بیمه های عمر در شاد بودن مردمان کانادا چقدر موثر است ؟ + تشریح بیمه های عمر کانادا در 2018

سلسله مقالات ریسک نیوز از تجارب عینی یک بیمه گر ایرانی در کانادا

تعداد افراد شاغل در صنعت ۱۵۵،۲۰۰ نفر شامل ۵۷،۳۰۰ نفر پرسنل تمام وقت و ۹۷،۰۰ نفر مشاور و نماینده است که در طول ۱۰ سال گذشته به صورت میانگین 2.5 درصد در هر سال رشد داشته است.// منافع پرداخت شده در سال ۲۰۱۷ میلادی به بیمه گذاران معادل ۹۲ میلیارد دلار ( هر هفته حدود 1.8 میلیارد دلار) بوده که نسبت به سال قبل از آن 4.3 درصد و در طول یک دهه گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

از آنجا که یکی از راهبردهای رسانه ریسک نیوز تولید محتوای مطلوب برای صنعت بیمه است و با توجه به اینکه طی سالهای اخیر و با اعمال  تحریم ها ، انتقال دانش به صنعت بیمه ایران با خدشه روبرو گردید در این راستا ریسک نیوز تلاش کرده تا با ارتباط با ایرانیان موفق در کشورهای توسعه یافته ، این خلل را تا حدودی جبران کند.
زین پس مجموعه مقالاتی از کامبیز کیامهر یکی از بیمه گران موفق ایرانی در کانادا منتشر می گردد ، در این مقالات سلسله وار تلاش می گردد تا ضمن تصویرسازی فضای واقعی صنعت بیمه کانادا ، تجارب موفق بیمه گران این کشور منتقل گردد .
بدون شک این مقالات علاوه بر مدیران ،بخصوص برای شبکه فروش صنعت بیمه ایران می تواند اثرگذار باشد ، امید که تجارب موفق بیمه گران بین المللی در قالب انتقال دانش برای صنعت بیمه ایران مفید واقع گردد

در قسمت اول این مقالات تلاش شده تا نمایی کلی از صنعت بیمه کانادا به تصویر کشیده شود و در قسمتهای بعدی به جزئیات دیگر پرداخته می شود :

بنابر آمار غیر رسمی حدود ۲۰۰ هزار ایرانی و ایرانی‌تبار در کانادا زندگی می کنند. جمعیتی که نه‌تنها یک سرمایه ملی برای کشور کانادا محسوب می‌شود، بلکه می‌تواند سرمایه‌ای عظیم برای انتقال دانش و تکنولوژی روز دنیا به ایران محسوب شود. سرمایه‌ای که می‌تواند ظرفیتی عظیم را در حوزه‌های مختلف اقتصاد، علم و فرهنگ آزاد کند، کما اینکه اکثر قریب به اتفاق این مهاجران، به خصوص آنها که در سال‌های اخیر به کانادا مهاجرت کرده‌اند، در کشور خود نقشی فعال و تاثیرگذار در همه این حوزه‌ها داشته‌اند.

هر چند به دلیل سال ها کار تخصصی در صنعت بیمه، شاهد رشد و توسعه و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور مادری بودم و همیشه از آن لذت می برم، اما پس از مهاجرت به کانادا از هوشمندی این صنعت که با دقت و ظرافت کامل در فرهنگ سازی و طراحی محصولات متنوع تبدیل به بخشی حیاتی و بسیار مهم و تاثیر گذار از زندگی روزمره مردم شده است ، شگفت زده شدم و تصمیم گرفتم تا با گفت و گو با چند نماینده بیمه موفق ایرانی در کانادا ، انواع بیمه نامه و شرایط کاری نمایندگان در این کشور پیشرفته را با رویکردی آموزشی بررسی و آن را با فعالیت های یک نماینده بیمه در ایران مقایسه کنیم.

 نتیجه برای هر دو طرف بسیار جالب بود و حتی در مواردی همکاران من که سال ها در کانادا در صنعت بیمه فعال بودند با اطلاع از پیشرفت های چشمگیر صنعت بیمه خصوصا در یک دهه گذشته در ایران که شرکت های بیمه خصوصی هم به تدریج جایگاه خود را توسعه دادند، خوشحال و هیجان زده می شدند.

طبق اطلاعات موجود ، قدمت بیمه در کانادا به سال ۱۸۰۸ میلادی ( حدود ۲۱۱ سال پیش)  و قبل از استقلال و تشکیل کنفدراسیون کانادا بر می گردد. در آن سال ها   Phoenix Assurance Company  در شهر مونترال برای اولین بار به صورت مستقل بیمه نامه های اموال را صادر کرد. به دلیل طبیعت کانادا و استفاده زیاد از چوب در ساختمان سازی، ریسک آتش سوزی و بلایای طبیعی در این کشور پهناور همیشه بالا است و صنعت بیمه درابتدا برای جبران این خسارت ها بنا گذاشته شده است. در آن سال ها ، بیمه نامه به صورت مجزا برای خطرات آتش سوزی، صاعقه ، سیل ، طوفان ، زلزله و سرقت صادر می شده است.

صدور اولین بیمه نامه های عمر در کانادا به دهه ۱۸۸۰ میلادی ( حدود ۱۳۰ سال پیش) بر می گردد. بیمه گران کانادایی در آن سال ها موفق شدند راه های جدید و مستقلی از بیمه گران انگلیسی برای صدور بیمه نامه های عمر ابداع کنند. آن ها حتی سرخپوستان بومی کانادا را بیمه کردند و به زودی به بازارهای چین ، آمریکا ، انگلستان و کشورهای آمریکای جنوبی و خاورمیانه راه یافتند. منابع مالی که جذب شد به قدری برای اقتصاد و اعتبار بین المللی یک کشور جوان ارزشمند بود که خیلی زود سیاستمداران برای توسعه بیمه گری در کانادا هم قدم شدند.

صنعت بیمه در کانادا مانند ایران به دو بخش کلی بیمه های عمر ( عمر ، درمان و حادثه ، سرمایه گذاری) و غیر عمر ( P&C)‌ تقسیم می شود. البته شرکت های تخصصی در هر دو حوزه فعال هستند و شبکه فروش هر بخش متفاوت است و ساختارهای نظارتی مستقلی دارند. در ادامه  این مطلب ابتدا وضعیت بیمه های عمر و پس از آن بیمه های غیر عمر در کانادا مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

  • بیمه های عمر در کانادا:

بدون تعارف ، بیمه عمر در کانادا با زندگی مردم از تولد تا مرگ عجین است و بدون آن روزگار سخت می گذرد. طبق اطلاعات منتشر شده توسط Canadian Life and Health Insurance Association (CLHIA) ، در سال ۲۰۱۸ میلادی وضعیت بیمه های عمر در کانادا به شرح خلاصه شده زیر بوده است:

  • جمعیت تحت پوشش انواع بیمه های عمر و سرمایه گذاری : ۲۹ میلیون نفر . با توجه به جمعیت ۳۸ میلیون نفری کانادا ، انواع بیمه نامه های عمر و سرمایه گذاری بیش از ۷۶ درصد جمعیت را تحت محافظت کوتاه و بلند مدت اقتصادی قرار می دهد و با ایجاد امنیت مالی ، نقش مهمی در ایجاد آرامش فکری و راحتی خیال برای مردم دارد. تفکیک بیمه نامه ها به شرح زیر بوده است :
    • ۲۲ میلیون نفر کانادایی با سرمایه ای معادل 4.7 تریلیون دلار تحت پوشش بیمه های عمر هستند.
    • ۲۵ میلیون کانادایی از بیمه های درمان تکمیلی بهره می برند.
    • ۷۰ درصد برنامه های بازنشستگی توسط شرکت های بیمه ارایه و مدیریت می شوند.
  • تعداد شرکت های فعال : بازار بسیار رقابتی و پویا است و ۱۵۶ بیمه گر از عمر ، سلامت و بازنشستگی مردم محافظت می کنند. تعداد بالای بیمه گران در مقایسه با جمعیت نسبتا کم کانادا جالب توجه است.
  •   منافع پرداخت شده در سال ۲۰۱۷ میلادی به بیمه گذاران معادل ۹۲ میلیارد دلار ( هر هفته حدود 1.8 میلیارد دلار) بوده که نسبت به سال قبل از آن 4.3 درصد و در طول یک دهه گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.جالب است که بیش از ۹۰ درصد منافع به بیمه گذاران در زمان حیات پرداخت شده و رفاه اقتصادی بیشتری برای مردم در طول حیات به همراه داشته است. شاید بهره مندی بیشتر مردم از بیمه های عمر تاثیر مستقیمی بر اینکه مردم کانادا جزو ۱۰ کشور اول شاد دنیا هستند داشته باشند.

تفکیک پرداختی به شرح زیر بوده است :

  • بیمه های عمر معادل 12.5 میلیارد دلار شامل 7.2 میلیارد دلار سرمایه فوت و 5.3میلیارد دلار مجموع پرداختی به بیمه گذاران بابت خسارت از کارافتادگی ، بازخرید و سود سرمایه گذاری ( dividend) .
  • ۳۴ میلیارد دلار برای بیمه های درمان تکمیلی شامل 11.3 میلیارد دلار بابت هزیه داروهای نسخه دار که به تنهایی معادل ۳۵ درصد پرداختی مردم در کانادا بابت خرید این داروها بوده است.
  • منافع بازنشستگی معادل 45.3 میلیارد دلار که در طول ۱۰ سال گذشته ۵۸ درصد افزایش داشته است.
  • وضعیت سرمایه شرکت های بیمه بسیار عالی است به طوریکه میانگین نسبت کفایت سرمایه
    (average capital ratio ) معادل ۲۳۰ درصد است . این نسبت توسط سازمان های نظارتی ۱۵۰ درصد تعیین شده که میانگین وضعیت صنعت عدد بالاتری و شرایط بهتری را نشان می دهد.
  • تعداد افراد شاغل در صنعت ۱۵۵،۲۰۰ نفر شامل ۵۷،۳۰۰ نفر پرسنل تمام وقت و ۹۷،۰۰ نفر مشاور و نماینده است که در طول ۱۰ سال گذشته به صورت میانگین 2.5 درصد در هر سال رشد داشته است.
  • شرکت های بیمه عمر کانادایی در ۲۰ کشور دنیا فعال هستند و ۳ بیمه گر کانادایی در ترکیب ۱۵ بیمه گر عمر بزرگ دنیا قرار دارند.
  • پرداختی بیمه گذاران به ذینفعان خیریه از طریق بیمه های عمر معادل ۵۳ میلیون دلار .
  • مجموع حق بیمه تولید شده در سال ۲۰۱۷ بیش از۱۱۰ میلیارد دلار
  • مجموع مالیات پرداختی به دولت معادل ۷/۷ میلیارد دلار

برای آشنایی بیشتر با فرصت های شغلی ، شرایط شروع کار و دریافت مجوز و انواع بیمه نامه و محصولاتی که توسط یک نماینده بیمه عمر در کانادا عرضه می شود ، با یکی از نمایندگان موفق و فعال در این حوزه گفت و گویی صمیمانه انجام دادم و با هم دانسته هایمان را به اشتراک گذاشتیم.

آقای نوید ایزدی از نمایندگان بسیار موفق بیمه های عمر در استان بریتیش کلمبیا است که از سال ۲۰۰۷ میلادی یعنی حدود ۱۲ سال پیش این حرفه را به صورت تخصصی و تمام وقت شروع کرده و در حال حاضر بیمه گذاران زیادی در جامعه ایرانیان و غیر ایرانیان دارد. گفت و گو با نوید برای من که خودم هم تقریبا همزمان با او به صورت حرفه ای وارد صنعت بیمه ولی در ایران شده ام بسیار جالب و آموزنده بود که امیدوارم برای شما هم چنین باشد.

ادامه دارد……

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×  5  =