چند سوال از رئیس پژوهشکده بیمه // پشت درهای بسته ، سیستم آموزش پاسخگو‌ نخواهد بود

در نشست پژوهشکده بیمه عنوان شد:

پژوهشکده بیمه باید شرکتهای بیمه را از خود بداند چرا که پشت درهای بسته ، سیستم آموزش پاسخگو‌ نخواهد بود.// اگر پژوهشکده بیمه مطالعه تطبیقی در خصوص نحوه تخصیص بودجه از سوی شرکتهای بیمه به واحدها و معاونتهای اموزشی در مقایسه با سایر صنایع انجام دهد ،مشخص خواهد شد مدیران کلیدی صنعت بیمه چقدر به امر اموزش در مقایسه با سایر صنایع دیگر بها می دهند.

به گزارش ریسک نیوز، روز گذشته در پژوهشکده بیمه نشستی با حضور مدیران آرندی و پژوهش شرکتهای با موضوع راه اندازی دفتر نواوری و ارتباط با جامعه و صنعت برگزار شد که شاید جای مدیران کلیدی صنعت در این نشست خالی بود البته یکی از نقاط قوت این نشست حضور خبرنگاران تخصصی صنعت بیمه بودکه توجه رئیس پژوهشکده بدین امر قابل تقدیر است.

کردبچه ،رییس پژوهشکده بیمه  ضمن اشاره به اقدامات اخیر پژوهشکده به توسعه ارتباط با جامعه و صنعت اشاره کرد و گفت:برگزارش جلسات مشترک با شرکتهای بیمه ، انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه‌ها ، طراحی فرایند ارتباط با جامعه و صنعت و تشکیل دفتر ارتباط با صنعت از اقدامات پژوهشکده است.
کردبچه اذعان داشت:یکی از دلایل لزوم توسعه ارتباط با صنعت ایجاد هم افزایی و جلوگیری از موازی کاری ها و همچنین مستند سازی دانش و تجارب صنعت می شود.

ضرورت باورپذیری مدیران ارشد بیمه به امر پژوهش

در ادامه این نشست اسد نژاد ، مدیرکل آموزش و پژوهش بیمه ایران بر ضرورت کمک به پاورپذیری مدیران کلیدی به امر آموزش تاکید کرد و گفت: به نظر می رسد باید جلسات توجیهی برای مدیران کلیدی صنعت بیمه جهت توجه و میدان دادن به فرایند آموزش  برگزار شود.
وی همچنین بر تعریف نظام ملی زبان تخصصی در صنعت بیمه ، ایجاد نظام رتبه بندی پژوهشی شرکتهای بیمه ، طراحی نظام پیشنهادات ، تشکیل کنسرسیوم های پژوهشی و استفاده از تجارب سایر صنایع تاکید کرد.

دایره این جمع فراتر رود
در ادامه مهدی احمدی، مشاور مدیر عامل بیمه میهن ، با بیان اینکه در صنعت بیمه احساس نیاز به مقوله پژوهش دیده نمی شود، گفت: صنعت باید متوجه این خلأ شود تا بتواند برای آن چاره اندیشی کند.
احمدی  بر ضرورت توجه مدیران کلیدی بر آموزش و توسعه تاکید کرد و گفت : دایره این جمع باید به اندازه حضور مدیران عامل و تصمیم گیران صنعت فراتر رود .
وی معتقد است ، برای ارتقائ سطح آموزش و گره گشایی از چالش ها باید مدیران کلیدی و مدیران بیمه مرکزی هدف گرفته شوند تا قفل آموزش در صنعت گشوده شود.
  مشاور مدیر عامل بیمه میهن عنوان داشت: مشکلات صنعت بیمه ساختاری است از جمله اینکه مدل کسب و کار صنعت نیاز به بازافرینی دارد و برای ایجاد گشایش در این چالش ها نیازمند پژوهش و ارایه طرح های توسعه ای هستیم که این مهم نیاز به مشارکت مستقیم مدیران و سیاستگذاران صنعت است.

پشت درهای بسته ، سیستم آموزش پاسخگو‌ نخواهد بود
در ادامه این نشست حجتی ، عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین ، با اشاره به دلایل تاسیس پژوهشکده در سال ۷۶ اذعان داشت: آیا پژوهشکده طی این مدت نیاز شرکتهای بیمه را شناسایی کرده است؟ آیا کمک موثری به اصلاح آیین نامه ها داشته؟ آیا کانال ارتباطی نزدیک بین پژوهشکده و شرکتهای بیمه ایجاد شده ؟

وی در ادامه به طرح سوالات دیگری پرداخت و گفت: دفتر نوآوری که در حال ایجاد است قرار است دقیقا چه اهدافی را دنبال کند ، با چه ابزاری وارد شود و شرکتهای بیمه کجای این طرح قرار دارند؟

عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین تصریح کرد: به نظر می رسد در این برنامه، سندیکا مغفول مانده  در حالیکه سندیکای بیمه گران کارگروههایی دارد که لازم است پژوهشکده به عنوان بازوی  علمی و تحقیقاتی در این کارگروهها حضور داشته باشد تا به فضای تصمیم گیری با ارایه طرح های کارشناسی و علمی کمک کند.

حجتی به طرح سوالات دیگری پرداخت و خاطر نشان ساخت: نقش پژوهشکده در توسعه فعالیت استارت اپها چگونه بوده در حالیکه طی دو سال اخیر فعالیت اینشورتکها فزونی گرفته است؟

وی با اشاره به ضرورت ارایه طرحهای پژوهشی در حوزه فناوری اطلاعات اذعان داشت: سیستم فناوران در حال حاضر به ۲۲شرکت بیمه سرویس می دهد وبه نوعی این شرکتها وابسته به فناوران شده اند اما این وابستگی سبب شده در حوزه فناوری انحصار ایجاد شود و سرویس دهی ضعیف صورت پذیرد به طوریکه  شرکتهای بیمه در صف سرویس دهی قرار دارند تا طرح های نوین آنها از سوی این سیستم عملیاتی شود اما به دلیل طولانی شدن صف انتظار این طرح ها به مرور از رده خارج می شوند .
وی معتقد است، این نیاز صنعت بیمه به فناوری را باید پژوهشکده بیمه بدان پاسخ دهد.

حجتی متذکر شد: پژوهشکده بیمه  باید شرکتهای بیمه را از خود بداند چرا که پشت درهای بسته ، سیستم آموزش پاسخگو‌ نخواهد بود.
حجتی تاکید کرد: کارشناسان زیادی در صنعت بیمه هستندکه مقاله ارایه می دهند اما تنها  نه فقره مقاله از سوی پژوهشکده حمایت شده است.

در تصویب ایین نامه جدید سرمایه گذاری چه میزان  از نظرات پژوهشکده محقق شد
همچنین ابوالفضل آقادادی مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی بیمه کوثر عنوان داشت : برای اینکه مشخص شود طرح های تحقیقاتی پژوهشکده چه میزان در تصمیم گیری ها و مصوبه های شورای عالی بیمه اثر گذار است باید نمونه اخیر یعنی تصویب آیین نامه جدید سرمایه گذاری را بررسی کرد و مشخص نمود که چه میزان از نظرات کارشناس پژوهشکده محقق شده است

چند سوال از رئیس پژوهشکده بیمه

در ادامه آزاده محسنی ، خبرنگار ریسک نیوز با طرح سوالاتی از رئیس پژوهشکده بر ضرورت توجه مدیران کلیدی صنعت بیمه به امر آموزش اشاره کرد و پرسید: به عنوان سوال اول آیا تا کنون در پژوهشکده بیمه مطالعه و پژوهش تطبیقی در خصوص نحوه تخصیص بودجه از سوی شرکتهای بیمه به واحدها و معاونتهای اموزش و آرندی در مقایسه با سایر صنایع و بازار های مالی صورت گرفته است به نظر می رسد لازم است پژوهشکده بیمه این مطالعه تطبیقی را انجام دهد تا مشخص شود مدیران کلیدی صنعت بیمه اعم از مدیران عامل و بیمه مرکزی چقدر به امر اموزش در مقایسه با سایر صنایع دیگر بها می دهند در صورت انجام این پژوهش پاسخ بسیاری از سوالات را دریافت خواهیم کرد و خروجی نشستهایی مانند این جلسه مشخص خواهد شد

این خبرنگار حوزه بیمه در ادامه به طرح سوال دیگری پرداخت و گفت:ایا تا کنون پژوهشکده بیمه میزان اثرپذیری مطالعات و دوره های آموزشی خود را واکاوی کرده است به طور مثال در سال 96 برای مدیران کلیدی صنعت بیمه دوره های هفت ماهه تخصصی مدیریت بیمه برگزار شد که نکته جالب  این بود که مدرسین بعضا از مدیران عامل شرکتهای بیمه بودند که برای همکاران خود اموزش می دادند قرار بود این دوره های اموزشی در مسیر تحقق ایین نامه 90 باشد سوال اساسی اینجاست که این دوره های اموزشی چه میزان بر صلاحیت حرفه ای مدیران اثرگذاشت ؟ 

وی در ادامه افزود: از مفاد اموزشی این دوره تدریس مدیریت ریسک و حاکمیت شرکتی بود که متاسفانه جای هر دوی اینها در صنعت بیمه خالی است نگاهی به عملکرد شرکتهای بیمه در این حوزه ها نشان دهنده این ادعاست بنابراین به نظر می رسد بیش از برگزاری کلاس و دوره  های اموزشی، پیش بینی میزان اثر گذاری ان باید در دستور کار قرار گیرد.

محسنی در ادامه به طرح سوال دیگری پرداخت و گفت:با توجه به وقوع حوادث طبیعی مانند سیل اخیر پژوهشکده بیمه با نهادهای فرابیمه ای جهت انجام طرح های تحقیقاتی چه اقداماتی انجام داده در حالیکه بسیاری از مدیران صنایع دیگر معتقدند صنعت بیمه باید در پیاده سازی نقشه سیل مشارکت داشته باشد اما تحرکی از این صنعت تا کنون مشاهده نشده است.

به گفته وی انچه که مشخص است پژوهشکده بیمه در حوزه فرهنگ سازی و ارتباط مستمر با نهادهای فرا صنعتی باید فعال تر عمل کند .

وی در ادامه اذعان داشت: اگر چه برقراری جلسات پرسش و پاسخ در این نهاد اموزشی در نوع خود رهگشاست اما اگر این جلسات به اثر گذاری در مدیران کلیدی بیمه  جهت اهمیت مقوله پژوهش نینجامد خروجی چندانی حاصل نخواهد شد

رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه در پاسخ به برخی سوالات اذعان داشت:ما چند کار پژوهشی انجام داده ایم  در خصوص زلزله و کارگروه مشترکی با پژوهشکده زلزله ایجاد شده است.    

وی همچنین بر ارتباط مستمر با شرکتهای بیمه تاکید کرد و عنوان داشت : سیاست پژوهشکده بیمه تعامل دو سویه با کلیه ذینفعان صنعت بیمه است و ایجاد دفتر نواوری و صنعت نیز در همین راستا صورت گرفته است

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

87  +    =  91