هشدار به چالش ارزی 98 در شرکتهای بیمه / تسعیر ارز با نرخ غیر قابل دسترس و بحران عدم ایفاء تعهدات

اظهارات سه مدیر ارشد بیمه / بیمه مرکزی به دنبال راهکار باشد؛

گپ بزرگی که در حال حاضر وجود دارد این است که بانکها زیر بار خرید حواله ها ارزی با نرخ نیمائی نمی روند، بنابراین اگر شرکت بیمه نتواند فیزیک ارز را به ریال با نرخ نیمائی تبدیل کند بدون شک تسعیر ارز در صورتهای مالی با نرخ نیمائی منجر به شناسائی سود موهوم خواهد شد./شرکتها بهتر است از صدور بیمه نامه ها با نرخ ارزی خودداری کنند چرا که ممکن است با خطر عدم ایفا تعهدات به دلیل عدم دسترس بودن ارز روبرو شوند.

به گزارش ریسک نیوز، آثار مخرب استفاده از نرخ تسعیر نیمایی بر عملیات شرکتهای بیمه مدتهاست که هشدار داده شده است تا جائی که مدیر عامل یکی از شرکتهای بیمه صراحتا تسعیر نرخ ارز با منشاء نیمائی را مورد انتقاد قرار داد .

بانک مرکزی 26 شهریور و چهارم مهر امسال در دو نامه، شرکت های بیمه را مجاز کرد نیازهای ارزی خود بابت پرداخت حق بیمه، خسارت یا هزینه های اتکایی را از شبکه نیما تامین کرده و طبق مقررات ارزی آن را از طریق شبکه بانکی و صرافی ها حواله کنند.
«سیدمصطفی کیایی» مدیرعامل بیمه اتکائی امین پیش ازین گفت: برخی شرکت های بیمه در حالی نرخ ذخایر ارزی خود را براساس بازار ثانویه تجدید ارزیابی کرده اند که بانک های تجاری از خرید ارز منشاء داخلی به نرخ بازار ثانویه امتناع می کنند و برای خرید آن نرخنامه اعلامی بانک مرکزی را عمل قرار می دهند که بر اساس آن بهای هر دلار 4200 تومان است.

وی افزود: در نامه ای که در همین زمینه به رییس کل بانک مرکزی ارسال شد، این نکته مورد تاکید قرار گرفته که طبق استانداردهای حسابداری، دارایی ها و بدهی های پولی ارزی باید به نرخ ارز در دسترس در حساب ها انعکاس یابد و از این رو منطقی نیست وقتی ارز منشاء داخلی با نرخ کمتری توسط بانک های تجاری خریداری می شود، برای ارزیابی آن در ترازنامه از نرخ بازار ثانویه استفاده شود زیرا این رویه به شکل موهومی دارایی های ترازنامه ای شرکت های بیمه را متورم نشان می دهد.

به عقیده کیایی، «اگر ارز منشاء داخلی را می توان به نرخ نیمایی ارزیابی کرد، لازمه آن این است که بانک های تجاری نیز ملزم به این کار باشند و به همین نرخ ها این ارزها را خریداری کنند».

 گفتنی است ، شرکت بیمه اتکائی امین تنها شرکت بیمه ای است که نرخ ارز را با منشاء ارز دولتی و نه نیمائی تسعیر کرد.

چندی پیش نیز شرکت  بیمه اتکایی ایرانیان  اعلام داشت در پی برگزاری مجمع عمـومی عادی مورخ ١٣٩٧/١٢/٢٠ صاحبان سهام ، بر اساس مذاکرات مجمع مذکور مقرر گردید از تقسیم سود ناشی از تسعیر ارز خودداری و نسبت به افزایش سرمایه از محل سود انباشته اقدام شود .

اما گفتگوهای خبرنگار ما با مدیران ارشد بیمه نشان می دهد این گپ ارزی می تواند به چالش بزرگ شرکتهای بیمه در سال 98 تبدیل شود و نیازمند یافتن راهکاری عاجل از سوی بیمه مرکزی است.
محمد حیدری ، مدیر عامل بیمه کار آفرین ، در گفتگو با ریسک نیوز در خصوص تسعیر ارز در صورتهای مالی با نرخ نیمائی که در پی ابلاغ بانک و بیمه مرکزی صورت گرفته، گفت:مفهوم این اقدام ان است که اگر تسعیر ارز با نرخ نیمائی شناسائی شود در صورتیکه شرکت بیمه بخواهد این حواله ها را تبدیل کند بانکها باید با نرخ نیمائی ان را خریداری کنند؛ اما گپ بزرگی که در حال حاضر وجود دارد این است که  بانکها زیر بار خرید این حواله ها با نرخ نیمائی نمی روند( صرافی ها از خرید حواله با منشأ داخلی امتناع ورزیده و  بانکها نیز نرخ خرید دلار و یورو با منشأ داخلی را بر مبنای نرخنامه روز بانک مرکزی (دلار حدود 42.000 ريال و یورو حدود 48.600 ريال ) اعلام می کنند )، بنابراین اگر شرکت بیمه نتواند فیزیک ارز را به ریال با نرخ نیمائی تبدیل کند بدون شک تسعیر ارز در صورتهای مالی با نرخ نیمائی منجر به شناسائی سود موهوم خواهد شد ،در واقع سودی شناسایی شده که محقق نشده است.

وی تاکید کرد : شواهد نشان می دهد بانکها برای این گپ مسیری را مشخص نکرده اند و در اجرا مشخص خواهد شد بانکها در زمان تبدیل، این حواله های ارزی را با نرخ نیمائی از شرکتهای بیمه نخواهند خرید همانگونه که طی مدت اخیر برخی شرکتهای بیمه با این مشکل دست و پنجه نرم می کردند.

حیدری با اشاره به تهدیدات نوسان نرخ ارز در شرکتهای بیمه گفت: شرکت بیمه یک سکوی نفتی را بیمه می کند و به طور مثال یک میلیون دلار حق بیمه می گیرد اما یک تعهد 100 میلیون دلاری دارد و ممکن است که به خسارت منجر شود اما ارزی برای پرداخت ندارد و هیچ مکانیزمی دیده نشده که ایا بانک مرکزی به شرکت بیمه ارز می دهد تا تعهداتش را ایفا کند؟بنابراین شرکتها بهتر است از صدور بیمه نامه ها با نرخ ارزی خودداری کنند چرا که ممکن است با خطر عدم ایفا تعهدات  به دلیل عدم دسترس بودن ارز روبرو شوند.

حیدری تاکید کرد: بیمه مرکزی باید برای این گپ چاره ای بیندیشد و راهکاری عاجل بیاید یا بگوید بیمه نامه  ارزی صادر نکنید و یا اگر صادر شد و با خسارت روبرو شد ، دنبال راهکار باشد.

 مدیر عامل بیمه کارافرین با تاکید بر اینکه این مساله بدون شک تهدید ارزی سال 98 برای شرکتهای بیمه خواهد بود، تصریح کرد: خیلی از ایرلاین هائی که شرکتهای بیمه برای انها بیمه نامه صادر کرده اند اگر با خسارت روبرو شوند چگونه  ارز برای پرداخت خسارت انها تهیه خواهد شد؟! معادل ریالی ان موجود است اما چون بیمه نامه ارزی صادر شده از کجا می خواهند ارز تهیه کنندمگر اینکه ذخائر ارزی شرکت مطلوب باشد.

در همین زمینه علی جعفری مشاور مالی بیمه مرکزی نیز به ریسک نیوز گفت: بخشنامه بیمه مرکزی در پی ابلاغ بانک مرکزی صورت گرفته و عینا نظر بانک مرکزی ابلاغ شده است ؛اما اگر بخواهیم بدین بخشنامه نگاهی کارشناسی داشته باشیم باید گفت، شرکت بیمه یا هر بنگاه اقتصادی باید ارزهائی که در دفاترش موجود است را بر اساس نرخ در دسترس تسعیر کند.

به گفته وی ممکن است انواع ارزها و یا در حساب شرکت اسکناس باشد به هر حال با نرخ بازار آزاد که نرخی در دسترس است ،باید تسعیر شود؛ اما اگر شرکت بیمه  ارزی داردکه به عنوان دارائی در صورتهای مالی اش ثبت شده است مانند ارز های حواله ای در این راستا باید دید که این حواله را چگونه می تواند بر اساس ریال تبدیل و واگذار کند به این می گویند نرخ در دسترس.

این کارشناس مالی تاکید کرد:من مخالف بخشنامه ای که بیمه مرکزی داده نیستم اما شرکت بیمه اگر ارزی دارد که در بازار نیما می تواند تبدیل کند و ازادانه بفروشد به همان نرخ تسعیر کند اما اگر ارزی دارد که با نرخ 4200 فقط می تواند به ریال تبدیل کند پس اجازه ندارد که با نرخ نیمائی تسعیر کندو اگر سودی هم بابت این شناسائی کندبدون شک سود موهوم خواهد بود و واقعی نیست.

به گفته وی ارزها باید با نرخ در دسترس تسعیر شود زیرا در مقابلش وجه نقدی ایجاد نشده که شرکت بیمه بخواهد سودی بابت ان تقسیم کند اما بهترین حالت این است که افزایش سرمایه دهد یا در اندوخته بدون تقسیم بماند زیرا این حق سهامدار است.

در ادامه احمدرضا ضرابیه ، مدیر عامل بیمه سامان به ریسک نیوز گفت: البته همیشه این امر منجر به سود نمی شود تفاوت دارائی و بدهی ارزی را باید با نرخ در دسترس تسعیر کنیم ممکن است در یک شرکت این تفاوت دارائی و بدهی ، بدهی باشد و باید بدهی  را تسعیر کند در این موقعیت اتفاقا هزینه های شرکت افزایش می یابد تا سودش ، در یک شرکت هم ممکن است تفاوت دارائی ها و  بدهی اش مثبت باشد و بیشتر دارائی ارزی داشته باشد تا بدهی ارزی و در اینجا این تفاوت اگر با نرخ ارز در دسترس تسعیر شود منجر به سوداوری می شود .

وی افزود: اما بهترین راهکار این است که سودی که از محل تسعیر نرخ ارز برای شرکتهای بیمه حاصل می شود به سهامداران توصیه شود که تقسیم نشود و در قالب دی پی اس و یا در سود انباشته بماند و یا جهت  افزایش سرمایه استفاده شود.
 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  ×  6  =