گواهی سپرده زیره و شمش طلا در بورس کالا راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل بورس کالای ایران از راه‌اندازی گواهی سپرده زیره و شمش طلا در بورس کالا طی سال جاری خبر داد.

نشست خبری مدیرعامل بورس کالای ایران با اصحاب رسانه بر پایه سه محور اعلام عملکرد سال 97، ارائه برنامه های سال 98 و پاسخ به پرسش خبرنگاران در سومین روز برپایی دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد.

حامد سلطانی نژاد در بخش نخست سخنان خود با اشاره به آمار سال 97 بورس کالای ایران گفت: می توان سال گذشته را سال رکوردهای بورس کالا نامید؛ در این سال شاهد رکود جدیدی در حجم و ارزش معاملات محصولات پتروشیمی بودیم به طوریکه بیش از 4 میلیون و 600 هزار تن مواد پتروشیمی به ارزش حدود 30 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

وی افزود: در حوزه محصولات صنعتی و معدنی ارزش معاملات به 32 هزار میلیارد تومان رسید که ارزش معاملات این حوزه نیز شکسته شد. در تالار محصولات کشاورزی نیز ارزش معاملات به یک هزار و 600 میلیارد تومان رسید که در این بخش طی نیمه دوم سال 97 شاهد کاهش حجم معاملات به دلیل قرار گرفتن محصولات کشاورزی در نظام یارانه ای بودیم.

سلطانی نژاد با بیان اینکه ارزش معاملات فرآورده های نفتی نیز با ثبت ارقامی جدید به 22 هزار میلیارد تومان رسید، اظهار داشت: جمع بازار فیزیکی بورس کالا نیز طی سال گذشته 88هزار و 400 میلیارد تومان ثبت شد که از نظر ارزش یک رکورد محسوب می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: در بازار مشتقه بورس کالای ایران ارزش معاملات به 82 هزار میلیار تومان رسید این رقم در سال 96 حدود 65 هزار میلیارد تومان بود.

به گفته وی، یکی از بازارهای نوظهور بورس کالا، معاملات اوراق موازی استاندارد است که به تامین مالی شرکت ها کمک می کند و رقم معاملات این بخش نیز در سال 97 حدود 2 هزار میلیارد تومان بود.

سلطانی نژاد تصریح کرد: درحوزه گواهی سپرده کالایی نیز 1800میلیارد تومان ارزش معاملات را شاهد بودیم و در بخش صندوق های سرمایه گذاری کالایی نیز ارزش 3هزار و 800 میلیارد تومان به ثبت رسید؛ به این ترتیب جمع کل ارزش بازار مالی 7700 میلیارد تومان بود که رکوردی جدید به شمار می رود.

مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرد که با توجه به آمار ثبت شده در کل بازارهای بورس کالا طی سال 97 در مجموع ارزش معاملات به 178هزار میلیارد تومان رسید تا سهم 39 درصدی ارزش کل معاملات بازار سرمایه به بورس کالا اختصاص یابد. 

**مهم ترین برنامه های سال 98

مدیر عامل بورس کالای ایران در ادامه نشست خبری به اهم برنامه های سال 98 بورس کالا اشار ه کرد و گفت: توسعه دارایی های پایه روی ابزارهای فعلی از مهم ترین برنامه های بورس کالا در سال جاری است که شامل راه اندازی گواهی سپرده کالایی زیره و شمش طلا، راه اندازی قراردادهای آتی صندوق های کالایی و راه اندازی قراردادهای اختیار معامله صندوق های کالایی می شود.

وی افزود: همچنین توسعه ابزارهای مالی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا همچون راه اندازی و انتشار اوراق خرید دین، راه اندازی معاملات به روش مناقصه،  راه اندازی معاملات قرارداد آتی یک روزه و پیگیری تصویب دستورالعمل معاملات حق امتیاز از دیگر برنامه های بورس کالا است.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران خاطرنشان کرد:گسترش و توسعه اندازه و عمق بازار و همچین توسعه مشارکت با سایر نهادها را از دیگر برنامه های بورس کالا است به طوری که در این حوزه قرار است تصویب ضوابط حمل و نقل بازارگاه های اینترنتی پیگیری شده و ضمن بهبود زیر ساخت اتصال به بانکها و کارگزاران ، در شیوه حمایت از پژوهش های دانشگاهی  بازنگری می شود.

سلطانی نژاد پشتیبانی و بهبود کیفیت  خدمات ارائه شده به ذی نفعان را از دیگر برنامه های بورس کالا در سال 98 عنوان کرد و ادامه داد: طراحی و استقرار سامانه تحت وب پذیرش مشتریان بازار(فیزیکی و مشتقه)، راه اندازی سامانه ارتباط با مشتریان CRM ، مدیریت ریسک لحظه ی مشتریان در بازار مشتقه، رسیدگی الکترونیک به اعتراضات مشتریان، راه اندازی سامانه ثبت سفارش مستقیم، تنقیح و نشر قوانین و مقررات حاکم بر بورس کالای ایران از جمله آنهاست.

به گفته سلطانی نژاد بهبود، ارتقا و یکپارچه سازی سیستم ها و سامانه ها که شامل یکپارچه سازی سامانه های عملیاتی، توسعه و بهبود سامانه نظارت بر بازار مشتقه، به روز رسانی قابلیت های سامانه معاملات بازار مشتقه، یکپارچه سازی نمادهای معاملاتی گواهی سپرده و ارتقا سامانه های عرضه، معاملات و پس از معاملات از دیگر برنامه های این شرکت در سالجاری است.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران توسعه سیستم های اطلاعات مدیریت ، تقویت و مدیریت برند شرکت و توسعه تعاملات بین المللی را از دیگر برنامه های بورس کالا در سال 98 دانست.

بازار مشتقه حرفه ای می شود

مدیر عامل بورس کالای ایران در ادامه این نشست به سوال خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص ادامه روند معاملات آتی سکه در بورس کالا اظهار داشت: در سال 97 بازار نقدی سکه دچار التهابات دقیقه ای بود و قیمت مرجعی که بتواند مبنای مبادلات آتی قرار بگیرد وجود نداشت اما در سال جاری قرار است بازار آتی به صورت تخصصی تر و حرفه ای تر و با شکل جدید روی واحدهای صندوق های سرمایه گذاری کالایی راه اندازی شود.

وی افزود: در سال جاری فرصتی فراهم است که ابزارهای مشتقه را بر مبنای دارایی پایه توسعه دهیم لذا راه اندازی بازار مشتقه روی واحدهای صندوق سرمایه گذاری می تواند این بازار را به سمت حرفه ای شدن پیش ببرد.

سلطانی نژاد در خصوص آخرین وضعیت عرضه سیمان در بورس کالا گفت: در حوزه سیمان در سال 96 شاهد دامپینگ قیمت سیمان و حضور واسطه ها در بازار سیمان بودیم به طوری که این بازار وضعیت مناسبی نداشت و پراکندگی جغرافیایی شرکت های تولید کننده سیمان نیز باعث شد که ارزش گذاری این محصول دچار مشکل شود لذا پیشنهاد شد که ارزش گذاری این محصول را به بورس کالا بسپاریم تا قیمت ها در مکانیزم بازار کشف شود.

وی ادامه داد: انجمن تولیدکنندگان سیمان و بورس کالای ایران پیشنهادی در این زمینه ارانه داده اند که اگرعرضه مستمر سیمان در بورس کالا انجام شود شاهد شفافیت بازار این محصول خواهیم بود.

وی در ادامه به تکمیل زنجیره ارزش محصولات فولادی در بورس کالا اشاره کرد افزود: باید کل زنجیره محصولات صنعتی در بورس کالا عرضه شود تا شاهد شفافیت معاملات کل زنجیره باشیم و بتوانیم در مورد بازار این محصولات به نتایج خوبی برسیم. به طوری که اگر صنایع پایین دستی بدانند که عرضه محصولات به صورت مستمر صورت می گیرد التهابات بازار کاهش می یابد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

20  −  14  =