حلقه محدود حرفه ای های صنعت بیمه و چند سوال / عملکرد نه ساله انجمن حرفه ای صنعت بیمه چه می گوید؟

نقدی بر همایشهای سالانه انجمن حرفه ای صنعت بیمه؛

حلقه محدود انجمن حرفه ای ها آیا توانسته بر نیروی جوان صنعت بیمه اثرگذاری لازم را داشته باشد؟/ انجمنهای صنفی نقش پررنگی می توانند در بالندگی صنایع مالی داشته باشند البته به شرط اینکه در راستای استیفای حقوق صنفی و حل چالش های بازار باشد نه اهداف دیگری همچون دخالت در تعیین مدیران عامل و یا ایجاد حیات خلوت برای اثرگذاری در عرصه کلان صنعت بیمه.

به گزارش ریسک نیوز ، همایش سالانه اعضای انجمن حرفه ای صنعت بیمه روز چهار شنبه مورخ 98/1/28 در هتل هما با حضور غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی ، مسعود حجاریان مدیر عامل انجمن حرفه ای و مهدی علوی رئیس هیات مدیره انجمن والبته در سکوت خبری برگزار شد.

در گزارش سایت انجمن حرفه ای امده است که علی رغم آنکه پذیرائی  خوبی برای اعضا تدارک شده بود متاسفانه تعداد زیادی از اعضا غایب بودند!

همچنین سایت انجمن  انجمن حرفه ای عنوان کرده در این همایش گزارشی از عملکرد سال ۹۷ ارائه شده اما متاسفانه حتی اشاره ای کوتاه نیز به مفاد این گزارش نشده ؛ این در حالی است که اذهان عمومی و رسانه ها ی صنعت بیمه انتطار دارند گزارش عملکرد این انجمن صنفی به صورت شفاف اطلاع رسانی شود تا اقدامات این تشکل صنفی بر همگان مشهود گردد.
 

سایت انجمن این گزارش را با این  جمله  خاتمه داده است : " از آقایان آسوده (مدیرعامل محترم بیمه اتکایی ایرانیان ) و ضرابیه ( مدیرعامل محترم بیمه سامان ) به پاس فعالیتهای داوطلبانه مهم در این سال قدردانی شد . همچنین به  آقایان عبدل محمود ضرابی و دکتر ضیاء رفیعیان  از پیشکسوتان و تاریخ سازان صنعت بیمه  لوح تقدیر تقدیم شد."

سوال اینجاست که انجمن حرفه ای طی این سالها چقدر توانسته بر نسل جوان صنعت بیمه اثر گذار باشد ؟ صنعت بیمه دارای حداقل بیش از 80 هزار نیروی جوان در سطح مدیران ، کارشناسان ، کارکنان و کارگزاران و نمایندگان است در این راستا این سوال مطرح می شود که حلقه محدود انجمن حرفه ای ها آیا توانسته بر نیروی جوان صنعت بیمه اثرگذاری لازم را داشته باشد؟
 

از سوی دیگر طی سالهای اخیر با وجود تحریم ها، تنگناهای بیشماری برای صنعت ایجاد شده نقش انجمن حرفه ای در ارایه راهکارهای کارشناسی برای تسهیل در گذار از تحریمها چه بوده است؟
صنعت بیمه در حوزه فناوری دچار فقر شدیدی است ، حرفه ای های صنعت بیمه تا کنون چه راهکاری برای توسعه زیر ساختهای فناوری ارایه داده اند که می تواند برای شرکتهای بیمه قابل استفاده باشد؟
در حال حاضر یکی از مشکلات صنعت  بیمه اموزش شبکه فروش و غربال گری نمایندگان و کارگزاران است ، حرکت انجمن حرفه ای در این مسیر چگونه بوده؟ البته در برخی دوره ها کلاسهای اموزشی برای نمایندگان و کارگزاران برگزار می شده شاید بهتر باشد در خصوص تداوم این عملکرد و بازخوردهای ان گزارشی ارایه شود؟

در دوره ای نیز  انجمن حرفه ای صنعت بیمه رتبه بندی ریسک شرکتهای بیمه را کلید زد اما از تداوم این اقدام خبری در دست نیست .
و اما سوال بزرگتر فعالان بیمه از انجمن حرفه ای به عنوان اولین تشکل خصوصی و مردم نهاد در صنعت بیمه ان است که برگزاری همایش سالانه انجمن در دایره محدود حرفه ای های صنعت با تعریف و تمجیدهای تکراری  و تقدیرهای همیشگی چه بازخوردی در میان بیمه گران خواهد داشت؟

انجمن حرفه ای صنعت بیمه با مدیر عاملی مسعود حجاریان در حالی در دیماه سال 91 با حضور پررنگ قدمای صنعت بیمه پا به عرصه بیمه گذاشت که امروز با گذشت بیش از هشت سال و پس از استعفاء حجاریان از مدیرعاملی بیمه ملت ، نقش این تشکل به شدت کم رنگ شده است..

این انجمن صنفی طی دوره ای نقش نسبتا موثری در برگزاری دوره های آموزشی و کلاسهای فنی در حوزه بیمه گری داشت اما با رفتن حجاریان از بیمه ملت به خاموشی گرائید.
البته باید گفت نقش حجاریان این روزها در صنعت بیمه با شکل گیری کمیته صیانت از شرکتهای بیمه پررنگ شده است.

اگرچه در همان زمان نیز انتقادات فراوانی به این انجمن وارد بود چرا که برخی معتقد بودند اگرچه در این نهاد صنفی تلاش می شود تا نیروهای جوان به عضویت درآیند و دوره های آموزشی برگزار شود اما حضور پررنگ بازیگران قدیمی صنعت در این نهاد صنفی بکارگیری جوانان و کارشناسان را در سایه گرفته است..

به هر روی باید گفت انجمنهای صنفی نقش پررنگی می توانند در بالندگی صنایع مالی داشته بانشد البته به شرط اینکه انجمن باید در راستای استیفای حقوق صنفی و حل چالش های بازار باشد نه اهداف دیگری همچون دخالت در تعیین مدیران عامل و یا ایجاد حیات خلوت برای اثرگذاری در عرصه کلان صنعت بیمه .

مسلما ذات شکل گیری انجمنهای صنفی پیگیری امور صنفی و همفکری برای حل چالش ها و ارایه پیشنهادات کارشناسی به سندیکای بیمه گران و بیمه مرکزی و انعکاس در رسانه ها ، همچنین تلاش برای ارتقاء علمی و فنی از طریق برگزاری دوره های آموزشی است که نباید این مهم زیر سایه اهداف دیگر قرار گیرد...

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  14  =  18