نگرانی بیمه گران از فرارسیدن سررسید بیمه های عمر و تورم انفجاری به تشکیل اتاق فکر انجامید

مدیران بیمه ای با توجه به زمان سررسید بیمه نامه ها از یک سو و جهش نرخ تورم در سال 97 از سوی دیگر احساس نگرانی کرده اند در این راستا جلسه ای در قالب یک اتاق فکر از سوی برخی بیمه گران و مدیران ارشد شرکتهای بیمه تشکیل و زوایای این امر بررسی شده که آیا با توجه به نرخ تورم مردم امکان پرداخت بیمه های عمر خود را دارند ویا تعداد باز خریدی ها افزایش خواهد یافت؟

به گزارش ریسک نیوز در حالیکه مرکز آمار ایران نرخ تورم را 30.6 درصد اعلام کرده اما امار های غیر رسمی رقمی بالاتر را تایید می کند ضمن اینکه بر اساس برخی پیش بینی ها و بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول نرخ تورم در ایرائ ننکن است در 2019 به 40 درصد برسد.

اما آیا این تورم انفجاری می تواند برای بیمه گران تهدید باشد؟ آنچنان که از اخبار بر می آید با توجه به فرارسیدن زمان سررسید بیمه نامه های عمر در برخی شرکتها و افزایش جهشی نرخ تورم، جلسه ای در قالب یک اتاق فکر از سوی برخی بیمه گران و مدیران ارشد شرکتهای بیمه تشکیل شده و زوایای این امر بررسی شده که آیا با توجه به نرخ تورم  مردم امکان پرداخت بیمه های عمر خود را دارند ویا  تعداد باز خریدی ها افزایش خواهد یافت؟

همچنین در این اتاق فکر بررسی شده که آیا بیمه گذاران در سال جدید از بیمه های عمر استقبال می کنند یا خیر؟

انطور که مشخص است ، مدیران بیمه ای با توجه به زمان سررسید بیمه نامه ها از یک سو و جهش نرخ تورم در سال 97 از سوی دیگر احساس نگرانی کرده اند.

بر اساس این گزارش ، طی سالهای اخیر شرکتهای بیمه با توجه به سیاستهای بیمه مرکزی تلاش بسیاری در توسعه بیمه عمر داشته اند و در این راستا یک شرکت بیمه تخصصی نیز متولد شد و بازار منتظر ورود دومین شرکت بیمه تخصصی عمر است.

اگر چه توسعه بیمه های عمر فی التفسه عملکردی مطلوب محسوب می شود اما خبرگان صنعت بیمه همواره بر توسعه بیمه های عمر بدون توجه به برخی فاکتورها مانند تفکیک حسابهای عمر و غیر عمر و صرف منابع حاصل از بیمه های عمر جهت پرداخت خسارات روزمره به عنوان پاشنه اشیل این رشته بیمه ای زنهار داده اند.

یکی از چالش های موجود  نحوه سرمایه گذاری منابع حاصل از بیمه های عمر است که متاسفانه در شرکتهای بیمه به جای سرمایه گذاری در محل های تایید شده بعضا صرف تامین خسارات سایر رشته ها می شود .

چالش عمده مدیریت سرمایه گذاری بیمه ای عدم تطابق بالقوه بین ارزش دارایی ها و تعهدات است که اصولا باید این اطمینان را ایجاد کند که این مساله شرکت بیمه را با بحران مواجه نمی کند و اوج بحران این نحوه مدیریت زمانی است که به سبب انتخاب شرایط نا مساعد بازار ، سرمایه برای ایفای تعهدات کفایت نمی کند.

 این نحوه سرمایه گذاری به خصوص در منابع حاصل از بیمه های عمر نمود بیشتری می یابد که در صورتیکه همراه با مدیریت بهینه نباشد بدون شک تعهدات آتی شرکت را با بحران مواجه خواهد کرد.

البته تفکیک حساب های بیمه عمر و غیر عمر یکی از راهکارهای اجرایی است که گوبا جدیدا در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفته است اما بدون شک این تنها راهکار نیست.

در این راستا ذکر این نکته نیز ضروری است که به دلیل رونق نسبی فروش بیمه های عمر، شرکتها با حجم کشنده ای از باز پرداخت های سرمایه بیمه شدگان مواجه می شوند که  شرکتها باید به فکر باز پرداخت سرمایه سر رسید شده بیمه های عمر و پس انداز باشند چون روند جذب پرتفوی گواه این است که حق بیمه سایر رشته ها در آن زمان کفاف تامین ارقام این تعهدات را ندارد

 برخی شرکتهای بیمه که از سالها پیش با تکیه بر پرتفوی بیمه های عمر در بازار فعالیت داشتند ،اعلام کرده اند که منابع کافی برای احتمال بازخرید بیمه های عمر را دارند اما باید دید این امادگی در سایر شرکتها نیز وجود دارد؟.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

22  −    =  19