نامه مهم رئیس‌جمهور به سران کشورهای ۴+۱ درباره شرایط جدید ایران در اجرای برجام

ظریف در نامه‌ به موگرینی می‌نویسد: بندهایی از برجام که ایران اجرا نمی‌کند

رئیس‌جمهور حسن روحانی صبح فردا نامه‌ای برای روسای جمهور ۳ کشور اروپایی و روسیه و چین می‌فرستد که در آن صراحتا شرایط جدید همکاری‌ایران با برجام به آنها ابلاغ شده است. این نامه معنایش استفاده از ظرفیت‌های درون برجام است برای مجاب کردن اروپایی‌ها به انجام تعهدات‌شان در قبال ایران و واکنش به بدعهدی‌ها و فشارهای طرف آمریکایی.

صبح چهارشنبه سفیران کشورهای عضو۴+۱ به وزارت امور خارجه دعوت می‌شوند تا  نامه‌ای را که حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای‌شان نوشته، دریافت کنند. 

روحانی در این نامه با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و عدم اجرای تعهدات متقابل از شرایط جدید ایران برای همکاری با برجام خواهد گفت.

اینکه تعلل اروپایی‌ها در اجرای تعهدات‌شان به برجام در قبال بدعهدی‌های آمریکا، از جمله عدم اجرای اینستکس، تهران این را خق خود می‌داند که بر اساس ماده ۳۶ برجام، بخشی از تعهدات خود را در قبال این تعهد بین‌المللی به حالت تعلیق در می آورد.

این خواسته روحانی البته نص صریح توافقنامه برجام و حق روشن مردم ایران است چون در این فراز از تعهد بین‌المللی هسته‌ای که با قطعنامه‌ای از سازمان ملل پشتیبانی می‌شود، صراحتا اشاره شده است که اگر طرفین به تعهدات خود در برجام پایبند نباشند، طرف مقابل می تواند بخشی از همکاری‌های خود که در معاهده آمده را به حالت تعلیق در بیاورد.

حالا دولت ایران در ازای بدعهدی آمریکایی‌ها و سستی مقامات اروپایی تصمیم گرفته تا بخشی از همکاری‌هایش با اروپا در زمینه برجام را به حالت تعلیق در آورد و روحانی این خواسته ایران را رسما به سران عضو برجام ابلاغ می‌کند.

تصمیمی که البته اروپایی‌ها انتظارش را می‌کشیدند و چند روز قبل رویترز به نقل از یک مقام اروپایی به آمریکا هشدار داده بود رفتارهای ضد ایرانی‌شان از سوی تهران بی‌پاسخ نمی‌ماند.

این البته تنها واکنش ایران به رفتارها، فشارها و تحریم‌های آمریکایی و سستی‌های طرف اروپایی در پای‌بندی به توافق برجام نیست و محمدجواد طریف در نامه‌ای به موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برجام نامه‌ای می‌فرستد که در آن به طور دقیق، جزئیات فنی بندهایی از تعهدات ایران که به خاطر بدعهدی طرف مقابل به حالت تعلیق در خواهند آمد، کدام موارد خواهند بود.

رئیس جمهور و وزیر امورخارجه ایران در ۲ روز گذشته هم بار دیگر تاکید کرده بودند بر اساس طرفیت‌های بین‌المللی و حقوقی برجام پاسخی متقابل به رفتارهای خارج از عرف دیپلماتیک آمریکا خواهند داشت.

ایران حالا با پشتوانه  بند ۳۶ از توافق‌نامه برجام، اولین گام متقابل را بی‌آن‌که هنوز هم کوچک‌ترین گامی علیه معاهده بین‌المللی برجام برداشته باشد، می‌گیرد و از ظرفیت‌های خود این توافق برای ترغیب اروپایی‌ها به اجرای تعهدات‌شان استفاده می‌کند.

این اتفاق در حالی است که گروه «ب» و جنگ‌افروزان اطراف دونالد ترامپ برای رهایی از فشارهای سیاسی داخلی، مدام سعی در ایران‌هراسی و تهدید دارند. تهدیدهایی که حتی خودشان باور به عملی بودن‌شان ندارند و ترامپ حتی حاضر نیست پای عواقب حرف‌های امثال بولتون بایستد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  2  =  2