استدلالات نهادهای قانون گذار در عدم معافیت صنعت بیمه از مالیات بر ارزش افزوده

کارشناس امور مالیاتی در گفتگو با ریسک نیوز:

غلامحسین دوانی ، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران و کارشناس ارشد امور مالیاتی می گوید:در نهایت تلاش بیمه گران برای حذف مالیات بر ارزش افزوده حداقل تا این لحظه منتج به نتیجه نشد مگر اینکه در روزهای اخر نظرات تغییر کند که هیچ چیز غیر قابل پیش بینی نیست.

غلامحسین دوانی ، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران و کارشناس ارشد امور مالیاتی در گفتگو با ریسک نیوز ضمن تایید حذف صنعت بیمه از شمول معافیت مالیاتی در پیش نویس مجلس گفت:این مالیات مستقیما به مصرف کننده نهائی محصولات بیمه ای یعنی بیمه گذاران مربوط می شود و از جیب مردم می رود نه شرکت بیمه.
وی افزود: البته بیمه گران معتقدند اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر خدمات بیمه ای سبب افزایش قیمت تمام شده می شود ودر نتیجه بیمه گذاران رغبت چندانی برای خرید بیمه نامه ها ندارند و این امر توسعه فرهنگ بیمه را با خدشه روبرو می کند.
دوانی ضمن انتقاد به بیمه گران در خصوص ضعف فرهنگ سازی بیمه گفت:تمایل مردم به خرید نمی تواند چندان ارتباط مستقیم  با افزایش قیمت بیمه نامه در پی اعمال مالیات بر ارزش افزوده داشته باشد چرا که فرهنگ مردم ایران به گونه ای است که نگاه آینده نگرانه ندارند در این راستا به نظر می رسد بیمه گران باید بیشتر روی درونی سازی فرهنگ بیمه در اقشار جامعه کار می کردند در این راستا این استدلال که اعمال مالیات بر ارزش افزوده سبب گرانی خدمت بیمه می شود چندان نمی تواند استدلال محکمی باشد.
به گفته وی اگر بخواهیم این مساله را بپذیریم پس روی اجناس دیگر نیز مالیات این اثر گذاری را دارد.
دوانی که در جلسات مالیاتی مجلس جهت بررسی لایحه مالیاتی حضور داشته، تاکید کرد: در پیش نویس جدید مجلس که تایید شد، صنعت بیمه از شمول معافیتهای مالیاتی خارج گردید و تا این لحظه این تصمیم قطعی است.
دوانی اذعان داشت: نظرات بسیاری در این خصوص ارائه شد و در ابتدا رای بر حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه بود اما در نهایت نظرات تغییر کرد.
این کارشناس امور مالیاتی می گوید:در نهایت تلاش بیمه گران حداقل تا این لحظه منتج به نتیجه نشد مگر اینکه در روزهای اخر نظرات تغییر کند که هیچ چیز غیر قابل پیش بینی نیست.
وی در خصوص استدلال  مجلسیان در خصوص  عدم معافیت مالیاتی صنعت بیمه گفت: همان طور که می دانید در ابتدا نظر مجلس طبق لایحه پیشنهادی دولت بر حذف مالیات بر ارزش افزوده از بیمه بود اما به نظر می رسد گویا مجلس با این چالش مواجه شد که ممکن است اصناف و خدمات دیگر هم جهت حذف مالیات پا فشاری کنند و شاید بدین علت نظر ها تغییر کرد.  

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
بدون نظر
  1. علی فرزین می گوید

    با سلام و ارادت به حضور استاد دوانی عزیز
    از آنجا که جنابعالی می‌توانید در رفع این چالش مهم اثرگذار باشید، لازم می‌بینم به دو دلیل حذف این مالیات از صنعت بیمه اشاره موکد داشته باشم.

    دلیل اول – برای آنکه مساله بهتر آشکار شود، اجازه دهید از همان لفظ درست یعنی «مالیات بر مصرف» به جای مالیات ارزش افزوده استفاده کنیم. همه می‌دانیم که مالیات ارزش افزوده در دسته‌های «مالیات بر درآمد» و «مالیات بر ثروت» نمی‌گنجد و جزو دسته «مالیات بر مصرف» است.
    حال ببینیم که چرایی‌های وضع مالیات بر مصرف چیست. بنا به نظر صندوق بین‌المللی پول، هدف اول در وضع مالیات بر مصرف، ایجاد محدودیت در مصرف برخی از کالاها و خدمات و هدف دوم کمک به کشف فرارهای مالیات بر درآمد و هدف سوم و آخر کسب درآمد برای دولت‌هاست.
    از طرف دیگر می‌دانیم که هدف اول و آخر در مالیات بر درآمد، کسب درآمد برای دولت‌هاست.
    با این ادله، اخذ مالیات ارزش افزوده از خدمات بیمه در کشور ما به منزله آن است که بیمه جزو کالاها و خدماتی است که گسترشش مضر به حال جامعه بوده و همانند سیگار و بنزین باید به وسیله مالیات دچار محدودیت گردند.
    اگر بگوئیم هدف کشف فرار مالیاتی شرکتهای بیمه است که باز هم خواهیم دید امکان فرار برای هیچ شرکتی فراهم نبوده و این دلیل هم جایی برای تامل ندارد.
    درست است که مالیات را مشتری بیمه می‌پردازد و در واقع جزو قیمت تمام شده نیست ولی این موضوع که بلاخره این مالیات باری برای مشتری ایجاد می کند را نمی‌توان منکر شد.

    دلیل دوم – مالیات ارزش افزوده در معاملات ایجاد پیچیدگی می‌کند. به همان دلایلی که بانک‌ها صلاح نیست مشمول این قانون باشند، بیمه‌ها هم نباید باشند و دلیل آن حجم بالای مرادوات و واسطه‌گری آنها بین فعالان اقتصادی است. در غیراین صورت، هزینه‌های تحمیل شده به جامعه در اثر پردازش این پیچیدگی‌ها بسیار بیشتر از منافع حاصل از نهاست.

    با سپاس و به امید تغییر

ارسال نظر

5  +  2  =