این دستاورد مهم نظامی، قدرت نیروی زمینی سپاه را چندین برابر کرد +تصاویر

سایت بصیرت نوشت: ۲۱ تیرماه نیروی زمینی سپاه پاسدان انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مواضع گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق را توسط یگان‌های توپخانه‌ای موشکی و پهپادی خود مورد هدف قرار داده است.

نخستین ویژگی این عملیات، حضور یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه در این عملیات است. یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه در سال ۱۳۹۵ رسماً تشکیل و آغاز به کار کرد. در جریان رزمایش محرم نیروی زمینی سپاه در سال ۹۵، این یگان ظهور و بروز جدی پیدا کرد، اما از این موضوع در رسانه‌ها سخنی به میان نیامد.

پس از آن با تحویل پهپادهای مهاجر ۶ در سال ۹۶ که پیشرفته‌ترین عضو خانواده مهاجر بود، توان مضاعفی به یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه افزوده شد و از این زمان به بعد این یگان علاوه بر توان شناسایی، توان رزمی نیز پیدا کرد.

پهپاد مهاجر ۶ پس از پهپادهای شاهد ۱۲۹ و فطرس، سومین پهپاد جمهوری اسلامی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر است که از قابلیت‌های منحصر به فردی برخوردار است.

بمب قائم با جستجوگر اپتیکی برای استفاده در روز

این پهپاد، مسلح به دو تیر بمب هوشمند و نقطه زن قائم است که در دو نوع هدایت اپتیکی و هدایت حرارتی تولید شده‌اند تا امکان انهدام اهداف در روز و شب را به این پهپاد بدهند.

بمب قائم با جستجوگر حرارتی برای استفاده در شب

در واقع طراحی پهپاد مهاجر ۶ یک دگرگونی در خانواده پهپادهای مهاجر است. در مهاجر ۶ برخلاف سایر اعضای خانواده پهپادهای مهاجر، از چرخ به جای اسکید به عنوان ارابه فرود استفاده شده است و به این ترتیب مهاجر ۶ برای نشست و برخاست به یک باند نیازمند است.

از دیگر تفاوت‌های مهاجر ۶ می‌توان به نوع طراحی ملخ‌های موتور آن اشاره کرد. مهاجر ۶ از یک موتور پیستونی سه ملخه استفاده می‌کند که طراحی خاص ملخ‌های آن احتمالاً موجب می‌شود تا این پهپاد با صدای کمتر و قدرت بیشتر به اجرای عملیات بپردازد.

در این پهپاد همچنین بال‌ها در بالای بدنه تعبیه شده‌اند تا توان حمل بار بیشتری به مهاجر ۶ بدهند. اما یکی از مهمترین شباهت‌های مهاجر ۶ با سایر اعضای خانواده‌اش شکل دم این پهپاد است که همانند مهاجر ۴ از یک دم دوگانه یا (Twin-boom) استفاده می‌کند.

مهاجر ۶ از دو دوربین، یکی در جلوی بدنه و زیر دماغه و دیگری در جلوی دماغه استفاده می‌کند. دوربینی که در زیر دماغه این پهپاد نصب شده بر یک پایه با دو درجه آزادی (قابل چرخش به طرفین و بالا و پایین) است که توان تصویر برداری در شب و روز را دارد.

در تصاویر منتشر شده از عملیات سپاه به خوبی مشخص است که پهپادهای مهاجر در اولین عملیات رزمی خود با دقت و به خوبی توانسته‌اند اهداف خود را منهدم کنند.

علاوه بر انهدام مقرها و مراکز تجمع تروریست‌ها توسط پهپادهای مهاجر ۶ و با بمب‌های قائم، نیروی زمینی سپاه در این عملیات از گلوله‌های هوشمند و هدایت لیزری بصیر نیز استفاده کرد که وظیفه نشان گذاری لیزری آن‌ها نیز بر عهده همین پهپادهای مهاجر ۶ بود.

گلوله‌های هوشمند و هدایت لیزری بصیر در کالیبرهای ۱۵۵ و ۱۵۲ میلیمتری توسط متخصصان صنایع دفاعی کشورمان طراحی و تولید شده‌اند.

گلوله هوشمند ۱۵۵ میلیمتری بصیر

بصیر که به صورت لیزری هدایت می‌شود، قادر است اهداف مهمی همچون پل‌ها، تانک‌ها، ادوات جنگی، مراکز فرماندهی و اهداف متحرک را با دقت بسیار بالا و به طور دقیق مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.
سیستم لیزری به کار گرفته شده در این مهمات قادر است اهداف مورد نظر را کشف، شناسایی، موقعیت یابی و مسافت‌یابی کند. درگیری در مناطق کوهستانی، خاکریزهای دشمن، اهداف متحرک، چند هدف نزدیک، پناهگاه‌های مستحکم دشمن و پدافند دشمن از دیگر ویژگی‌های این مهمات می‌باشد. بصیر همچنین قابلیت استفاده علیه اهداف دریایی را دارد.

مهمات بصیر از یک سیستم هدایت لیزری قابل حمل توسط نفر استفاده می‌کند و طرز کار آن به این صورت است که سامانه هدایت لیزری در جایی مناسب بین هدف و آتش بار توپخانه مستقر می‌شود و پرتوهای لیزری را به هدف می‌تاباند. سپس گلوله شلیک شده بازتاب این پرتوها را دریافت کرده و به سمت هدف روانه می‌شود.

اما امروزه با به میدان آمدن پهپادها کار نشان‌گذاری، هدایت لیرزی و هدایت آتش توپخانه این نوع گلوله‌ها توسط پهپادها انجام می‌شود.

گلوله هوشمند ۱۵۵ میلیمتری بصیر با بالک‌های باز

مهمات توپخانه‌ای بصیر با استفاده از بالک‌های جمع شونده‌ای که در انتها و کلاهک آن تعبیه شده است به خوبی می‌تواند مسیر خود را تصحیح کرده و به سمت هدف روانه شود.

استفاده از مهمات هوشمند و نقطه زن توپخانه، علاوه بر افزایش دقت اصابت، از هدر رفتن ده‌ها گلوله برای انهدام یک هدف و در نتیجه آن صرف هزینه‌های گزاف جلوگیری می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  2  =  2