بانک‌های مرکزی جهان چند تن طلا خریدند؟

اطلاعات شورای جهانی نشان می دهد بانک های مرکزی در نیمه اول سال میلادی جاری، ۳۷۴ تن طلا با ارزش ۱۵.۷ میلیارد دلار خریده اند که یک رکورد است.

به نقل از راشاتودی، افزایش تنش های جهانی، جنگ های ارزی و روند  دوری از دلار باعث شده بانک های مرکزی خرید طلای خود را افزایش دهند. به گفته متخصصان این فرایند طی سال های آتی هم ادامه می یابد.

لوکمن اوتونوگا، تحلیلگر ارشد FXTM (یک موسسه جهانی تجارت ارز خارجی) گفت:«  در شرایطی که تمایل به ریسک به خاطر ترس از رشد اقتصاد جهان، جنگ های تجاری و عدم اطمینان نسبت به برگزیت آسیب دیده، طلا در میان بسیاری از سایر عوامل خطرساز ژئوپلیتیکی جایگاه برتر را دارد».

 طبق گفته گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند (ANZ) ، این روند افزایش خرید طلا طی سال های آینده ادامه می‌یابد. پیش بینی می شود خرید طلا توسط بانک های مرکزی بیش از 150 تن در سال باشد.

 اطلاعات شورای جهانی نشان می دهد بانک های مرکزی در نیمه اول سال میلادی جاری، 374 تن طلا با ارزش 15.7 میلیارد دلار خریده اند که یک رکورد است.

 با افزایش نگرانی‌ها در مورد جنگهای تجاری و رشد اقتصاد جهان، تمایل سرمایه گذاران به سرمایه های ایمن بیشتر شده است که طلا یکی از اصلی ترین سرمایه های امن است.

 استراتژیست های ANZ می گویند:« در شرایط فعلی که بی ثباتی در ارزهای بازارهای نوظهور بالاست، کشورهایی مثل روسیه ، ترکیه، قزاقستان و چین دلیل خوبی برای متنوع کردن فهرست سهام و اوراق بهادار خود دارند».

بانک ANZ  همچنین به افزایش ذخایر طلای روسیه اشاره کرد و گفت که بانک مرکزی این کشور بیش از 96 تن از این فلز گرانبها را از آغاز سال 2019 به ذخایر خود اضافه کرده است.

«بانک مرکزی روسیه بزرگترین و ثابت ترین خریدار طلا در سال‌های اخیر بوده و ذخایر خود را طی 5 سال گذشته تقریباً دو برابر کرده  و به 2219 تن رسانده است. افزایش ذخایر طلای روسیه در پاسخ به افزایش خطرات سیاسی و تحریم کشورهای غربی صورت گرفته است».

طبق اطلاعات صندوق بین المللی پول، چین از نظر ذخایر ارز خارجی در پایان 2018 رتبه اول را در جهان داشت و کل سرمایه آن به 3.07  تریلیون دلار می رسید. از نظر ANZ، چین کشوری است که در سال‌های آتی بیشترین خرید طلا را خواهد داشت.

  بانک مرکزی چین حدود 1936 تن طلا ذخیره دارد که تنها 3 درصد کل دارایی های ذخایر خارجی آن را تشکیل می دهد.

 افزایش خرید طلا توسط بانکهای مرکزی یکی از عوامل اصلی بالا رفتن قیمت این فلز گرانبها است. قیمت طلا رو به افزایش است و در ماه اوت از 1500 دلار در هر اونس بالاتر رفته و به بیشترین حد طی شش و نیم سال گذشته رسیده است. طلا روز جمعه 1525.87 دلار در هر اونس معامله شد.

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  55  =  62