در تقدیر از شبکه بیمه در باب تجربه دیروز ریسک نیوز // محمود فراهانی

روز سه شنبه 21 خرداد مدیر مسئول و سردبیر پایگاه خبری ریسک نیوز شامل کم لطفی یکی از شرکت های بیمه قرار گرفت؛ اما موجب خیری شد که ما نسبت به لطف بزرگ خانواده بیمه در خصوص ریسک نیوز و افراد فعال در این رسانه بیشتر آگاه شویم.

در این نوشتار هدف نگارنده تشکر از همه شخصیت های حقیقی و حقوقی در سطوح مختلف خانواده بیمه از نمایندگان ، کارگزاران ، مدیران میانی ، ارشد و عالی صنعت بیمه و همچنین جامعه خبرنگاری و کارشناسان و صاحب نظران این حوزه است .

در گام بعدی تلاش می کنم علل این حمایت ها را تا حد فهم محدود اینجانب مورد تحلیل قرار دهم:

1- در گام اول باید از مدیر ارشد شرکت بیمه که در ظاهر ما را مورد کم لطفی قرار دادند، تشکر و قدردانی کنم چون اگر اساسا لطف ایشان نبود بنده و همکارانم در ریسک نیوز تا این سطح به میزان حمایت های بی دریغ و اعتماد صنعت بیمه نسبت به خودمان آگاه نمی شدیم. لذا باید به این نکته مجددا ایمان بیاوریم که در باطن هر اتفاق در ظاهر ناخوشایندی خیری نهفته است و انسان خردمند کسی است که  سعی می کند به گونه ای دیگر به ناخرسندی ها بنگرد و با باوری قوی خیرها را جستجو کند.

2-  نکته دوم به  حمایت از مقوله نقادی که وظیفه اصلی رسانه است برمی گردد.خانواده بیمه نشان داد که با همه احتیاط ها، اما ذاتا رسانه ای را که در راستای اصلاح امور در مسیر نقد حرکت می کند مورد حمایت قرار می دهد. اگر چه در نقد درد هست؛ اما این درد هشدار و آلارمی است که شخص(حقیقی یا حقوقی) را به مشکلات و بیماری آگاه می کند . هدف ذاتی ایجاد درد در بدن انسان به عنوان یک مکانیزم پویا نیز آگاه شدن وی نسبت به مشکلی است که در کلیت بدن رخ داده است. لذا حمایت خانواده بیمه نشان داد از انتقادی بودن رسانه ها حمایت می کند.

3- داوری در فوتبال مثال بسیار خوبی برای مواجهه ما با اتفاقاتی است که مورد قضاوت و شکایت قرار میگیریم . مسئولیت اصلی داور در 90 دقیقه فوتبال گرفتن خطا نیست بلکه مدیریت بازی است . وی  تا انتهای بازی وظیفه دارد بازی را به گونه ای کنترل و مدیریت کند که تا انتهای فوتبال( 90 دقیقه ) به صورت روان ادامه پیدا کند. لذا با وجودی که مهمترین ابزار کنترل گرفتن خطا و جریمه در سطوح مختلف از تذکر تا کارت زرد، اخراج و … است اما می بینیم در بسیاری موارد هم داور خطا نمی گیرد یا کارت نمی دهد و ناظران بازی در این گونه مواقع که به ارتقا کیفیت بازی و مدیریت آن کمک شده از داور تشکر هم می کنند. در بحث نقد نیز همان گونه است. ما خود را بری از اشتباه و خطا نمی دانیم کما اینکه هر سازمان انسان محور از این خصیصه مبرا نیست اما باید به این نکته توجه شود که قبل از اینکه خطایی گرفته  شود ببنیم که این امر به نفع کل صنعت بیمه هست یا اینکه ممکن است روند بازی را به خطر اندازد. پیام حمایت صنعت بیمه روز گذشته به معنای آن بود که ضروری است سطح تحمل و دوراندیشی برای برخی مدیران بیمه ای افزایش یابد.

4- شاید این برداشت صورت گیرد که در این نوشتار هدف آن است که نشان دهم حق با چه کسی هست و با چه کسی نیست. اما در حقیقت چنین نیست. در چنین اتفاقاتی شبیه اتفاق دیروز نباید دنبال این بگردیم که حق با کیست در چنین صورتی هر دو طرف بازنده ایم چون درسایه چنین نگاهی چیزهایی را که از دست می دهیم خیلی بیشتر از اندک چیزی است که به دست می آوریم. وقتی صحبت از خانواده بیمه می شود به معنی آن است که منافع فردی در گرو تحقق منافع جمعی است. لذا یکی از دلایل مهم  حمایت صنعت بیمه از  ریسک نیوز  در واقع توجه به این نکته بود که  منافع جمعی صنعت بیمه  پیشگیری از چنین اتفاقاتی است.

5- شاید از این نوشتار برداشت دیگری نیز رخ دهد. اما اگر به نفس مقوله توسعه به عنوان یک مقوله زمانمند توجه کنیم راهی نداریم جز اینکه مشق های یکدیگر را تصحیح کنیم و باز مشق جدید و تصحیح جدید. اتفاقا دیروز یک مشق بود در مسیر توسعه فرهنگ رسانه که باعث شد همگی به اصلاح مشق یکدیگر بیشتر دقت کنیم.

6- نکته مهم دیگر آن است که اگر در تصحیح نخواهیم صورت مسئله را درست بخوانیم طبعا حل مسئله نیز در مسیر درست اتفاق نمی افتد. برخی می گویند صورت مسئله را پاک کنیم؛ اما حقیقت آن است که واقعیت را که نمی شود پاک کرد فقط برداشت ها می تواند غیر واقعی باشد ، در چنین صورتی حل مسئله قطع به یقین آنی نیست که مشکل ما را حل کند بلکه بر دامنه مشکلات می افزاید. لذا اعتقاد نگارنده آن است که مسئله ها را همانگونه که هست بنگریم تا در راستای چنین مواضعی به راه حل های درست تری برای رفع سوتفاهم  دست پیدا کنیم.

در انتها مجددا جا دارد از تمام افرادی که روز گذشته در سطوح مختلف خانواده بیمه از ریسک نیوز و دست اندرکارانش حمایت کردند و در حل مشکل تا اخرین لحظه تلاش و پیگیری کردند. بی نهایت تشکر و قدردانی کنم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
بدون نظر
  1. بابایی می گوید

    سلام به نظرم دچار خود بزرگ بینی شدی وبا مظلوم نمایی میخواهی خود را بی گناه نشان دهی بهتراست یک بار منصفانه برخی مطالب خود را مرور کنید تا فرق بین نقد ولجن پراکنی هدف دار رامتوجه شوید اگر جرات دارید وریگی به کفش ندارید نام افراد حامی خودرا منتشر کنید تا وزن مطالب وحامیان شما مشخص شود شما بدلیل منافع ناچار به انتشار تحلیل های مغرضانه بودید حامیان شما همان هایی هستند که…….

ارسال نظر

81  −    =  76