چرا صادرات بیمه ایرانی در شرایط کنونی سودآور است؟// مقدمات فروش محصولات بیمه ای بر روی Amazon و eBay فراهم شد

تمرکز بر صادرات در موقعیت فعلی سودآور خواهد بود زیرا کاهش برابری پول ملی باعث می شود که عملا قیمت بیمه نامه ایرانی در مقایسه با انواع غیر ایرانی بسیار کمتر باشد و چون ملاک قیمت گذاری را می توانیم قیمت های بین المللی در نظر بگیریم، حاشیه سود ارزی به صورت چشمگیری افزایش می یابد

ریسک نیوز : مدیرعامل یکی ازشرکتهای بیمه بخش خصوصی دراظهاراتی سخن ازضرورت صادرات محصولات بیمه ای با هدف کسب درآمدهای ارزی وافزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه کشور به میان آورده است.

باتوجه به اهمیت این موضوع خصوصا درشرایط تحریم های اقتصادی  و مشکلاتی که این تحریم ها برای صادرات نفت  به وجود آورده، جایگزین ساختن منابع جدید برای درآمدهای ارزی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به همین منظور تصمیم گرفتیم با کامبیز کیامهر که تجربه فعالیت درصنعت بیمه ایران و کانادا را  دارد و ازمدتی پیش سلسله مقالات و گزارشهای کارشناسی وی درباره ویژگیهای صنعت بیمه کشور کانادا در پایگاه خبری ریسک نیوز منتشرمی شود گفتگو کنیم و نظر وی  را درخصوص صادرات محصولات بیمه ایرانی و اقداماتی که در این رابطه انجام شده را جویا شویم . مشروح این گفت وگو ازنظرتان می گذرد:

  • در یکی از سلسله مقالات شما که درباره بررسی صنعت بیمه در کانادا در ریسک نیوز منتشر شد، اشاره کردید که برای اولین بار موفق شده اید بیمه ایرانی را به بازارهای بین المللی صادر کنید. باتوجه به جذابیت این موضوع خصوصا در شرایط فعلی ، لطفا درباره کارهایی که انجام داده اید بیشتر برای ما بگویید :
    • از شما و ریسک نیوز ممنونم که فرصتی برای پرداختن به موضوع مهم و جذاب صادرات بیمه ایرانی در اختیار من قرار دادید. خوشبختانه با حمایت و پشتیبانی بیمه مرکزی ایران و همت شرکت های بیمه، صنعت بیمه در ایران در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته و اعتقاد دارم پتانسیل لازم برای حضور در بازارهای بین المللی را پیدا کرده است . به نظر من کانادا به عنوان یک کشور پیشرفته با اقتصاد آزاد که تعداد زیادی از هم وطنان در آن زندگی می کنند می تواند دروازه های صادرات بیمه ایرانی هم به آمریکای شمالی و هم سایر بازارهای بین المللی باشد. برای همین مدت ها من و همکارانم برای اجرای این طرح نوآورانه تحقیق کردیم و در اواخر سال ۱۳۹۵ طرح تجاری صادرات بیمه نامه را به یکی از شرکت های بیمه خصوصی ارائه کردیم. تصمیم گیری و کارهای کارشناسی در آن شرکت بیمه حدود یکسال به طول انجامید تا بالاخره در اوایل سال ۱۳۹۷ فاز پایلوت صادرات بیمه نامه را با مشارکت آن شرکت و یک شرکت کانادایی شروع کردیم و مدتی بعد هم با افتخار موفق شدیم محصولات بیمه ایرانی را برای اولین بار در بازارهای جغرافیایی گسترده ای با موفقیت بفروشیم و درآمد ارزی کسب کنیم.
  •  منظورتان از صادرات بیمه چیست ؟ یک شرکت بیمه ایرانی برای ارائه محصولاتش در بازارهای خارج از ایران نیاز به مجوز فعالیت در بازارهای هدف ندارد ؟ شما چطور توانستید این کار را انجام دهید:
    • زیبایی کار در همین است که ما توانستیم بدون نیاز به مجوز بین المللی ، محصولات بیمه ایرانی را در خارج از مرزهای ایران بفروشیم. در واقع بازار هدف ما ، هموطنان عزیز مقیم خارج از کشور هستند. آمار دقیقی در مورد تعداد این هموطنان در دست نیست ولی بین ۶ تا ۸ میلیون نفر برآورد می شوند که این تعداد خودش از جمعیت خیلی از کشورهای دنیا بیشتر است و معمولا از نظر اجتماعی جزء طبقات تاثیرگذار در کشور محل اقامت خود هستند و اگر نگاه درستی به آن داشته باشیم ، سرمایه گرانبهای مادی و معنوی برای توسعه ایران محسوب می شوند. درست است که این عزیزان در خارج از مرزهای ایران زندگی می کنند ولی بیشتر آن ها ریشه هایی عمیق در سرزمین  مادری خود دارند و می توانند به عنوان بازارهای هدف فروش صادراتی محصولات بیمه ای در نظر گرفته شوند.برای همین بیمه نامه ای که ما به صورت ارزی می فروشیم در نهایت توسط ایرانیان و در ایران و تحت قوانین بیمه مرکزی ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت و نیازی به داشتن مجوز بیمه گری در خارج از ایران نیست.
  • لطفا بیشتر توضیح دهید که وقتی یک ایرانی دیگر در ایران زندگی نمی کند ، چرا باید هنوز احتیاج به بیمه نامه ایرانی داشته باشد و آن را بخرد؟
    • به نکته جالبی اشاره کردید که ما مدتها درباره آن تحقیقات میدانی انجام داده ایم. شاید در نگاه اول ، نیازهای بیمه ای هم وطنان عزیزمان در خارج از ایران به بیمه ایرانی، فقط بیمه مسافرتی برای سفر به ایران باشد. ما در این زمینه هم فعالیت می کنیم اما دو بازار بزرگ دیگر هم وجود که در نگاه اول از نظرها پنهان است. در اصل چون شرکت های بیمه بین المللی در ایران فعال نیستند ، شرایط مناسبی است که شرکت های بیمه ایرانی این تهدید را به فرصتی طلایی برای توسعه کسب و کار خود تبدیل کنند.

سرمایه ایرانیان مقیم خارج از ایران بیش از ۲۴ هزار میلیارد دلار برآورد می شود که رقم قابل توجهی است. بخشی از سرمایه خیلی از این هم وطنان در ایران است و برای محافظت از دارایی خود به بیمه ایرانی نیاز دارند و چون خودشان در ایران نیستند و نمی خواهند برای دوست و آشنا در ایران زحمتی درست کنند، اگر شرایطی فراهم شود که بتوانند خارج از ایران مشاوره بگیرند و بیمه نامه را از راه دور بخرند و حق بیمه را به صورت ارزی با کارت های اعتباری بانکی پرداخت کنند از آن استقبال می کنند. این اولین بازار پنهان است. خود من در سال های اقامت در کانادا به دفعات تجربه کردم که وقتی حادثه ای مثل آتش سوزی پلاسکو و یا حوادث طبیعی سیل و زلزله در ایران رخ می داد، تعداد زیادی از هم وطنان از ما درخواست می کردند که برای مال و اموالشان بیمه نامه تهیه کنیم. برای همین به این فکر افتادیم زیرساختی فراهم کنیم که ایرانی در هر جای دنیا که باشد بتواند دارایی خود در ایران را تحت پوشش بیمه ایرانی قرار دهد و خیالش راحت باشد.

اما بازار دوم که ما آن را برای اولین بار شکل دادیم را از تغییر نگاه مردم به خدمات بیمه ای شروع کردیم – به قول شاعر ، چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید – سعی کردیم بیمه را برای مردم ملموس کنیم و علاوه بر ذات مفیدش، به آن زیبایی ظاهری هم ببخشیم و آن را جدای از روش های سنتی به زندگی مردم وارد کنیم. برای همین خدمات بیمه را تبدیل به کارت های هدیه با طرح های زیبای ایرانی کردیم و در اختیار مردم قرار دادیم تا هم برای خودشان استفاده کنند و هم بتوانند آن را به هم هدیه دهند. من همیشه اعتقاد دارم وقتی بتوانیم ببینیم و لمس کنیم، بهتر تصمیم می گیریم. شاید برای همین است که شعرا و عرفای ما برای بیان حالات معنوی خود از استعاره ها و مصادیق بصری استفاده می کنند تا برای مردم عادی هم قابل درک و مقایسه باشد.

دوش دیدم که ملائك در میخانه زدند

گل ادم بسرشتند و به پیمانه زدند

ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت

با من راه نشین باده مستانه زدند

برای همین وقتی بیمه را با طراحی گرافیکی و در بسته بندی شکیل در اختیار مردم قرار دهیم، حالا دیگر یک برگه کاغذ که شاید همیشه برایشان یکنواخت و کسالت آور بوده است ، تبدیل به کالایی زیبا و ارزشمند می شود که می توانند آن را لمس کنند، از آن خوششان بیاید ، مقایسه اش کنند ، برای خودشان بخرند و به دیگران هم هدیه دهند.

با این نوآوری و رویکرد کارآفرینی که در صنعت بیمه انجام دادیم، هم وطنان عزیزمان حالا  هر جای دنیا که باشند می توانند این کارت های هدیه را برای خودشان تهیه و وقتی به ایران سفر می کنند از آن استفاده کنند یا در مناسب های مختلفی مثل تولد ، پایان تحصیلات و یا حتی فقط برای حمایت و اطمینان از راحتی پدر و مادر و سایر عزیزانشان آن را بخرند و هدیه دهند و باقی کار را به ما بسپارند تا هدیه شان را با گل و شیرینی و کارت تبریک به عزیزانشان در سراسر ایران تحویل و آن ها تحت پوشش خدمات بیمه ای قراردهیم تا با خیالی راحت از زندگی لذت ببرند. با این کار عملا یک بازار بکر و بزرگ با قدرت خرید بالا برای صادرات محصولات بیمه ایرانی و فروش ارزی آن ایجاد کرده ایم.

  • ایده بسیار جالب و نوآورانه ای است. سوالی برای من پیش آمده که شرایط فعلی تحریم ها و کاهش ارزش برابری پول ملی در برابر ارزهای خارجی چه تاثیری بر کار صادرات بیمه داشته؟
    • همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردم ، ما با رویکرد کارآفرینی، یک نیاز را در بازار شناسایی و برایش راه حل خلق کردیم و عملا با نوآوری، تهدید ها را تبدیل به فرصت کردیم. در عمل وقتی ارزش پول ملی کشوری کاهش پیدا می کند ، بهترین زمان برای صادرات است.  خیلی از کشورهای صادرات محور دنیا مثل چین و ژاپن که از اقتصادهای قوی دنیا هستند، عمدا ارزش برابری پول خود را پایین نگاه می دارند تا مزیت رقابتی صادرکنندگان خود را تقویت کنند. در اینجا هم ما چون بیمه ایرانی را صادر می کنیم ، کاهش برابری پول ملی باعث می شود که عملا قیمت بیمه نامه ایرانی در مقایسه با انواع غیر ایرانی بسیار کمتر باشد و چون ملاک قیمت گذاری را می توانیم قیمت های بین المللی در نظر بگیریم، حاشیه سود ارزی به صورت چشمگیری افزایش می یابد که برای صنعت بسیار جذاب است.

 

  • آیا برای صادرات بیمه از کمک نمایندگان بیمه ایرانی در کانادا و آمریکا هم استفاده می کنید؟
    • خوشبختانه پاسخم مثبت است چون تعداد ایرانیان موفق در صنعت بیمه در کانادا و آمریکا قابل توجه است و برای تعدادی کار ما جالب بود و استقبال کرده اند و ما سعی می کنیم شبکه فروش با کمک این عزیزان شکل دهیم. البته به دلیل اینکه فعالیت این نمایندگان تحت نظارت جدی نهادهای ناظر بیمه گری در کشور محل اقامتشان است، مجبوریم با دقت و رعایت کامل قوانین پیش برویم.
  • فروش به صورت آنلاین هم انجام می شود یا فقط شما کارت هدیه را به صورت فیزیکی به خریداران عرضه می کنید؟
    • با توجه به گسترگی بازار و امکانات خوبی که برای فروش اینترنتی در اختیار ما است، تمرکز اصلی ما فروش آنلاین کارت های هدیه است و با افتخار توانسته ایم در فاز پایلوت محصولات بیمه ایرانی را به هم وطنانی از نیوزلند تا کانادا به صورت ارزی بفروشیم. خبر خوب دیگری که دارم این است که با دانش و تجربه موفقی که برای فروش نوع دیگری از خدمات بیمه ای با همکاری با فروشگاه های موفق خرده فروشی آنلاین داخلی مثل دیجی کالا به دست آوردیم ، مقدمات برای فروش کارت های هدیه بیمه ای بر روی Amazon و eBay را فراهم کردیم و امیدوارم به زودی از این امکانات هم برای فروش بین المللی استفاده کنیم.
  • وضعیت پروژه در حال حاضر چگونه است و آیا صادرات ادامه دارد؟
    • خوشبختانه فازهای آماده سازی، آزمایشی و پایلوت که حدود یکسال به طول انجامید با موفقیت تمام شد و بعد از اینکه مطمن شدیم زیرساخت ها و مراکز پشتیبانی و تماس ما در کانادا و ایران بدون مشکل می توانند فعالیت کنند، آماده ورود به فاز اصلی هستیم. این کار را با یکی از شرکت های بیمه خصوصی شروع کردیم و حالا دیگر آمادگی داریم تا این زیرساخت فروش بین المللی را در اختیار سایر شرکت های بیمه علاقمند هم قرار دهیم چون وظیفه خودمان می دانیم برای صادرات کالای ایرانی و حمایت از صنعت بیمه در حد توان کمکی بکنیم. از سوی دیگر فکر اینکه هم وطنان عزیزمان در سراسر دنیا بتوانند از راه دور با استفاده از خدمات شرکت های بیمه ایرانی آسایش و آرامش بیشتری برای خود و خانواده شان در ایران فراهم آورند، شوق ما را برای کار کردن بیشتر می کند و امیدواریم مثل همیشه با حمایت بیمه محترم مرکزی و شرکت های بیمه بتوانیم هر روز قوی تر در این راه قدم برداریم.
  • آیا طرح های نوآورانه دیگری هم به صنعت بیمه معرفی کرده اید؟
    • خوشبختانه با حمایت های بیمه مرکزی و شرکت های بیمه ، در سال های اخیر جوانان با انگیزه با ایده های نوآورانه در صنعت بیمه وارد شده اند و موجی از استارتاپ ها و نوآوری های ارزشمند که مایه افتخارند را شاهد هستیم . به عنوان شخصی که در خارج از ایران هم در صنعت بیمه فعال است و تحقیق می کند به جرات می توانم بگویم شور و شوق و ابتکاراتی که این جوانان ایرانی دارند بی نظیر است. اما در مورد سوال شما باید بگویم که حدود ۱۰ سال پیش بیمه تجهیزات الکترونیکی را با تمرکز بر روی موبایل و لپ تاپ را با رویکرد جدید و مطابق با بیمه نامه های بین المللی به بیمه سامان که ذاتا نوآور است معرفی کردم و در این سال ها با موفقیت زیاد توسعه یافته است و در چند سال گذشته به تدریج سایر کالای دیجیتال مانند تبلت ، ساعت هوشمند، انواع نمایشگرها ، سیستم های صوتی و کنسول های بازی را به آن اضافه کردیم. طرح های جدید دیگری مثل بیمه درمان حیوانات خانگی و طرح بیمه جامع ساختمان های مسکونی را هم به همراه همکارانم مطالعه و معرفی کرده ایم که امیدوارم به زودی اجرایی شوند.
  • در ابتدای صحبت های خود به این اشاره کردید که جمعیت زیاد ایرانیان مقیم خارج از کشور سرمایه ای گران بها به حساب می آیند. با توجه به تعداد زیاد ایرانیانی که در سال های اخیر برای زندگی و تحصیل به کانادا مهاجرت کرده اند ، آیا شما به غیر از بحث صادرات بیمه ، از کمک این سرمایه ایرانی ارزشمند برای انتقال دانش فنی بیمه ای استفاده کرده اید؟
    •  من به دلیل فعالیت در هر دو کشور ایران و کانادا، همیشه دوست داشتم که بتوانم پلی بین صنعت بیمه در این دو کشور ایجاد کنم چون مطمن هستم پتانسیل بالایی برای این کار وجود دارد. به لطف خداوند تا حدودی در این راه موفق شدم و پس از مدتی با تعدادی از بیمه گران با تجربه ایرانی و غیر ایرانی در کانادا گروهی را شکل دادیم و شروع کردیم به بررسی این که جای چه بیمه نامه هایی در صنعت رو به رشد بیمه در ایران خالی است. بر مبنای نتایجی که به دست آمد تعداد طرح نوآورانه را انتخاب کردیم و مطالعات امکان سنجی مقدماتی را انجام داده ایم و حالا این طرح های نوین می توانند به صورت کلید در دست ظرف مدت ۶۰ روز در شرکت های بیمه ایرانی اجرا شوند .
  • ازوقتی که باوجود بیش ازده ساعت اختلاف ساعت میان تهران وونکوور به این گفت وگو اختصاص دادید بسیارمتشکریم و اگرتصور می کنید موضوعی ناگفته باقی مانده بیان بفرمایید
    • من هم از شما سپاسگزارم که با ریسک نیوز ، پایگاه معتبری برای همفکری، اطلاع رسانی و تبادل نظر برای فعالان صنعت بیمه کشور ایجاد کرده اید. من اعتقاد دارم که پتانسیل ها برای توسعه و پیشرفت بیمه در ایران بسیار زیاد است و اگر شرکت های بیمه با بلند طبعی از ایده های نو حمایت کنند و به دور از بروکراسی فضای لازم برای کارآفرینان فراهم آورند تا با فراغ خاطر محصولات و خدمات بیمه ای جدید طراحی و عرضه کنند ، آینده این صنعت بسیار درخشان خواهد بود و ارز آوری آن می تواند به تدریج جایگزینی مطمئن برای بخشی از درآمدهای نفتی باشد.
لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

96  −    =  90