چرا انتخابات ۱۴۰۰ بر ۹۸ سایه انداخته است؟

هشدارجدی چمران درباره کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری

نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: واقعیت آن است که اگر وضع به همین منوال بوده و مردم ناراحت، ناراضی و بی‌انگیزه باشند صندوق‌های رای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مشکل عدم حضور و بی رغبتی مردم را خواهد داشت.

طبق اعلام وزارت کشور قرار است انتخابات مجلس دوم اسفند ماه سال جاری برگزار شود. با این حال اما از تحرک احزاب و گروه‌های سیاسی به منظور آماده‌سازی برای انتخابات پیش‌رو خبری نیست این درحالی است که گمانه‌زنی‌ها پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تاکنون بازتاب بیشتری در فضای رسانه‌ای کشور داشته است.

عده ای بر این باورند که ورود زودهنگام به انتخابات مجلس آسیب‌زا بوده زیرا ایجاد فضای انتخاباتی زودرس باعث می‌شود تا نمایندگان از فعالیت‌های خود در حوزه قانونگذاری و نظارت بازبمانند، در مقابل گروهی دیگر بی‌تفاوتی نسبت به انتخابات مجلس را ناشی از ضعیف‌شدن آن دانسته و به همین خاطر معتقدند انتخابات ۹۸ مساله اصلی مردم نیست.

مهدی چمران درباره علت پیشی گرفتن انتخابات ۱۴۰۰ بر انتخابات ۹۸ به خبرآنلاین گفت: مجلس جایگاه مهمی است و شاید مجلس تعیین کننده انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باشد اما درباره اینکه چرا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بر مجلس پیشی گرفته باید گفت انتخابات مجلس به ویژه در شهرهای بزرگ در دست افراد، سازمان‌ها و گروه‌ها نیست بلکه بین همه شهرها، روستاها و حتی شهرهای کوچک تقسیم می‌شود بنابراین اظهارنظر درباره آن همانند انتخابات ریاست جمهوری قابل کنترل، تصمیم گیری و برنامه ریزی نیست.

وی با تاکید بر تفاوت انتخابات مجلس در تهران و شهرستان‌ها، ادامه داد: در انتخابات مجلس نامزدها باید در حوزه‌های انتخابیه متفاوت فعالیت کرده و البته نتیجه هم مشخص نیست به عبارتی در استان های مختلف بر خلاف تهران شرایط اینگونه نیست که لیستی داده شده و اسمی روی آن گذاشته شود و همه هم چشم بسته به آن رای بدهند و نماینده های خود را نشناسند بلکه مردم نماینده خود را از نزدیک ملاقات کرده و او را می شناسند و به همین دلیل رقابت شدیدی شکل می گیرد. در تهران رقابت لیستی و در شهرستان ها رقابت فردی است به همین دلیل انتخابات مجلس مثل ساز و کار انتخابات ریاست جمهوری قابل کنترل نیست که پرسیده شود آیا نامزد انتخابات مجلس آینده هستید یا خیر؟

نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب تصریح کرد: در انتخابات مجلس، نامزدهایی که مایل هستند در حوزه های انتخابیه مختلف برنامه‌ریزی وفعالیت می‌کنند به خصوص افرادی که هم اکنون نماینده هستند امکان فعالیت بیشتری دارند ولی انتخابات ریاست جمهوری این حالت را ندارد. انتخابات ریاست جمهوری به گونه‌ای است که در هر گروه و جناحی افراد تصمیماتی گرفته و روی فرد مشخصی تاکید و در نهایت او را معرفی می‌کنند به همین دلیل بیشتر در مرکز توجه قرار دارد.

وی در پاسخ به اینکه سایه انداختن انتخابات ۱۴۰۰ بر ۹۸ تا چه میزان به عملکرد مجلس مرتبط است، ادامه داد: چندان با این گزاره موافق نیستم چرا که فکر می کنم اگر این موضوع را در انتخابات مجلس بپذیریم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم با همین استدلال روبرو هستیم به این معنی که اگر عملکرد دولت با وضع و روند فعلی پیش برود مشخص نیست در انتخابات ریاست جمهوری شرایط چه خواهد شد.

چمران ادامه داد: واقعیت آن است که اگر وضع به همین منوال بوده و مردم ناراحت، ناراضی و بی‌انگیزه باشند صندوق‌های رای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم مشکل عدم حضور و بی رغبتی مردم را خواهد داشت.

عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب ادامه داد: بر این باورم که این طور نیست که مردم انگیزه ای برای انتخابات ۹۸ نداشته اما برای انتخابات ۱۴۰۰ شور و اشتیاق داشته باشند زیرا مردم می گویند مگر بیکار هستیم که رای دهیم، آن هم به افرادی که تنها وعده می دهند و نه تنها عمل نمی کنند بلکه سر ما را کلاه می گذارند و شرایط را به سمتی می برند که زندگی ما سخت تر می شود، بنابراین اگر وضعیت مردم به همین منوال پیش برود معلوم نیست انتخابت ریاست جمهوری هم وضع خوبی داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  34  =  40