بسته سیاستی جدید بانک مرکزی بازگشت ارز به کشور را کند می‌کند

رئیس کنفدراسیون صادرات کشور با اشاره به لزوم اصلاح دستورالعمل بسته سیاستی بانک مرکزی گفت: بسته سیاستی جدید بانک مرکزی، بازگشت ارز به کشور را کند می‌کند.

محمد لاهوتی در نشست امروز هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از هجمه یک ماه گذشته علیه صادر کنندگان گفت: طی یک ماه گذشته با توجه به آمار غیر واقعی یکی از مسئولین از میزان بازگشت ارز صادراتی، هجمه های سنگینی علیه صادرکنندگان شکل گرفت.

وی با تقدیر از ورود رئیس کل بانک مرکزی برای ارائه آمار صحیح بازگشت ارز صادراتی گفت: بعد از این اتفاقات رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردند که 18.7 میلیارد دلار که 60 درصد صادرات غیر نفتی را تشکیل می دهد به کشور بازگشته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات کشور با اشاره به تلاش کمیته ارزی اتاق ایران برای تسریع بازگشت ارز صادراتی و حل مشکلات بانکی گفت: کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران 4 ماه با برگزاری نشست های هفتگی، تلاش کرد بخشنامه‌های بانکی را اصلاح کند ولی بخشنامه روز گذشته بانک مرکزی نگرانی ها را بیشتر کرد چراکه انتظار داشتیم با پیشنهاداتی که اتاق بازرگانی ارائه داده بود تسهیلات بیشتری از سوی بانک مرکزی درنظر گرفته شود.

وی با انتقاد از روش‌های تکلیفی بانک مرکزی در نحوه بازگشت ارز صادراتی به کشور گفت: بانک مرکزی 50 درصد بازگشت ارز را از طریق سامانه نیما، 20 درصد را با اسکناس و 30 درصد را به صورت واردات در برابر صادرات اعلام کرده درحالیکه روش هایی همچون اسکناس در همه بازارها امکانپذیر نیست و روش‌هایی تکلیفی بانک مرکزی در نحوه بازگشت ارز صادراتی باعث می شود روند بازگشت ارز که طی یکی دو ماه گذشته تسریع شده، کند شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که بانک مرکزی قبل از ابلاغ دستورالعمل بسته سیاستی روز گذشته خود، آن را اصلاح کند.

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  ×    =  9