تیر خلاص بانک جهانی به ونزوئلای در آستانه فروپاشی

دست خارجی‌ها از نفت کوتاه شد؟

خبرآنلاین نوشت:بعد از گذشت ۲۰ سال یکی از شرکت هایی که از دولت ونزوئلا شکایت کرده بود موفق به دریافت حکم از بانک جهانی شده است.

به گزارش ریسک نیوز، دویچه‌وله امروز خبری مبنی بر صدور حکم بانک جهانی علیه دولت ونزوئلا خبر داد. موضوع به سال ۲۰۰۷ (اسفندماه ۱۳۸۵) باز می‌گردد. هوگو چاوز رئیس دولت ونزوئلا در آن سال صنعت نفت کشور خود را ملی اعلام کرد. این در حالی بود که بهره‌برداری از بخشی از ذخایر نفتی این کشور در اشتراک با شرکت‌های خارجی صورت می‌گرفت.

همان زمان آسوشیتدپرس در گزارشی با صراحت نوشت: مقامات آمریکایی به شدت از ملی شدن صنعت نفت ونزوئلا نگران هستند

بر اساس این گزارش توماس شانون معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آمریکای لاتین در این باره گفت : دولت هوگو چاوز قادر به کنترل صنایع نقتی ونزوئلا نخواهد بود و پروژه های نفتی این کشور متوقف خواهد شد .

شانون که نمی توانست خشم و نگرانی خود را از تصمیم چاوز برای ملی کردن صنایع و پروژه های نفتی ونزوئلا مخفی کند، اظهار کرد: ونزوئلا طی دهه ۱۹۹۰ میلادی بخش انرژی خود را به روی شرکتهای خارجی گشود . علت اصلی این کار کمبود سرمایه گذاری داخلی در ونزوئلا بود . کاراکاس تکنولوژی و فناوری لازم برای توسعه پروژه های نفتی را در اختیار ندارد .

آمریکایی ها از دستور چاوز برای ملی شدن کلیه پروژه های نفتی ونزوئلا به شدت شوکه شده بودند. بر اساس این دستور، از این پس بیش از ۶۰ درصد سهام پروژه های نفتی ونزوئلا باید در اختیار شرکتهای داخلی این کشور قرار گیرد و شرکتهای خارجی نیز باید هر چه زودتر تصمیم خود را در خصوص ادامه همکاری و یا ترک خاک ونزوئلا اعلام کنند .

شرکتهای  خارجی که طرف قرارداد استخراج و بهره برداری از چاه های نفت ونزوئلا بودند همچون توتال و استات اویل و کونوکوفیلیکس در نخستین موضع گیری خود اعلام کردند ، به مذاکرات برای ادامه همکاری با ونزوئلا خوش‌بین هستند . اما مذاکرات نتیجه ای در پی نداشت و دست خارجی ها از صنعت نفت ونزوئلا کوتاه شد.

اما این شرکت ها دست از پیگیری برنداشته و همزمان با رشد تولید و فروش نفت توسط دولت ونزوئلا پرونده شکایت خود از این کشور را پیش بردند.

اما شرکت پترولئوس دی ونزوئلا به عنوان ماشین چاپ پول نفتی در این کشور نتوانست فرصت فروش نفت بالای ۱۰۰ دلار و افزایش تقاضا در دنیا را کاملا از آن خود کند. در کنار این موضوع برخی اقدامات غیراقتصادی همچون استقراض دولت از کشورهای دیگر در قبال نفت نیز منجر به رشد بدهی ها و ناتوانی در فروش بخشی از نفت ونزوئلا شد. عواملی که در نهایت با سوء مدیریت دولت وقت زیان فراوانی را متوجه صنعت نفت آن کشور کرد.

 

پیش بینی وزیر انرژی ونزوئلا از عاقبت اقتصاد نفتی

«ده‌ها سال بعد از امروز، بیست‌ها سال بعد از امروز، خواهید دید نفت ما را به ویرانی می‌کشاند… نفت پسماند شیطان است» این جمله ای بود که پابلو پرز آلفونزو، یکی از بنیان‌گذاران اوپک و وزیر نفت ونزوئلا در زمان ملی شدن صنعت نفت این کشور گفته بود. 

اکنون با گذشت حدود ۲۰ سال از آن زمان پیش بینی آلفونزو محقق شده و اقتصاد ونزوئلا در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. ملی شدن نفت در کشور ونزوئلا بدون مدیریت و برنامه ریزی اقتصادی و تنها برپایه درآمدزایی و تکیه دولتها بر درآمدهای رو به افول آن صورت گرفت.

حال بعد از گذشت ۲۰ سال یکی از شرکت هایی که از دولت ونزوئلا شکایت کرده بود موفق به دریافت حکم از بانک جهانی شده است. خبرگزاری آلمان (dpa) روز شنبه ۱۸ اسفند (نهم مارس) خبر از صدور حکم مجازات دولت ونزوئلا از سوی بانک جهانی داده است.

 

رای بانک جهانی

شرکت نفتی "کونوکوفیلیپس" تگزاس در پیگیری شکایت خود موفق بوده و اکنون دادگاهی رای به محکومیت ونزوئلا داده است. بر اساس رای این دادگاه، دولت ونزوئلا باید هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خسارت به این شرکت نفت آمریکایی بپردازد.

لازم به یادآوری است که دولت ونزوئلا می‌تواند علیه حکم صادر شده شکایت کند. افزون بر آن، با توجه به شرایط بحرانی حاکم بر ونزوئلا و جنگ قدرت در این کشور روشن نیست که دولت چه واکنشی نسبت به این حکم از خود نشان دهد.

مسئولان شرکت نفتی یاد شده در عین حال اعلام کرده‌اند که معلوم نیست ونزوئلا چه موقع و چگونه خسارات وارده به این شرکت را پرداخت خواهد کرد. دولت ونزوئلا هنوز نسبت به این حکم بانک جهانی واکنشی نشان نداده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  ×    =  12