مسوولیت انتخابات پیشین سندیکا با چه کسانی است ؟ / مدیران عامل مسوولانه انتخاب کنند نه مصلحت اندیشانه

انتخابات سندیکا نزدیک است؛ مدیران عامل بخوانند ، کاندیدها بدانند

مسوولیت انفعال موجود در سندیکا پیش ازینکه شخص دبیرکل باشد افرادی هستند که زمینه سازی این انتخابات را فراهم کرده اند و مدیران انتخاب کننده باید پاسخگو باشند./ وقت ان رسیده که انتخابات قبلی سندیکا چراغ راه اینده باشد ./ سوالی که باید از این مدیران پرسید این است که دو سال پیش در چینش نامزدهای انتخاباتی خود چه استراتژی منسجمی را در دستور کار قرار دادید؟ آیا نامزدهای دبیر کلی سندیکا را به اعتبار برنامه و نقشه راهشان انتخاب کردید یا به اعتبار رفاقت و مصلحت اندیشی؟

به گزارش ریسک نیوز،نزدیکی برگزاری انتخابات دبیر کلی در سندیکا در نیمه اول اسفندماه قاعدتا باید با شور و هیجان کاندیداتورهای جدید و ارایه برنامه های پیشنهادی همراه باشد؛اما از انجا که رخوت و انفعال سندیکا همیشه زاید الوصف بوده نه تنها خبری از این شور و هیجان نیست که گویا چتر مصلحت اندیشی سایه این رخوت و رکود توامان را سنگین تر کرده است.

در حالیکه انجمنهای صنفی و برخی تشکل های مشابه مانند اتاق های بازرگانی در زمان انتخابات به تکاپو می افتند ، رسانه ها را تشویق به اطلاع رسانی گسترده می کنند و کاندیداتورها صف می کشند و از برنامه های پیشنهادی خود می گویند؛ اما متاسفانه تنها تشکل صنفی صنعت بیمه که نامش در قانون بیمه امده و شرح وظایفش صراحتا در قانون یاد شده بدور از اندازه های یک تشکل صنفی اثرگذار در صنعت بیمه روزگار می گذراند .

با وجود انتقادات صریح منتقدان که سالهاست بر انفعال سندیکا وارد می آورند ،اما هنوز معلوم نیست که جایگاه این تشکل صنفی قانونی کجای جغرافیای صنعت بیمه قرار دارد.

انفعال در بدنه سندیکا به انتخابات این واحد صنفی نیز رسوخ کرده  و بدون شک  مدیران عامل عضو سندیکا هستند که مسوول این رخوت می باشند چرا که باید تا کنون کاندیداتورها معرفی و برنامه های پیشنهادی انها اعلام می گردید اگرچه رسانه ها در شرایط فعلی بار این بی توجهی را به دوش می کشند و تلاش می کنند اندک تحرکی در فضای رخوت الود سندیکای بیمه گران ایجاد کنند.

اما از انفعال انتخاباتی سندیکا که بگذریم نگاهی به انتقادات مدیران عامل به ایستائی و بی اثر بودن عملکرد دبیر کل سندیکا جالب توجه است، نگاهی به گفتگو ها و اخبار منتشر شده نشان می دهد تقریبا اغلب مدیران عامل به رخوت سندیکا اذعان دارند و بعضا نیز تغییر اساسنامه را مطرح می کنند.

سوالی که باید از این مدیران پرسید این است که دو سال پیش در چینش نامزدهای انتخاباتی خود چه استراتژی منسجمی را در دستور کار قرار دادید؟ آیا نامزدهای دبیر کلی سندیکا را به اعتبار برنامه و نقشه راهشان انتخاب کردید یا به اعتبار رفاقت و مصلحت اندیشی؟

در روزهای انتخابات چه مدت برای تجزیه و تحلیل برنامه های پیشنهادی کاندیداها زمان صرف کردید؟ آیا ملاک شما برای انتخابتان برنامه راهبردی و استراتژیک بود یا بکارگماردن دوستان و مدیرانی که جویای کار بودند؟

در انتخابتان چقدر به تحول آفرینی در مسیر منافع صنعت بیمه فکر کردید ؟ چه اندازه ضرورت بازسازي دوباره سندیکا برای تحقق اهداف صنفی خود را مد نظر قرار دادید؟

شما مدیران عامل سالهاست که از ضرورت بازنگری در اساسنامه سندیکا می گویید آیا در انتخاب خود به توانمندی منتخب خویش در تحول آفرینی در اساسنامه سندیکا و لزوم تغییر ساختار سازمانی این نهاد صنفی توجه داشتید؟

به نظر می رسد ، مسوولیت انفعال موجود در سندیکا پیش ازینکه شخص دبیرکل باشد افرادی هستند که زمینه سازی انتخابات  را فراهم می کنند و مدیران انتخاب کننده باید پاسخگو باشند.

وقت ان رسیده که انتخابات قبلی سندیکا چراغ راه اینده باشد و مدیران عامل مسوولانه انتخاب کنند نه مصلحت اندیشانه.

در اینجا به شاخص های اساسی که بهتر است مدیران عامل در تجزیه و تحلیل برنامه کاندیداهای پیشنهادی توجه کنند اشاره می گردد تا شاید ضابطه جایگزین رابطه ها گردد.

لازم بذکر است از انجا که شاخص های یک دبیر کل اصلح با برنامه پیشنهادی منسجم در یک نوشتار نمی گنجد ریسک نیوز در سلسله گزارشات سریالی به شاخص های مهم دبیر کلی سندیکا اشاره می کند که در ادامه سه شاخص مورد بررسی قرار گرفته است:

رئیس کل بیمه مرکزی حجت را تمام کرد
مدتهاست که مدیران و دبیران کل سندیکا از ضرورت تغییر اساسنامه می گویند اما این ضرورت فقط در حد حرف باقی مانده و حداقل در دو ساله دبیر کلی اخیر در این زمینه اقدامی که به تحقق  منجر شود دیده نشده است.

این در حالی است که رئیس کل بیمه مرکزی در نشست شورای هماهنگی استان ها که توسط سندیکا برگزار شد صراحتا اذعان داشت: سندیکا باید خواسته هایش را به صورت صریح از بیمه مرکزی بخواهد تا در تعامل و مذاکره اهداف مورد نظر حاصل شود.

ردیس کل بیمه مرکزی همچنین اذعان داشته که نهاد نطارتی اماده تفویض اختیارات بیشتر به تشکل های صنفی است.

این گفته رئیس کل نشان می دهد شرایط برای تغییر اماده هست تنها عزمی جدی از سوی سندیکا می خواهددر این راستا یکی از نکاتی که مدیران عامل در برنامه پیشنهادی کاندیدها باید مدنظر قرار دهند اراده نامزد منتخب برای تحول افرینی در اساسنامه سندیکاست.

روابط عمومی سیاسی یا سیاسی کاری
آنچه که بیش از هر چیزی در خصوص نحوه عملکرد این نهاد مطرح می شود و تا اندازه ای محل مناقشه است دبیر کلی هایی است که طی سالهای اخیر بر مسند آن منتصب شده اند.

برخی معتقدند از آنجا که یکی از وظایف سندکای بیمه گران ایران توانمندی لابی گری با نهاد های نظارتی بالادستی است ، وجود اشخاصی با کارنامه ی پستهای سیاسی می تواند قابلیت صنعت بیمه را در چانه زنی برای دستیابی خواسته هایش افزون کند ؛ اما سوال اینجاست که آیا این امر حاصل شده است؟

شاید علت این نگاه به نوعی به دلیل اختلاط مرزهای روابط عمومی سیاسی با سیاسی کاری باشد چرا که بدون شک روابط عمومی سیاسی یا قابلیت لابی گری به معنی توانایی ارتباط با ارکان مختلف نظام حاکمیتی است نه صرفا دارا بودن پست سیاسی.

 بدون تردید فرد اجرایی آگاه به روابط عمومی سیاسی و لابی گری بیشتر به ایده فکر می کند و قدرت پذیرش ریسک بالاتری دارد اما مصلحت گرایی ایده های خلاقانه را زیر چتر برخی حواشی قرار می دهد و در نهات منافع اعضاء را فدا می کند.

ضرورت ارتباط با سایر تشکل های صنفی و اتاق های بازرگانی
  اتاق هاي بازرگاني ظرفيت بي بديلي براي ارائه به صنايع مختلف دارند، نظير راه هايي كه براي چانه زني بخش خصوصي  با قواي سه گانه بر سر بهبود قوانين ایجاد می کنند، قطعا در این دوران که تحریم های یک جانبه علیه ایران اعمال شده ، اتاق­های بازرگانی می توانند متحدانی مطمئن برای صنعت بیمه جهت هم ­اندیشی برای تمام بنگاه های بخش خصوصی باشند.

حداقل اخبار و مستندات نشان می دهند ارتباط بهینه در دوره اخیر با این تشکل ها کمتر صورت گرفته در این راستا تاکید می گردد که مدیران عامل در انتخاب شخص منتخب خود باید بدین مقوله توجه کنند .

لازم بذکر است که رئیس کل بیمه مرکزی در بازدید یکی از شرکتهای بیمه بر ضرورت توجه شرکتهای بیمه به بازار عراق و کشورهای همسایه تاکید کرد که در این زمینه سندیکا می تواند نقش قابل توجهی ایفاء کندکه تا کنون نکرده است.

ضمن اینکه دبیر کل جدید سندیکا باید قدرت ارتباط بهینه با سایر تشکل های صنفی موجود در صنعت بیمه مانند نمایندگان ، کارگزاران ، ارزیابان خسارت و … را داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی ارزیابان خسارت پیش ازین در گفتگو با ریسک نیوز ضمن گلایه از سندیکای بیمه گران در نحوه ارتباط با ارزیابان خسارت بر وجود یک کارگروه متشکل از ارزیابان خسارت در سندیکا تاکید داشت که این گفته نشان می دهد سندیکا در دوره اخیر باید در این زمینه فعال تر عمل می کرده است.
 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  +  3  =