بازی تاج و تخت با ۱۸ دموکرات عصبانی/ ترامپ: به فنا رفتم!

عبارتی که ترامپ درباره وضعیت سیاسی خود استفاده کرد، جنجال خبری و سیاسی در ایالات متحده به پا کرده است. او یک رئیس جمهور بی ادب است و به فا … . به فنا رفتن خود اذعان کرده است!

روز پنجشنبه، گزارش جنجالی رابرت مولر علیه اقدامات انتخاباتی دونالد ترامپ منتشر شد و رئیس جمهور آمریکا در جایی راجع به آغاز تحقیقات گفته است:  به فا…/فنا رفتم! جمله ای عجیب، به دور از ادب و به دور از ادبیات یک رئیس جمهور! جمله ای که به سرعت نور تیتر رسانه های خبری آمریکا شد و به شدت مورد توجه منتقدان کاخ سفید قرار گرفت. این عبارت ناشایست در گزارش مولر منتشر شده است.

از دیگر حواشی جالب این بود که صدای اعتراض تهیه کننده سریال محبوب مردم جهان، گیم اف ترونز و مدیر شبکه اچ بی او نیز درآمد!

با اینحال سرانجام بعد از دوسال انتظار، نتیجه تحقیقات خبرساز رابرت مولر، بازرس ویژه بررسی مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر شد تا در ظاهر این پرونده بسته شود. اما عملا آنچه به دست افکار عمومی رسیده، نه تنها پرونده را مختومه نکرده، بلکه شکاف سیاسی را در آمریکا افزایش داده است.

بله بازهم ترامپ جنجال آفرید اما اینبار با رسوایی و بی ادبی هرچه تمام تر… این گزارش را بخوانید!

وقتی ترامپ گفت به فا../ فنا رفتم…

از روز ۵ شنبه انتشار گزارش مولر، به شدت مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. حتی میان سیاسیون ایالات متحده نیز غوغایی مبنی بر استیضاح او به پا شد.

یکی از قسمت های جالب این گزارش که مورد توجه رسانه های آمریکایی قرار گرفته جایی است که ترامپ در واکنش به خبر تشکیل شورا/کمیسیون ویژه تحقیقات به ریاست مولر، درباره ارتباط او با روسیه به شدت عصبانی، نا امید و ناراحت شده و از عبارت I'm fuc*ked استفاده می کند.

در صفحه ۲۹۰ گزارش مولر آمده: وقتی سشنز (جف سِشِنْز، دادستان سابق آمریکا) به رییس جمهور گفت که یک شورای ویژه تعیین شده، ترامپ توی صندلی اش وا رفت و گفت: « اوه، خدای من. این وحشتناکه. این یعنی پایان ریاست جمهوری من. به فا…/ فنا  رفتم. همه به من میگن اگه سر و کارت با این شوراهای مستقل بیفته، ریاست جمهوریت رو نابود می کنه. سالهای سال کارشون طول می کشه و هیچ کاری هم از من ساخته نیست. این بدترین چیزیه که تا حالا برای من اتفاق افتاده.»

واکنش ترامپ به این مساله به همین جا ختم نشد: روز گذشته ۱۹ آپریل گفت:گزارش مولر تحقیر آمیزترین چیزی بود که در کاخ سفید روی داد ترامپ که در جمع شماری از نیروهای زخمی شده آمریکایی در درگیری های مختلف, سخنرانی می کرد تاکید کرد که عدالت اجرا شده است! 

پس از این سخنرانی حمله توئیتری ترامپ آغاز شد بار دیگر با استفاده از تصاویر سریال محبوب آمریکایی ها به دموکرات ها گفت کارتان تمام است! این در حالی است که تهیه کنندگان این سریان و مدیر شبکه اچ بی او نیز مجددا اعتراضات عمیق خود را نسبت به اقدام ترامپ اعلام کردند.

 

 

رئیس کاخ سفید همچنان بی اهمیت به این اعتراضات به حملات توئیتری خود ادامه داد و مولر را سبکسر خطاب کردو گفت: من هرگز با ادای شهادت موافقت نکردم .

اما از دیگر حواشی گزارش مولر یک نام عربی نیز به چشم می خورد، نامی که ردپای آن در تمامی بحران های خاورمیانه به چشم می خورد؛ که او کسی نیست جز امیر امارات! روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی که امروز منتشر شده است نوشت: محمد بن زائد آل نهیان ولیعهد ابوظبی در حالی نامش در فهرست ۱۰۰ فرد تاثیر گذار تایم قرار گرفته که طبق گزارش مولر رابط ترامپ و پوتین در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا بوده است.

این موضوع به صراحت در گزارش رابرت مولر درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا آمده و می تواند برای ولیعهد دردسر ساز شود، هرچند هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است. کرملین می گوید گزارش رابرت مولر نشان می دهد «دولت روسیه» دخالتی در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نداشته است.

 در گزارش مولر جزییات تماس های گسترده میان اعضای کمپین ترامپ با کارفرمایان روس مطرح شده است.  اما روسیه معتقد است هیچ شاهدی مبنی بر دخالت مقامات دولتی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ در این گزارش نیامده است. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت متاسف است که این گزارش روابط دو کشور را تحت الشعاع قرار داده است.

واکنش ها و جزئیات

مساله  مهمی که بسیار مورد توجه رسانه های خبری منتقد ترامپ قرار گرفته است این است که بخش‌هایی از این گزارش با تصمیم وزارت دادگستری این کشور از نسخه‌ای که منتشر شده، حذف شده است.عملکرد وزیر دادگستری آمریکا در چگونگی انتشار این گزارش با انتقاد گسترده چهره‌های شاخص حزب دموکرات آمریکا روبه‌رو شده است.

با اینحال ترامپ صبح امروز مراتب عصبانیت خود را بار دیگر از روزنامه های واشنگتن پست و نیویورک تایمز اعلام کرد و در در توئیتی نوشت دو نشریه واشنگتن پست و نیویورک تایمز از بدترین رسانه‌های موجود هستند. واقعا دشمن مردمند!

ترامپ در حالی این موضوع را عنوان کرده که رسانه‌های مذکور با انتشار گزارش رابرت مولر معتقدند ترامپ باید استیضاح شود، اما ترامپ نیز می‌گوید این رسانه‌ها دروغ‌پرداز بوده و گزارش مولر ثابت می‌کند با روسیه رابطه نداشته‌ است.

روزنامه لس آنجلس تایمز تصویر همه ۴۴٨ صفحه گزارش مولر را کنار هم منتشر کرده است تا خواننده ببیند چه مقدار از گزارش سیاه شده و محرمانه مانده است. این روزنامه نوشته در بیش از یک سوم صفحات گزارش، بخش‌هایی خط خورده است.

روزنامه نیویورک تایمز در انتشار گزارش مولر نوشت:   ۶٩ درصد از بخش‌های حذف شده به خاطر تداوم تحقیقات بوده است ، ١٨ درصد به خاطر قوانین منع افشای اطلاعات قانونی، ٨ درصد به خاطر نگرانی مقام‌های امنیتی از لو رفتن منابع و متد اطلاعاتی و پنج درصد به خاطر حفظ حریم شخصی افراد.

 

 

جنجال روزنامه ها و رسانه های خبر بر سر این است که بخشی از متن این گزارش با قلمی سیاه پوشانده شده و باقی روز پنج‌شنبه منتشر شده است. اما به رغم این همچنان آنچه منتشر شده حجم قابل توجهی از تحقیقات و بررسی‌های دو سال گذشته رابرت مولر را در بر می‌گیرد و بالغ بر ۴۴۸ صفحه است. مهم‌ترین نتیجه گزارش نیز این است: بین کمپین ترامپ و دولت روسیه، تبانی رخ نداده است. این بخشی است که طرفداران ترامپ رویش انگشت گذاشته‌اند.

اما گزارش همزمان حاوی مطالبی است که به طرف مقابل نیز فرصت می‌دهد تا انگشت اتهام را به سوی رئیس‌جمهور جنجالی دراز کند، چرا که همچنان موضوع اتهام "ممانعت بر سر اجرای عدالت" در این گزارش به نتیجه نهایی نرسیده و برعکس، لحن و محتوا به شکلی است که منتقدان ترامپ را راضی کند. حتی اگر خبری هم از استیضاح و برکناری او نباشد.

همچنین مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا یک روز بعد از انتشار گزارش تقریبا کامل رابرت مولر از تحقیقاتش در خصوص مداخله روسیه به نفع دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶، مدعی شد دولت ترامپ در هر نشستی با مقامات روسیه مساله مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ را پیش کشیده است.

پامپئو در کنفرانسی خبری بعد از مذاکراتش با وزرای دفاع و امور خارجه ژاپن عنوان کرد: ما به آنها (روسها) صراحتا خواهیم گفت که چنین رفتاری غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد:ما دست به اقداماتی سرسختانه خواهیم زد که هزینه را برای فعالیتهای بدخواهانه روسیه افزایش خواهد داد. و ما این اقدامات را ادامه خواهیم داد.

پامپئو در ادامه تاکید کرد، آمریکا در عین حال به فشارهایش برای جلوگیری از مداخله روسیه در انتخابات دیگر کشورهای سراسر جهان ادامه خواهد داد.

گزارش مولر از ادعاهای مکرر ترامپ مبنی بر این که هرگز با مقامهای اطلاعاتی روسیه به منظور تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات همکاری نکرده را مورد حمایت قرار داده اما او را از اتهام مانع تراشی برای اجرای عدالت تبرئه نساخته است.

در ادامه واکنش ها «میت رامنی» نامزد مطرح جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۲ از بی صداقتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشورش و اطرافیان او آنگونه که در گزارش رابرت مولر آمده، ابراز «انزجار» کرد.

رامنی که اکنون سناتور ایالت یوتا و منتقد گاه و بی گاه ترامپ است، این اظهارات را در واکنش به انتشار گزارش مولر بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بیان داشت.

 

رامنی با ابراز خرسندی از تبرئه ترامپ از تبانی با یک دولت خارجی که دشمن آمریکا به حساب می آید، گفت: با این حال، از میزان و گستردگی بی صداقتی و گمراهی در افرادی که در بالاترین مقام های کشور هستند از جمله خود رئیس جمهوری منزجر شدم.

رقیب باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین دمکرات آمریکا همچنین تاکید کرد دیدن افرادی که در ستاد انتخاباتی ترامپ از کمک روسیه استقبال کرده اند و رئیس این ستاد انتخابات که فعالانه منافع مسکو را در اوکراین پیگیری می کرده، باعث تنفر او شده است.

انتقاد صریح رامنی از ترامپ در حالی است که دیگر جمهوریخواهان آمریکا گزارش مولر را پیروزی برای او دانسته اند.

این در حالی است که انتشار متن کامل اما ویرایش شده گزارش مولر نتوانست دمکرات ها را راضی کند و «جرالد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا خواستار انتشار متن بدون سانسور این گزارش تا اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) شد.

با وجود آنکه گزارش مولر اتهام تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه را رد کرده و اتهام پیشگیری از اجرای عدالت نیز توسط وزیر دادگستری آمریکا رد شد، دمکرات ها همچنان به دنبال استیضاح ترامپ هستند.

همچنین  الیزابت وارن سناتور دمکرات ایالت ماساچوست و نامزد انتخابات سال ۲۰۲۰ از مجلس نمایندگان آمریکا خواست که فرایند استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور را آغاز کند.

وی در صفحه رسمی خود در توئیتر با اشاره به گزارش رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نوشت که این گزارش نشان می دهد که مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ دخالت کرد تا به ترامپ کمک کند و وی نیز این کمک را پذیرفت و پس از آن مقابل اجرای تحقیقات در این باره مانع تراشی کرد.

وارن سپس به بخشی از گزارش مولر اشاره کرد که گفته 'کنگره اختیار جلوگیری از سوء استفاده رئیس جمهوری از قدرت را دارد' و افزود: فرایند صحیح برای اجرای این اختیارات «استیضاح» است.

وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه سرانجام نسخه ای سانسورشده از گزارش «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیقات دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده را منتشر کرد.

این گزارش حاکی است که به شواهد قطعی دال بر بی گناهی رئیس جمهوری در «کارشکنی در اجرای عدالت» دست نیافته اما او را تبرئه نیز خواهد کرد.

این گزارش در ۴۴۸ صفحه منتشر شده و حاصل ۲۲ ماه فعالیت تیم حقوقی مولر است. در گزارش آمده است: اگر پس از بررسی کامل حقایق اطمینان یافته بودیم که رئیس جمهوری مرتکب کارشکنی در اجرای عدالت نشده است، آن را بیان می کردیم. اما با توجه به حقایق و استانداردهای حقوقی نتوانستیم به این نتیجه برسیم.

اما گزارشی که وزارت دادگستری آمریکا منتشر کرده دمکرات ها را راضی نکرد و یک روز پس از آن رئیس کمیته قضای مجلس نمایندگان برای انتشار نسخه بدون سانسور مهلت تعیین کرد.

«جرالد نادلر» رئیس دمکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به وزارت دادگستری این کشور خواستار انتشار متن کامل و بدون سانسور گزارش مولر تا اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) شد.

با وجود آنکه گزارش مولر اتهام تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه را رد کرده و اتهام پیشگیری از اجرای عدالت نیز توسط وزیر دادگستری آمریکا رد شد، دمکرات ها همچنان به دنبال استیضاح ترامپ هستند.

به جز وارن برخی دیگر از اعضای کنگره آمریکا از جمله «ال گرین» و «الکساندریا اوکازیو کورتز» اعضای مجلس نمایندگان آشکارا خواستار پیگیری موضوع استیضاح ترامپ شده اند.

این در حالی است که پیشتر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ضمن ابراز مخالفت با استیضاح رئیس جمهوری این کشور گفت که این اقدام در کشور تفرقه می اندازد و ترامپ ارزش چنین هزینه ای را ندارد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

48  +    =  51