جای خالی اوراق بهادار فاجعه‌آمیز در بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به مزایای انتشار اوراق بهادار فاجعه‌آمیز در پوشش ریسک حوادثی مانند سیل و زلزله لازم است نهادهای زیربط برنامه‌ریزی لازم را برای راه‌اندازی این‌گونه اوراق در بازار سرمایه داشته باشند.

سیدکاظم ملکوتی با اشاره به خسارت‌های سنگینی که وقوع سیل در ابتدای امسال برای کشورمان به همراه داشت گفت: این خسارات‌ها هزینه‌های بالایی برای مردم، دولت و شرکت‌های بیمه به همراه داشت. این در شرایطی است که با بکارگیری از ابزارهایی مانند اوراق بهادار فاجعه‌آمیز در بازار سرمایه می‌توان ریسک‌های ناشی از چنین حوادثی را در کشور کنترل کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: این‌گونه اوراق ریسک ناشی از حوادث طبیعی از جمله سیل، زلزله و … را به بازار سرمایه منتقل می‌کند؛ به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های بیمه و بیمه‌های اتکایی در دنیا از این اوراق برای کنترل ریسک خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: در این زمینه مکانیزم اوراق فاجعه‌آمیز به‌گونه‌ای طراحی شده است که سرمایه‌گذاران در صورت پایدار بودن و کاهش یافتن نرخ خسارت وارده، به سود دست خواهند یافت و در صورت افزایش نرخ خسارت متضرر خواهند شد.

ملکوتی تصریح کرد: با توجه به مزایای انتشار این اوراق در پوشش ریسک حوادثی مانند سیل و زلزله و نیز تجربه دنیا در این زمینه، لازم است نهادهای زیربط برنامه‌ریزی لازم را برای راه‌اندازی این‌گونه اوراق در بازار سرمایه داشته باشند.

معاون فنی بیمه تجارت نو همچنین ادامه داد: پیرو بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر پرداخت خسارت سیل‌زدگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، این شرکت در هماهنگی با سطوح عالی مدیران ستادی کمیته امداد، به ارزیابی خسارات استان‌های سیل‌زده پرداخت که در این راستا در چهار مرحله بیش از 128میلیارد و 92 میلیون ریال به کمیته امداد خسارت پرداخت شده که واریز بقیه در فواصل زمانی صورت خواهدگرفت.

ملکوتی تعداد پروند‌های بازدید شده خسارت سیل را 28 هزار واحد و بیشتر آنها را مربوط به موج دوم سیل اعلام کرد و افزود: خسارت‌ها برای 23استان کشور بوده و در این بین تاکنون برای حدود 40 هزار واحد مسکونی مددجویان امداد اعلام خسارت شده است.

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

16  −  13  =