ایران در کدام رده درآمدی نسبت به سایر کشورها قرار دارد؟

بانک جهانی در گزارش سالانه خود که به وضعیت مالی اقتصادهای جهان در حوزه درآمدی می‌پردازد، اعلام کرده که ایران همچون سال‌های گذشته در کدام رده قرار گرفته است.

براساس گزارشی که از سوی اتاق بازرگانی تهران منتشر شده، وضعیت درآمدی ۲۱۸ کشور بررسی شده است و براساس میزان درآمد، کشورها در چهار رده بالا، متوسط – بالا، متوسط – پایین و کم درآمد طبقه‌بندی شده‌اند.

این طبقه‌بندی براساس درآمد سرانه ملی کشورها صورت گرفته که در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال میلادی قبل از آن قدری سخت‌گیرانه‌تر بوده است.

از میان ۲۱۸ کشور بررسی شده، ۳۱ کشور در گروه کم‌درآمد، ۴۷ کشور در گروه متوسط – پایین، ۶۰ کشور در گروه متوسط – بالا و ۸۰ کشور در گروه درآمدی بالا قرار دارند. به این ترتیب ۶۷ درصد از کشورهای دنیا در رده متوسط – بالا یا بالای درآمدی هستند.

در سالی که گذشت شش کشور گرجستان، سنگال، سریلانکا، زیمباوه، کوزوو و اتحاد قمر توانسته‌اند یک رتبه، شاخص درآمدی خود را ارتقا دهند، اما آرژانتین با سقوط درآمدی روبه‌رو شده و از رده بالا به رده متوسط – بالا تنزل جایگاه پیدا کرده است.

در این آمار، ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی خود از نظر جمعیت در رده ۱۹ جهان قرار گرفته و با ثبت بیش از ۴۴۱ میلیارد دلار درآمد ناخالص ملی، رتبه ۲۶ میان تمام کشورها را به خود اختصاص داده است.

همچنین سرانه درآمد ملی ناخالص ایران براساس روش برابری قدرت خرید در سال ۲۰۱۸، برابر با ۲۱ هزار دلار برآورد شده که از این نظر رتبه ۶۸ را نشان می‌دهد.

اقتصاد ایران از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۸ میلادی که این شاخص در سطح جهانی بررسی شده، در ۱۹ سال ابتدایی در سطح درآمدی متوسط – پایین قرار داشته و از سال ۲۰۰۹ به بعد به رده متوسط – بالا وارد شده و در تمام سال‌های گذشته توانسته این جایگاه را حفظ کند.

در میان اقتصادهای برتر دنیا بالاترین درآمد ناخالص ملی با بیش از ۲۰ تریلیون دلار به ایالات متحده آمریکا اختصاص داشته و پس از آن چین و ژاپن قرار گرفته‌اند. در حوزه درآمد ناخالص ملی سرانه نیز سوئیس با بیش از ۸۳ هزار دلار، بهترین عملکرد را داشته و در میان کشورهای آسیایی قطر با ثبت ۶۱ هزار دلار، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

در بخش پایانی این گزارش به وجود آمدن رکود، به خصوص رکودهای تورمی یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر کاهش درآمد ناخالص ملی سرانه عنوان شده که ایران نیز با توجه به محدودیت‌های سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده است.

براساس این گزارش اقتصاد ایران پس از طی روند صعودی تا سال ۲۰۱۱ از این سال تا سال ۲۰۱۵ وارد روند نزولی شده و پس از آن نیز تقریباً روندی ثابت را طی کرده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی همسایه ایران، ترکیه

با وجود نوساناتی که تجربه کرده اما در نهایت توانسته مسیر رو به رشد خود را ادامه دهد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  ×    =  30