمه‌شدگان و بازنشستگان پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: از دولت انتظار داریم با آسیب‌شناسی سازمان، مشکلات را حل کند تا مردم در زمان بازنشستگی و ناتوانی دچار مشکل نشوند.

دبیر کانون بازنشستگان استان تهران ضمن انتقاد از اینکه این فاجعه بیخ گوش مملکت و نظام است، گفت: متأسفانه هشدارهای دلسوزان به نتیجه نرسیده است به طوری که فساد در انتصابات، باندبازی و رانت، حقوق‌های نجومی و… به وضوح دیده می‌شود.

احمدی پنجکی از وزیر رفاه خواست در گام اول مبارزه با فساد را ارزیابی کند و ما منتظر یک گام عملی در مبارزه با فساد در سازمان تأمین اجتماعی هستیم.

وی به بدهی دولت به این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: بدهی‌های دولت در حال حاضر به بیش از 150 هزار میلیارد تومان می‌رسد که این بدهی ناشی از عدم پرداخت سه درصد حق بیمه سهم دولت ایجاد شده است. درحالی‌که به تازگی عنوان شده سود آن را در نظر نمی‌گیرند و فقط خالص بدهی را محاسبه می‌کنند که این ظلمی در حق بازنشستگان و بیمه‌شدگان سازمان است.

رئیس کانون بازنشستگی تأمین اجتماعی شمیرانات گفت: اگر ما وام سه میلیون تومانی از بانک رفاه بگیریم، دو ماه تأخیر داشته باشیم، سود تأخیر را محاسبه و در برخی موارد جلوی حقوق ما را نیز می‌گیرند. چطور در بدهی به این بزرگی که حق بیمه‌شدگان و بازنشستگان است، فقط خالص پرداختی را محاسبه می‌کنند

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

48  +    =  57