تورم نقطه‌ای ۵۱ درصد شد/مرکز آمار علاوه بر تورم، میزان گرانی‌ها را هم اعلام کند

یک کارشناس اقتصادی از مرکز آمار خواست ارقام گرانی را نیز در کنار عدد و رقم تورم اعلام کند تا مردم احساس قرابت بیشتری با آمار اعلام شده داشته باشند و سیاست گذاری‌ها نیز صحیح‌تر شود.

عزیزنژاد، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هدف از محاسبه تورم و ارائه این آمار این است که سیاستگذاران به درستی بازار و عرصه اقتصادی را مدیریت کنند، افزود: برای اینکه این سیاستگذاری‌ها درست‌تر باشد، باید آمار‌ها نیز جامع‌تر و صحیح‌تر شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در همه جای دنیا ارقام مربوط به تورم با معیار‌ها و اشکال مختلفی ارائه می‌شود، اظهار داشت: رقم فعلی تورم نقطه به نقطه از 8 درصد پارسال به 51 درصد رسیده که جهش بزرگی است.

وی افزود: برخی از کالا‌ها مانند رب سهم بزرگی در سبد تغذیه‌ای مردم دارد و باید در سیاستگذاری‌های دولت لحاظ شود.

عزیزنژاد اظهار داشت: نکته مهم دیگر این است که تورم نقطه به نقطه در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری رشد داشته که ضروری است مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عموم مردم آنچه را که در زندگی روزمره خود و در مغازه‌ها می‌بینند با آنچه که مرکز آمار اعلام می‌کند تفاوت دارد، افزود: در برخی از مواقع حتی کالای اشاره شده در آمار مرکز آمار اصلا مورد استفاده اکثر مردم نیست و به همین دلیل مردم این ارقام را نمی‌پذیرند.

عزیزنژاد افزود: علت این امر تفاوت دیدگاه هاست و مردم احساس می‌کنند که اجناس گرانتر از عددی است که اعلام شده است.

وی از مرکز آمار خواست ارقام گرانی را نیز در کنار عدد و رقم تورم اعلام کند تا مردم احساس قرابت بیشتری با آمار اعلام شده داشته باشند و سیاست گذاری‌ها نیز صحیح‌تر شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یک هموطن روستایی نمی‌تواند با مراجعه به اینترنت و تحلیل معیار‌های مرکز آمار و آشنایی با تعریف تورم نقطه به نقطه، دلیل ارقام اعلام شده را دریابد، از نهاد‌ها و رسانه‌های مرتبط خواست با شفاف سازی، اعداد ملموس تری برای مردم بیان کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

76  +    =  80